Диетата Пеган топи килограми с месо и ориз

Забранени са бялата захар, бялото брашно и всички бързи въглехидрати

Избягват се картофи, тиква и цвекло

Диетата хит на сезона се нарича Пеган - лесна за спазване, защото позволява да се ядат и животински, и растителни продукти, което е изключено в повечето хранителни режими.

Изобретателят й е доктор Марк Хайман от клиника “Кливланд” в Охайо. Името идва от две познати диети, които напълно се различават - палео и веган. При палео се консумират повече животински храни като месо, риба, яйца и млечни продукти, докато при веган режима се набляга на продуктите с растителен произход – плодове, зеленчуци, зърнени храни, ядки и семена. В Пеган двете диети се съчетават и се извлича най-доброто и полезното от всяка от тях.

Основното, което трябва да знаем, е, че при тази диета трябва да се откажем от захарта. Хубаво е да избягваме нея, бялото брашно и всички бързи въглехидрати. Както при тази, така и при всички останали диети, важно е храната, която консумираме, да е с нисък гликемичен индекс. Той представлява цифрова скала, която определя колко и колко бързо дадена храна може да повиши кръвната ни захар. Храните с нисък индекс стимулират по-умерено покачването й, а храните с висок – рязкото й повишаване. Този индекс е в основата на отслабването, а също и в поддържането на здравето.

Тази теория подкрепя и спортният диетолог Пам Бейт, според който, ако се спазва правилно диетата Пеган, ще се отслабне, докато се храним здравословно, понеже се изключва консумацията на захар, но и същевременно не лишаваме тялото си от необходимите за него протеини и въглехидрати.

Въпреки че тук се консумира и месо, все пак за предпочитане е то да бъде от около 25% от храната ни и да не се приема за основно хранене. Според Пеган диетата това е идеалният баланс, пише в своя статия психологът и преподавател по йога Екатерина Кьосева.

В повечето диети се изключват всякакви мазнини, докато тук са позволени, но в рамките на минималното. Препоръчителните храни, съдържащи мазнини, за тази диета са авокадо, зехтин, ядки и кокосово масло.

Д-р Бриджит Зейтлин препоръчва избягването на някои млечни храни, соя и бобови растения като киселото мляко, соевите ядки или фъстъци. Според нея те причиняват газове, подуване на корема, а понякога и запек.

Противно на очакванията, в тази диета трябва да се преустанови консумирането на лимец, гриз, ечемик и ръж, тъй като те съдържат глутен, а той не се препоръчва за тялото ни.

Някои зеленчуци като цвеклото, тиквите, сладките и обикновените картофи съдържат висок гликемичен индекс и са неблагоприятни за този режим. Предимството на останалите зеленчуци е, че помагат за понижението на апетита към сладки храни, понеже зеленчуците съдържат много фибри и може да се ядат без ограничение.

Тъй като хранителният режим е нов, не се знае как ще повлияе на организма в дългосрочен план, но се смята, че ако се спазва по-продължително, ще окаже отрицателно влияние на костите, защото цялостната диета не съдържа много калций.

 

Примерно меню

За закуска може да си приготвим омлет със зеленчуци или спанак. Като междинно хранене до обяда може да консумираме плодове или ядки, като не включваме фъстъците към тях. За обяд - пилешко филе на скара с гарнитура салата или киноа. Препоръчително е месото да се готви на скара, тъй като почти не се използва мазнина. За следобедна закуска отново може да приемем плодове или ядки, а за вечеря – месо по избор, гарнирано със зеленчуци или кафяв ориз.

Коментари

Задължително поле