За първи път SUV става Кола на годината в Европа

От 1964 г. до днес се избира Кола на годината в Европа. От учредяването на престижния конкурс до днес 54 автомобила са печелили ценната награда и състезанието за нея винаги е било крайно оспорвано. Сега обаче за първи път победата се присъжда на SUV модел – Peugeot 3008. И това няма да е последният триумф на този тип коли, защото пазарът в момента ги поглъща в огромни количества. Показателен е летящият старт на Peugeot 3008 – над 100 000 поръчки в първите четири месеца след лансирането. Напоследък френската марка напредва с лъвски скокове и завзема нови територии. Може би (не)случайно часове преди коронясването на Peugeot 3008 за Кола на годината в Европа официално бе оповестено, че концернът PSA придобива срещу 2,2 милиарда евро конкурента Opel от General Motors. С четирите си марки Peugeot, Citroen, DS и Opel групата PSA става вторият по обем на продажбите автомобилен производител в Европа след Volkswagen, който държи VW, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Seat и Skoda.

Във финалното гласуване за Кола на годината в Европа от седемте номинирани модела в битката за върха се очертаха два коренно различни конкурента. В дуела между Peugeot 3008 и Alfa Romeo Guilia разумът надделя над страстта, функционалността се наложи над удоволствието, прагматичността взе връх над разточителството. И най-важното – SUV-ът победи класическата спортна лимузина. Когато потребителите търсят точно такива автомобили, производителите бързат да им ги предоставят във всякакви размери. По тази причина Peugeot 3008 се трансформира от ван, какъвто беше в предишното поколение, в модерен SUV от С-сегмента.

Новият френският „лъв“ оправдава голямата емблема от мощната си вертикална предница и е готов да захапе стръвно асфалта. Хищническият характер на модела личи от спортния дизайн. Тесните и издължени фарове приличат на присвити очи на хищник, а двата впити в тях „зъба“ от изпъкналата броня стигат почти до ивицата на дневните LED светлини. С големи въздухозаборници, контрастни сребристи панели за защита на моторния отсек и остри контури Peugeot 3008 изглежда атлетично и агресивно. Излъчването на сериозен SUV се допълва от високата средна линия, големите колела, увеличения просвет и релсите на покрива. Цялата каросерия е защитена в долната си част от черни предпазни панели по веждите на калниците, праговете и броните. Хромираните компоненти, двуцветната лакировка и красивият заден спойлер добавят изискан стил и в крайна сметка французите претендират, че са създали най-модерния SUV на пазара. Което явно е било оценено от журито в конкурса за Кола на годината в Европа.

Двигателната гама включва три бензинови и четири дизелови агрегата с мощност от 120 до 184 конски сили. Те се справят безпроблемно със задвижването, тъй като общото тегло на автомобила е сравнително ниско – под 1400 кг. Дори 120-те коня на най-малкия трицилиндров бензинов турбо мотор от модерното поколение PureTech с обем 1,2 л са напълно достатъчни за постигане на добра динамика. Този двигател предоставя висок максимален въртящ момент 230 Nm при 1750 оборота, ускорява от 0 до 100 км/ч за 10,8 секунди и развива максимална скорост 188 км/ч. На практика моторът създава усещането, че надхвърля тези параметри и работи тихо на ниски и средни обороти, а при високи произвежда характерен спортен звук. Ако погледнем към най-мощния вариант 2,0 BlueHDi със 184 конски сили и 400 Nm, ще видим, че той спринтира за 8,9 секунди от 0 до 100 км/ч и постига 211 км/ч. Разликата в разхода на гориво между малкия бензин и големия дизел не е голяма. Дизеловите двигатели на Peugeot отдавна имат отлична репутация – работливи, тихи, икономични и еластични. Големият напредък на марката е при бензиновите агрегати. И най-хубавото за потребителите е политиката на производителя да оповестява и реалния разход на гориво, а не само данните от стерилните тестове.

Peugeot 3008 не разполага с двойно предаване, което би направило автомобила по-тежък, по-скъп и по-лаком за гориво. Французите залагат на предно задвижване (с автоматична или механична трансмисия), подкрепено от система за електронен тракшън контрол. Чрез нея водачът избира от кръгъл превключвател до скоростния лост между пет режима на движение върху различни настилки. Богат набор от електронни асистенти работят постоянно, за да гарантират най-безопасно пътуване. Активните системи за автоматично спиране и за предупреждение при напускане на лентата намаляват рисковете от инцидент. Същото важи и за разчитането на пътните знаци, адаптивния автопилот, наблюдението на мъртвата зона и най-новото поколение на асистента за паркиране. Предните фарове могат да бъдат изцяло LED с автоматични адаптивни светлини.

В купето цари приятна обстановка, а водачът се настанява в работно място с авангарден дизайн и футуристичен кокпит, при който контролните уреди са разположени върху таблото над компактния волан. На централната конзола е инсталиран 8-инчов цветен сензорен екран. От него се управляват повечето електронни системи и функции на автомобила, а също така служи и за интеграция на смартфон.

Две победи за „лъва“ в последните 4 конкурса

За финалната обиколка на конкурса за Кола на годината в Европа се класираха 7 модела – два френски, два италиански, два японски и един германски. След заключителното гласуване на журито в деня преди откриването на изложението в Женева „великолепната седморка“ финишира при следното подреждане: 1. Peugeot 3008 с 319 точки; 2. Alfa Romeo Giulia с 296 точки; 3. Mercedes E-Class със 197 точки; 4. Volso S90/V90 със 172 точки; 5. Citroen C3 със 166 точки; 6. Toyota C-HR със 165 точки; 7. Nissan Micra със 135 точки. Веднага след обявяването на резултатите на щанда на Peugeot на автосалона бе поставен знак за постигнатия успех.

Основни критерии при оценяването на автомобилите са дизайн, съотношение цена/предлагане, иновации и безопасност. Peugeot 3008 е вторият модел на френската компания, който печели конкурса в последните четири години. Кола на годината в Европа за 2014 г. стана Peugeot 308. В миналото наградата са печелили още три автомобила с лъвче в емблемата – Peugeot 307 през 2002 г., Peugeot 405 през 1988 г. и Peugeot 504 през 1969 г.

 

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.