Търговец закла жена си и опита да се гръмне (обзор) Споделял с приятели, че жена му има любовник и ще я убие

Шефът на кризисния щаб: От днес пътниците от Италия и Китай ще попълват анкета с лични данни В момента у нас има 10-12 човека, които са под наблюдение, каза Мутафчийски

Първи заразен с коронавирус в Швейцария

Съвместно заседание на правителствата на България и на Гърция ще се проведе утре в Александруполис

Блокираната българка в хотел в Тенерифе: Не ни разрешават да излизаме

До 10 000 лв. ще струват на общините всеки километър път без винетка

Унищожиха невзривен боеприпас, открит край Ямбол

ВАР още от старта на идния сезон

Осъдиха 80-годишна варненка за телефонни измами Баба Веселинка паднала в капана след опит да прибере пари от прокурор

Стопанската академия е единственото българско висше училище със сертификат от Европейската комисия Той е за магистърска програма по митнически контрол

Президентът Радев: От правителството зависи въвеждането на еврото да бъде с икономическа и социална интеграция

Превозвачите връщат наети устройства за тола след три месеца Прекратяват контактите по-рано при промяна в собствеността на камиона или автобуса

Външно потвърди: Българско семейство е под карантина в хотел в Тенерифе, в контакт с тях сме

8 ученици от Кърджали се прибират по спешност от Италия заради коронавируса

Българска асоциация на заведенията опроверга Борис Бонев за незаконно строителство на „Витошка“

Градският транспорт на длан Колекционери броят по няколкостотин лева за миниатюрен автобус

Много от нас често се оплакват от градския транспорт. Асоциираме го с чакане в задръстванията. Радваме се когато по улиците се появят нови автобуси и бързо забравяме старите. Има обаче хора, които виждат романтика в тях. За 29-годишния Дарян Георгиев и приятелите му старите Чавдар-и, Икарус-ите, и жълтите трамваи “София”, на които са се возили всеки ден родителите ни, са красиви. Толкова, че ентусиастите отделят време, средства и усилия, за да създават техни красиви макети в намален мащаб.

Дарян е сред създателите на хоби проекта “Модели Градски Транспорт”, чиито членове през седмицата подредиха в София една от редките си изложби. В портфолиото му има както актуални превозни средства, познати от улиците на София и другите градове, така и исторически подвижен състав, който вече може да се види само на снимки или на умален модел. Пресъздадени са както класически, така и съвременни образци, като тролеите “Шкода” и трамваите “ПЕСА”.

“Градският транспорт ми е интерес от детските години. Живеехме до централната гара в София, където винаги гъмжи от трамваи и автобуси. Качвах се на покрива на един блок от където гледката беше много добра, за да ги гледам”, разказа пред “Труд” Дарян Георгиев. Мечтаех да си имам играчка тролей или трамвай, но тогава нямаше такива и веднъж реших, че мога да си го направя сам. Тогава бях втори клас, спомня си той. Споделя, че като дете е посещавал клуб по моделизъм, но до голяма степен е самоук.
С момчетата се запознахме във форум за градския транспорт през 2006 г. През 2012 г. направихме страницата “Модели градски транспорт”, която привлече доста голям интерес още в самото начало. Поддържаме връзка и с колеги от чужбина, каза Дарян. По думите му, интерес има, най-вече от работещи в сферата на транспорта, от колекционери, а също и от родители, макар че изработваните от ентусиастите модели не са предназначени за детска игра.

Цената на един миниатюрен автобус зависи от вложения труд. По детайлните модели започват от около 200 лева. “Изработват модели по поръчка, имаме и налични за продан. Договаряме се с клиентите за нивото на детайлност – надписите, седалчици, огледалца, дръжки, слагаме и осветление”, разкри Дарян. По-малко детайлните модели се изработват за ден, но по-точните отнемат по две-три седмици.

Първо трябва да се набавят точните размери на превозното средство, най-добре е да се ползват техническите планове и чертежи. Реалният размер се дели на мащабното число, за да се получи размера на малкия детайл. Следва изработването на проектните чертежи. От тях се правят заготовки на отделните детайли, които могат да се използват многократно. Ползват се материали като пластмаса, плексиглас за стъклата, тел, различни видове лепила, отливки от смола.

Ентусиастите се борят за прокарването на идеята в София да бъде създаден общински музей на транспорта, който да представя развитието на градския транспорт в града и да събира на едно място превозните средства, които вече не могат да се видят по улиците и техни умалени модели. Сдружението “Градски транспорт”, за което “Труд” писа преди време вече е събрало и реставрира автобуси и тролейбуси от цялата страна, които преди години са се движили по софийските улици. В момента възстановяват последния оцелял съчленен тролей “DAC-Чавдар 317”, който взеха от Перник.

 

Памет

Изгубени Чавдари оживяват от пластмаса

Някои от моделите в изложбата са уникални с това, че представят модели на превозни средства, от които до наши дни не е достигнала нито една бройка.

Един от тях е Чавдар М80, създаден преди ерата на съчленените автобуси. Той се отличава с уникалното си ремарке, проектирано изцяло за превоз на пътници. То е оборудвано със седалки и автоматична врата. Произвеждан е от края на 50-те години на 20 век в заводите в Ботевград и Омуртаг и се е движел в няколко града на страната до 70-те години. Днес може да се види само на модел. Подобна е и съдбата на първия съчленен автобус родно производство, базиран на същата серия, от който са произведени два около 15 бройки.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.