Идва ли епохата на електромобилите (ИНФОГРАФИКА) Ценовият паритет е на една крачка, но инфраструктурата за зареждане е скъпа и изостава

На церемония в завода на "Тесла" във Фримонт, Калифорния, шефът на компанията Илън Мъск предаде в петък първите 30 електромобили на масовия Модел 3 на поръчали си ги служители. Вариантът за пробег от 350 км с едно зареждане струва $35 000, а за 500 км - $44 000. Над 500 000 клиенти са предплатили по $1000 депозит за колата.

Великобритания обяви по-рано преди дни, че ще забрани продажбата на нови коли на бензин и дизел от 2040 г. в опит да намали замърсяването на въздуха. Такива планове има и Франция, а кметовете на Париж, Мадрид, Мексико сити и Атина се готвят да забранят влизането на дизелови автомобили в центъра на столиците най-късно до 2025 г.

ENVIRONMENT: Momentum growing for ban on petrol carsАко намеренията на тези няколко страни и градове станат глобална тенденция, това ще е силен удар за производителите на петрол и ще трансформира автомобилната индустрия и една от иконите на капитализма през XX век – самият автомобил. Такова развитие ще сложи край на над 100-годишната епоха на колите с двигатели с вътрешно горене и ще започне нова – на електромобилите.

Доклад на швейцарската банка Ю Би Ес от май прогнозира, че тази ера ще започне първо в Европа, където за „зелените коли“ има субсидии, данъчни облекчения и други стимули, докато за тези с вътрешно горене растат ограниченията за шофиране и паркиране, а за производителите им – глобите за неспазване на еконормите. Банката направила детайлен „разрез“ на първия масов електромобил „Шевролет Болт“, който в Европа се продава като „Опел Ампера-е“. И стига до извода, че цената за притежаването му, включително зареждането и други текущи разходи, ще се изравни догодина с тази на колите с вътрешно горене, като „Фолксваген Голф“. Очаква се този паритет да бъде достигнат в Китай през 2023 г. и в САЩ през 2025 г.

MOTORING: Age of the battery-driven car

На тази основа Ю Би Ес увеличи прогнозата си за глобалните продажби на коли на ток през 2025 г. – до 14% дял по света и една трета в Европа. През 2016 г. електромобилите са били 0,2% (1,3% с хибридите) от продадените нови коли в Европа.

„Опел Ампера-е“, който с едно зареждане минава около 380 км, има базова цена от $37 000, но Ю Би Ес сметнали, че производствената е $28 700 с над $4000 по-малко от очакваната. Тъй като електромоторът има само 3 движещи се части при 113 на голфа, това означавало $255 за годишна поддръжка при $610 за колата с вътрешно горене. Тъй като все още продажбите на електромобили са малки, „Дженерал мотърс“ губел по $7400 на кола, но през 2025 г. печалбата от кола ще стане поне 5%, включително заради поевтиняването на батериите, които са около 60% от общата цена на автомобила. Средната цена за киловатчас е паднала от $1000 през 2010 г. до $227 през 2016-а, като границата от $100 за квч, при която колите на ток и с двигател с вътрешно горене стигат паритет, се очаква да бъде постигната между 2020 г. и 2030 г., сочи анализ на друга банка – „Барклис“.

Ключов проблем пред популярността на електромобилите е времето за зареждане на батериите и липсата на електростанции. Само Лондон трябва да похарчи над $10 млрд., за да изгради инфраструктура, която да е практична за притежателите на коли на ток, сочи проучване на „Аликс партнърс“.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

  1. Батериите много по скоро ще наваксат. Но дали производителите ще искат веднага да ги приложат…

  2. Ето сега е момента някой да стане богат и световно известен като измисли нова по-мощна батерия за автомобилостроенето.

    1. Има измислено но не батерия а кандензатор. 50 пъти по мощен и издръжлив. Зарежда се в пъти по бързо. Регистриран патент в сащ. Обаче стои неизползван. Има много статии в мрежата за кондензатора

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.