„Еврохолд“ прибира по 2 лв. на тъмно от сметката за ток

При плащане на сметката за ток от “Електрохолд Продажби” събират и 2 лв. за застраховка, която хората не са поискали.

Добавят застраховка срещу токови уреди без да питат клиентите

Омбудсманът Диана Ковачева сезира председателя на Комисията за финансов надзор

Отказът от полицата е труден

Граждани плащат по-високи сметки за ток, защото освен за потребената електроенергия, плащат и за застраховка, която не са искали и дори не знаят, че купуват. Заради този проблем омбудсманът Диана Ковачева сезира председателя на Комисията за финансов надзор (КФН) Бойко Атанасов.

Граждани са подали жалби пред омбудсмана срещу “Електрохолд Продажби” EАД, което доставя ток на битовите абонати в Западна България и е част от групата на “Еврохолд”.

Причината е, че без тяхното знание и съгласие, при плащане на месечната сметка за потребена електроенергия през касите на EasyPay или FastPay им се удържа месечна вноска от 2 лв. по застраховка “ЕлектрозаЩИТа”. Проблемът е, че хората разбират за това едва след като са платили сметката за ток.

Проф. Диана Ковачева настоява пред председателя на КФН за проверка по компетентност на дейността на “ЗД Евроинс” АД и “Електрохолд Продажби” във връзка с въпросната застраховка “ЕлектрозаЩИТа”.

Омбудсманът подчертава, че от сайта на “Електрохолд Продажби” е видно, че “ЕлектрозаЩИТа” e доброволна имуществена застраховка, която осигурява покритие на щети върху битови електроуреди, предизвикани от късо съединение, токов удар и пренапрежение в електрическата мрежа вследствие на мълния.

“Видно от публикувана на сайта на електроснабдителното дружество информация, застраховката е доброволна и е възможно да бъде сключена по два начина в зависимост от това дали клиентът е получил писмо-предложение за издаване на застрахователен сертификат заедно с фактурата си за електрическа енергия.

В случай че е получено такова предложение, първата и всяка следваща вноска за застраховката може да се плати само на каса на платежен оператор FastPay или EasyPay при плащане на месечната сметка за електроенергия, като при плащане на първата вноска застраховката се активира. Ако не е получено писмо-предложение, е необходимо клиентът да посети търговски център на Електрохолд и да заяви желанието си пред служител”, пише омбудсманът.

За прекратяването на застрахователното покритие на сертификата се посочва, че това може да стане в деня на плащане на първа вноска - на касата в същия офис на платежния оператор, в който е извършено плащането, а във всички останали случаи - като се подаде писмено уведомление до застрахователя, считано от датата на изтичане на месеца, за който е платена вноска от застрахователната премия.

Омбудсманът е категорична, че такова поведение на монополист е недопустимо.

Общите условия са в сила отскоро

Полицата е само за битови клиенти

Застраховката “ЕлектрозаЩИТа” е съвместен продукт на “ЗД Евроинс” АД и “Електрохолд Продажби” и е предназначена само за битовите потребители на “Електрохолд Продажби”, става ясно от сайта на доставчика на електроенергия. Общите условия по застраховката “ЕлектрозаЩИТа” са публикувани на сайта на доставчика на електроенергия и са в сила от 7 февруари 2023 г.

При справка в сайта на застрахователното дружество, в раздел “Информационни документи за застрахователни продукти” се установява обаче, че няма публикувани документи за застраховка “ЕлектрозаЩИТа”, пише в сигнала на омбудсмана.

Общественият защитник обръща внимание, че съгласно Общите условия, застрахователят “ЗД Евроинс” АД сключва със застраховащия “Електрохолд Продажби” EАД договори за застраховане на битови електроуреди, които се намират в недвижим имот със съответната точка на доставка, във връзка с който има сключен договор и клиентски номер за продажба на електрическа енергия.

Не покрива риска от страх от “заразно заболяване”

Обясняват, че застраховката е задължителна

Не разпечатват сертификат

Според Кодекса за застраховането, “застраховането се извършва на принципа на доброволност”, но при нарушение глобата е само до 20 хил. лв.

Застраховката “ЕлектрозаЩИТа” е доброволна, но хората разбират, че са платили за нея чак след като дадат парите. А в един от случаите служител на EasyPay е заявил, че тази застраховка е задължителна, пише в сигнала на омбудсмана Диана Ковачева до председателя на КФН.

При плащане на вноската по застраховката служителят трябва да разпечата сертификат и да го даде на клиента. Но граждани се жалват пред омбудсмана, че след плащането на каса не винаги издават сертификат за застраховката. Не е ясен и принципът, по който се определят застрахованите граждани, тъй като дори и при получена по електронна поща “Преддоговорна информация за ползвателите на застрахователни услуги съгласно Кодекса за застраховането”, при плащане след това на каса на EasyPay на текущо задължение към дружеството не винаги е начислена вноска по застраховка “ЕлектрозаЩИТа”. Това поведение на монополист смятам за недопустимо, пише омбудсванът в сигнала до КФН. Според Кодекса за застраховането, “застраховането се извършва на принципа на доброволност”. Но глобата за нарушение на тази разпоредба е само от 1000 до 20 хил. лв., а при повторно нарушение - от 2 хил. лв. до 40 хил. лв.

Проф. Ковачева обръща внимание и на друг интересен факт в Общите условия на застраховката. При прегледа на Общите условия се установява, че в тях има клауза за “Изключения от застрахователното покритие”, която няма никакво отношение към застраховката срещу токов удар и късо съединение. Изключена е отговорността на застрахователя за загуби, вреди и/или разходи, предизвикани или произтекли от “заразно заболяване или от страх или заплаха от възникване на заразно заболяване”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения