Илиян Илиев остава управител на ВиК-Шумен

Жители на три села блокираха пътя Перник – София заради водния режим

Бургас с нов паркинг за 50 коли

Благотворителният календар на Fibank вдъхновява да правиш добро

Дължими налози за служебен аванс за шефа

Криминалисти от Сливен беседват с ученици за вредата от наркотиците

Районна прокуратура – Средец дарява награда от ВСС на „Българската Коледа“

Премиерът Борисов: Принципът, който сам защитавал, е отбрана и възпиране, но диалог с Русия (ВИДЕО)

Срути се стена на строителен изкоп в столичния квартал „Манастирски ливади“

Светофар падна на кръстовище в столицата

Глобиха бивш кмет 3000 лева за незаконно сметище

Приеха Андреа в болница на системи (СНИМКА)

Синът на Миню Стайков остава на свобода

Силно земетресение е усетено край остров Крит

Шофьорка отнесе пешеходец на улица в Лом

Дефицитът на витамин D води до много болести Допълнителен прием се препоръчва на  хората над 64

През последните години постоянно ни предупреждават за вредата от слънцето. Сега експерти алармират, че прекаленото предпазване от него може да доведе до друг проблем – дефицит на витамин D, което е не по-малко страшно. Освен с остеопороза, ниските нива на този витамин се свързват и с други здравословни проблеми – от сърдечни заболявания до диабет, множествена склероза и рак.

Кръвни тестове, направени във Великобритания на видимо здрави жени, са установили много по-ниски от нормата стойности на витамин D, като при половината от тях дефицитът бил стряскащ. Резултатите шокирали както тях самите, така и лекарите. Някои от жените признали, че избягват да се излагат на слънце от страх кожата им да не се състари.

90% от витамин D се синтезира в кожата под действието на слънчевите лъчи, за разлика от другите витамини и минерали, които си набавяме с храната. По различни причини хората не си го осигуряват в достатъчно количество от слънцето. Ключов фактор за синтеза на витамин D се оказват времето и начинът, по който се излагат на слънчевите лъчи, а предупрежденията за вредата от тях очевидно са малко преувеличени.

За съжаление повечето хора работят в офиси и затворени помещения, без достъп на слънце. Друг важен фактор е намалената консумация на риба – превъзходен източник на витамин D.

Цифри и факти

Още от 20-те години на миналия век учените знаят, че този витамин е от изключително значение за здравината на костите, но едва през последните 30 години се появи повече информация за него.

Витамин D присъства в поне 38 тъкани в тялото ни, казва д-р Антъни Норман, професор по биохимия в Калифорнийския университет, който в продължение на 50 години го е изучавал. Доказано е, че той влияе на имунната ни система, на здравината и еластичността на кръвоносните съдове, на сърцето, на развитието на мозъка и мускулите.

Изследване, проведено във Великобритания, доказва, че витамин D има директно въздействие върху 229 гени, някои от които се свързват със заболявания като множествена склероза, диабет тип I, болестта на Крон. Учени от университета в Копенхаген потвърждават, че витамин D има и важна роля за стимулиране на имунната защита, която активира Т-клетките да унищожават вирусите и бактериите, попаднали в организма ни.

Връзка с най-разпространените заболявания

Специалистите свързват недостига на витамин D с най-разпространените болести, от които страда съвременният човек.
Настинки и грип. Според американско изследване хранителните добавки с витамин D са намалили настинките и грипа с около 70% през последните 5 години при афроамериканци, които са с тъмна кожа и са предразположени към дефицит на витамин D.

Сърдечни заболявания. След анализ на 28 различни изследвания, включващи почти 100 000 души, британски учени са стигнали до извода, че при хора на средна и по-напреднала възраст с високи нива на витамин D в кръвта рискът от сърдечни заболявания и диабет е с 43% по-нисък, отколкото при останалите. Някои лекари дори свързват големия брой сърдечно-съдови заболявания в Шотландия с по-малкото слънчеви дни там.

Диабет. Установено е, рискът от диабет тип I при бебета във Финландия, на които редовно е даван витамин D, е намален с 80%. Друго изследване доказва обратното – при деца с дефицит след време се поставя диагноза диабет.

Множествена склероза. Идеята, че слънчевите лъчи и витамин D имат защитна роля идва от факта, че множествената склероза е по-разпространена в страните, които са по-далече от екватора. В Чикаго например болните са повече, отколкото във Флорида, а заболелите в Шотландия са най-много. Има известни доказателства, че дефицитът на витамин D през бременността и в първите години от живота на бебето може да се окаже отключващ фактор за развитие на множествена склероза.

Рак. Все повече научни изследвания свързват дефицита на витамин D с увеличаващия се риск от рак на простатата, на гърдите и червата. Анализ на 63 различни проучвания доказва, че определена дневна доза от витамина може да намали наполовина риска от рак на гърдата. Все повече доказателства се появяват, че по-високите му нива в кръвта намаляват и риска от рак на червата. Той може дори да ни предпази от меланом – най-опасната форма на рак на кожата.

Изследване на хора с меланом е установило, че вероятността при пациентите с по-ниски нива на витамин D в кръвта да се разболеят отново след лечението е с 30% по-висока, отколкото при тези с по-високо съдържание на витамина.

Кой е изложен на риск

Риск съществува за хора, при които кръвните тестове установят остър дефицит на витамина. Затова специалистите препоръчват допълнителен прием на възрастните над 64 г., тъй като те са с намалена способност сами да си образуват необходимите количества. Рискова е и групата на по-пълните хора. Обяснението е, че витамин D е мастноразтворим и по-голяма част от него попада в мастните клетки (в изобилие при тях) и по-малко в кръвообращението.

Оптимално ниво и препоръчителна дневна доза

Според специалисти по хранене е добре да се добави витамин D към някои храни и да се хапват редовно мазни риби като сардина, сьомга, скумрия и яйца.

В Канада лекарите препоръчват на всички да приемат по 25 mcg витамин D дневно през зимата, както и витамин D3, за да се намали рискът от ракови заболявания. Според британски учени дневна доза до 25 mcg витамин D3 е напълно безопасна. Някои специалисти смятат, че за да се предпазим от болести, тази доза трябва да е от 2 до 4 пъти по-висока.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.