Десетте предимства, които свободният пазар на ток носи на потребителя

Въпреки забавянето в сравнение с останалите държави членки на ЕС пълното освобождаване на енергийния пазар е на прага ни. Свободният динамичен пазар е мощен двигател на икономическия напредък. Купувачите имат избор, а продавачите преуспяват само ако съумеят да отговорят на нуждите на потребителите. Всеки доброволен обмен увеличава общото благосъстояние, като и двете страни печелят. Свободните пазари не просто правят обществата и техните отделни членове по-богати. Те защитават и индивидуалните права на свободния човек.

Ето десет от предимствата на свободния пазар на електроенергия:

Предимство 1. Потребителят получава възможност да намали сметките си за ток с до 20% благодарение на по-ниските цени, предлагани от търговците на свободния пазар. В резултат на свободната конкуренция между все по-голям брой търговци, които воюват за всеки отделен клиент, потребителят има възможност да договори цена на електрическа енергия, значително по-ниска от държавно регулираната.

Предимство 2. Потребителят сключва договор за доставка на ток с гарантирана цена, независеща от сътресенията на пазара. Съвсем наскоро се появи публикация за поискано 15% повишение на цената на тока “във връзка с наложени ограничения на пазара на ел. енергия на основание Заповед № Е-РД-16-64/11.01.2017 на министъра на енергетиката”.
Коректните търговци нямат подобни практики. Договорите за доставка, които сключват с потребителя, се спазват стриктно без промяна, независимо от сътресенията на пазара. Тези договори са с гарантирана цена, която не подлежи на промени за срока на договора. Отговорността и финансовите последици от флуктуациите на спот пазара и балансирането се поемат от търговците независимо от поведението или намалението на консумацията на клиентите.

Предимство 3. Потребителят разполага със свобода на избора и договарянето. Търговците създават реална пазарна конкуренция като алтернатива на монополите на локален принцип. Вместо да подписва неподлежащите на коментар типови договори с ЕРП, потребителят получава право на индивидуални договорни отношения с търговците на либерален принцип , т.е. отношения на двустранно договаряне на свободни условия. В договорите, предлагани от търговците, няма текстове с малки букви или скрит подтекст. В общия смисъл тези договори са повече в полза на потребителите, отколкото да защитават интереса на търговеца. Свободата на избора и договарянето позволяват на потребителя да постигне условия , максимално съобразени с неговите индивидуални нужди и възможности.

Предимство 4 . На потребителя се осигуряват отложени срокове за плащане на вземанията за участие в свободния пазар. Търговецът поема финансови ангажименти по чл. 100 ал. 4 от Закона за енергетиката, във връзка със събирането на плащанията на такса “Задължение към обществото” в полза на обществения доставчик (НЕК), както и на таксите за мрежовите услуги към ЕРП за клиентите с т.нар. стандартизиран товаров профил (битови клиенти и малки стопански потребители). Ангажиментите по отложените срокове за плащане от клиентите към търговците са често без защитен механизъм за събиране на вземанията и всички финансови последици са за сметка на търговците.

Предимство 5. Потребителят получава възможност да използва комбинирани услуги, предлагани от търговците. Търговците сключват договори с топлинни счетоводители, мобилни оператори, интернет доставчици и други, и могат да комбинират доставката на ток например със снабдяване с топлинна енергия и предоставяне на телекомуникационни услуги. Комбинираната услуга дава възможност за плащане на всички услуги и консумативи на едно място.

Предимство 6. На потребителя се предлагат мерки за енергийна ефективност. Търговците на енергия, освен доставката на енергия на крайния потребител, трябва да му предоставят и енергийно ефективни технологии за нейното използване, съгласно Директива 27/21012/ЕС и Закона за енергийната ефективност. Търговците поемат задължения и ангажименти по енергийна ефективност, като предприемат мерки и създават условия за енергийна ефективност на своите клиенти. С други думи, търговецът обслужва енергийната ефективност на своите потребители.

Предимство 7. Потребителят получава правна помощ от търговеца при щети от прекъсване или лошо качество на тока. Търговците често представляват клиентите си при спорове и жалби по отношение на прекъсване на снабдяването или лошо качество на доставяната електрическа енергия – нерядко срещани проблеми, причиняващи на крайните потребители щети в големи размери .

Предимство 8. Потребителят винаги получава персонално отношение от страна на търговеца. Всеки от клиентите на търговците на свободния пазар се радва на специално отношение и среща стремеж неговите нужди да бъдат обслужени изцяло. Не се налага клиентът да губи време в чакане на отговор на телефонен оператор и на опашка в клиентски център, търговецът сам отива при клиента, когато е необходимо. Офисите на търговците са винаги отворени и възникващите проблеми на клиента се решават веднага – 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата.

Предимство 9. Потребителят има възможност да направи значителен “зелен жест”. Доставчиците могат да осигурят 100% “зелена” енергия за клиентите, които държат да дават личен принос към опазването на околната среда.

Предимство 10. Потребителят става участник в общия свободен енергиен пазар на ЕС. Българският енергиен пазар е част от общия енергиен пазар на ЕС, развиващ се в посока пълно отваряне и свободна конкуренция с цел намаляване на цените и осигуряване на възможност за свободен избор на потребителите. Участието в свободния енергиен пазар означава споделяне на европейските ценности, налагащи изграждане на реална конкурентна среда, балансирана и прозрачна, с равен достъп до пазара за всички участници.
Не съществува друг механизъм за постигане на обективна цена на енергията освен свободния пазар, защото там една стока струва толкова, колкото един е готов да поиска, а друг – да даде. И единственият начин държавата да се освободи от ангажимента да търси каква всъщност е цената на енергията, е да даде възможност търсенето и предлагането да се срещнат.

Българският потребител, за да може да направи своя осъзнат и правилен избор, се нуждае единствено от повече информация. Според данни на Електроенергийния системен оператор за седемте месеца след 1 април 2016 г., когато беше отворен пазарът на ток за малките стопански и битови потребители, 16 122 от тях са сменили доставчика си.

* Авторът е изпълнителен директор на Асоциация “Свободен енергиен пазар” (АСЕП).

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

Отговорете