Десислава Митева, изпълнителен директор на Британско-българската бизнес асоциация (BBBA), пред „Труд“: Манчестър става все по-атрактивен за българския бизнес

Снимка: Цветан Томчев

България трябва да бъде разпозната като страна с качествени и иновативни ИТ специалисти, а не като евтина дестинация

Всички чакаме сделката между ЕС и Острова, най-притеснени са българските фирми, които търгуват с бизнес центъра на света – Лондон. Но какво ще се случи, какви решения ще бъдат взети и най-важното – как те ще повлияят на българо-английския бизнес,  предстои да видим. А до тогава можем само да правим прогнози, но на база експертни мнения, като това на Десислава Митева, изпълнителен директор на Британско-българската бизнес асоциация (BBBA), която коментира за „Труд“ как ще се развиват бизнес отношенията ни с Лондон, какви са те в момента и как промотираме страната ни пред тях – като евтина и атрактивна бизнес дестинация или като такава с качествени ИТ специалисти. 

- Г-жо Митева, как COVID-19 повлия на английските фирми у нас?
- Както всички фирми в България, а и в голяма част от света, британските компании също бяха засегнати в различна степен, спрямо сфeрата, в която оперират. В момента вече се вижда засилване на бизнеса и връщане към нормални темпове на работа. Имаше и много бизнеси, на които кризата се отрази по-скоро положително – тези, които са в технологичния сектор, фармацевтичния сектор, изработват медицинските консумативи и други. За британските компании в България и по-точно за британските граждани, които живеят тук, най-голямото неудобство бе затрудненото пътуване и двуседмичната карантина при пристигане от България в Обединеното кралство. Тази ситуация принуди бизнесите бързо да се пренасочат към онлайн канали за комуникация. 

- В момента в Англия отчитат голямо увеличение на случаите от коронавирус, ръст от 12 хиляди случаи дневно до общо 600 хиляди. Как смятате - тези мерки оказват ли влияние върху бизнеса там?
- Кризата, предизвикана от коронавируса, е тежка повсеместно и правителствата и здравните системи по цял свят се учат в крачка. Със сигурност ситуацията във Великобритания е сериозна в момента, но не трябва да забравяме, че това е една силна държава, с традиционно устойчива бизнес среда. Правителството взима сериозни мерки, включително директна подкрепа към заплащанията на служителите. Ние сме постоянно в контакт с колегите ни от Асоциацията на Британските камари, където сме активен член, и чрез тях гласът на бизнеса достига директно до най-високо политическо ниво на Острова. Истината е, че несигурността и липсата на предвидимост са най-големите врагове на бизнеса и многократната промяна на мерките и ограниченията изнервят всички. Въпреки всичко, вярвам, че британските компании ще се възстановят бързо, а след кризата, ще има и много нови международни възможности. 

- От кои сектори бг компаниите са най-конкурентоспособни да излязат на британския пазар?
- Пазарът в Обединеното кралство е доста зрял. За да бъдат успешни там, българските производители трябва да предлагат добро качество, конкурентна цена, както и целенасочен маркетинг и дългосрочна стратегия, съобразена със спецификите на местния потребител. Безспорно в момента с голям успех там се развиват IT компаниите – конкурентноспособни са и откъм цена, и откъм предлагано качество на услугите, а и кризата с COVID-19 доведе до засилено търсене на бързи решения за дигитализация. Традиционно имаме и силно представен сектор храни и напитки, вина, мебели. През последната година са много и запитванията за медицинска екипировка и консумативи. Ще дам пример с българска фирма, която от години обзавежда хотели и офиси на Острова. Тяхната дейност през последните месеци не само не спря, въпреки кризата в хотелската индустрия, а напротив – разшири се. Това се дължи на факта, че те бяха добре подготвени да отговорят на нуждите на хотелите, които се възползват от кризата, за да доведат докрай планирани ремонти и разширявания. 

- Казахте, че ИТ секторът много добре се представя на британския пазар. Членуват ли тези компании в ВВВА?
- Да, голяма част от водещите ИТ компании са наши членове и те са изключително сплотени в мисията заедно да промотират България във Великобритания. Радостно е, че те са готови да работят съвместно по големи проекти и по този начин да бъдем конкурентни на големите международни компании, които имат много по-големи екипи. Целта ни е България да бъде разпозната като страна с качествени и иновативни ИТ специалисти, а не като евтина дестинация. От този месец имаме и двама нови членове на управителния ни съвет, които са представители на ИТ бранша, като единият от тях е позициониран във Великобритания. Това със сигурност е предпоставка да продължим да развиваме ИТ инициативи и да разгърнем потенциала на този сектор. 

- Кой е най-атрактивният бизнес регион в Англия?
- В момента сме се фокусирали върху региона около Манчестър – вторият най-голям бизнес регион след Лондон. На 4-5 ноември всички български бизнеси, които имат интерес да стъпят на британския пазар, ще имат възможност да научат повече за възможностите в Манчестър в онлайн формат. А през 2021 година планираме да посетим и региона с тези от тях, които имат задълбочен интерес. По този начин подкрепяме компаниите в търсене на партньори и клиенти и вярваме, че това може да им помогне да се възползват от възможностите, които предоставя Брекзит.

- И един от най-важните въпроси за нашите предприемачи - какво ще се случи след Брекзит в бизнес средите? Какви са рестрикциите, които ще бъдат наложени при излизане на Великобритания от ЕС?
- Тепърва предстои да се финализират преговорите между ЕС и Великобритания, така че каквото и да коментираме сега, финалните договорки все още предстоят. С това условие можем да кажем, че ако Великобритания излезе без сделка, засега ще се върнат правилата за търговия според Световната търговска организация (СТО). Ако има сделка, предстои да видим каква. Със сигурност ще има повече документация, най-вероятно ще има и някои нови такси върху определени стоки. Бизнесът по природа е гъвкав и адаптивен. Разбира се, ще има период, през който за всички ще е трудно, каквито и да са договорените условия. Но в същото време смятам за положително, че най-накрая вървим към финализиране на преговорите, защото компаниите се умориха от продължилата дълго несигурност и искат да научат ясните нови правила на играта. 

- Какъв ще е ефектът от Брекзит за България във финансово отражение?
- Великобритания е един от най-големите търговски партньори за България, така че не очакваме излизането от ЕС да намали интереса от страна на българските фирми. Що се отнася до английските – те в момента са доста международно ориентирани (може би повече от всякога преди) и търсят партньори в ЕС, така че очакваме този интерес да се запази и евентуално да се засили. Британско-българската бизнес асоциация продължава да работи за засилване на търговските отношения между двете страни. Добрата новина е, че през последните месеци поради това, че всички свикнахме да правим бизнес в онлайн среда, като че ли разстоянието между Великобритания и България се стопи и вече виждаме нови партньорства между хора, които никога не са си комуникирали на живо. 

- Какво ще се промени в бизнес процесите на фирмите?
- Ще има повече документация при внос и износ. Ще има и нови условия за предоставяне на услуги между ЕС и Великобритания. Ако няма споразумение, те ще бъдат по правилата на Световната търговска организация. Ако има споразумение обаче, предстои да разберем какви точно ще бъдат. Заедно с колегите ни от британско посолство в София започваме серия от информационни инициативи, за да помогнем на българския бизнес да научи за новите правила след Брекзит навременно и да се подготви за тях максимално бързо. 

- Според проучване, една трета от родните компании очакват негативи от Брекзит. Ще се сбъдне ли прогнозата им?
- Много зависи от сферата, в която са съответните компании. Ако в конкретния сектор, има нови такси това може да се отрази на цената на продуктите или услугите, които предлагат. Би могло обаче да има и много позитиви – като засилено търсене от страна на Великобритания, партньорства за местно представителство на територията на Европейския съюз, използване на България като входяща точка за ЕС и т.н. Още един позитив на Брекзит, че все повече българи с британско образование и опит поглеждат обратно към България. Тук нашата роля е да им помогнем да достигнат до добри кариерни възможности и да реализират наученото обратно на родния пазар.

- Какви стоки търгуваме с Лондон?
- Най-често това са храни и напитки, медицински консумативи, модни стоки, козметика, авточасти. Не е за подценяване и сектора на услугите – технологични най-вече, който работи много силно с британски партньори. От Великобритания пък внасяме премиум стоки – модни, храни и напитки, както и услуги с висока добавена стойност. Тук е важно да отбележа, че много български компании погрешно търсят изява в Лондон без да са направили проучване дали точно столицата е най-подходящият пазар за тях. Именно затова ние активно представяме различни региони и градове от Обединеното кралство на българската аудитория и консултираме износителите накъде да се насочат.

- Повече английски фирми ли има у нас или повече български в Англия?
- Тъй като британският пазар е много по-голям от българския, напълно естествено е повече български фирми да търсят развитие там. Правят това чрез установяване на местен офис или намиране на местни партньори, а в последствие и клиенти. Продуктовите бизнеси пък обикновено започват продажби или през онлайн платформи, които са много силни във Великобритания, или чрез местни дистрибутори. В другата посока, британските компании намират тук добре квалифицирана работна ръка, ниски данъци и присъствие в Европейския съюз, което за тях е много важно. Много британци избират и България за свой дом и за централа на бизнеса си, като от тук изнасят услуги и продукти за цял свят. 

- Как асоциацията помага на българските компании да получат достъп до британския пазар? Ще промените ли начина си на работа след Брекзит?
- За щастие, интересът на българските компании към британския пазар не намалява заради Брекзит и това не е случайно, тъй като Островът е отправна точка за разрастване в цял свят. Нашата роля е да ориентираме износителите сред морето от информация и да им помогнем да подберат правилните партньори. От една страна ги свързваме с държавни агенции, които ги консултират безплатно, а от друга страна чрез колегите ни от местните търговски камари им съдействаме да намерят своя първи клиент или да разраснат дейността си. Категорично след Брекзит ще имаме още повече работа. Има толкова много въпроси, свързани с двустранната търговия, чиито отговори предстои да научим през следващите месеци и да преведем компаниите по най-прекия път към нови бизнес възможности. Всяка една криза е времето, когато предприемчивите имат шанс да запълнят отворилите се ниши при разместването на пластовете в бизнеса. Още един основен приоритет, по който работим, в сътрудничество с международните камари и с Българската агенция за инвестиции, е да поставим България на картата на международните инвеститори като атрактивна дестинация. Много от британските компании проучват възможности за скъсяване на веригата си от доставки и България е отличен избор със стратегическата си локация, стабилен пазар и хора, с които британците бързо и лесно установяват общ език. 

Нашият гост
Десислава Митева е изпълнителен директор на Британско-българската бизнес асоциация (BBBA) от 5 години. През това време организацията е удвоила членовете си и е стартирала множество успешни инициативи, включително и няколко търговски мисии във Великобритания. Преди да оглави BBBA, Десислава е била директор за България на Регус, глобална компания за офис решения. Тя е оглавявала и Форума на бизнес лидерите в България. Живяла е и работила в Прага като директор конференции в Маркус Еванс, компания лидер в организацията на международни събития с централа в Лондон. Възпитаник е на Американския университет в България, където е завършила журналистика, политология и международни отношения.

Коментари

Задължително поле