Маскaта в масовата култура

Кадър от “Маската на Зоро”

Ценителите на френското кино никога няма да забравят образа на Фантомас

Легендарна е оргията от “Широко затворени очи”

Mедицинската маска стана един от най-силните символи на пандемията COVID-19. Ако шокиращото и историческо начало на 2020-а можеше да се опише с един образ, то този образ несъмнено щеше да е с маска. Докато планетата е парализирана, а човечеството посяга към ценния и противоречив предмет за покриване и предпазване на лицето, в колективното въображение изплуват образи на най-легендарните, иконични и разпознаваеми маски в масовата култура.

Те не са медицински, а литературни, театрални, филмови, комиксови, етнически, музикални, ритуални, комерсиални и специфични, героични и комични, злокобни и сатирични, изящни и простовати, сложни и сексуално сугестивни. Но всички те са оставили траен отпечатък по лицето на човека като творец, вдъхновен от този древен инструмент на превъплъщението и прикритието.

Една от най-елементарните като изработка, но важна като влияние е маската на Зоро. Представлява просто черно домино с дупки за двете очи и огромна културна сила. Зоро е приключенски литературен герой от началото на XX век, вдъхновил множество филмови и телевизионни екранизации. Черната маска е символ на неговия поход към справедливост, но и на мистериозното, секси излъчване на Зоро в жадните за маскирани отмъстители очи на женската публика. Особено, когато в киното го играеше Антонио Бандерас.

В началото на XX век е сътворен и друг легендарен образ, станал прочут със своята маска - “Фантомът от Операта”. Днес най-известната инкарнация на персонажа е в едноименния мюзикъл на Андрю Лойд Уебър, който и до днес редовно се поставя на сцена.

А ценителите на френското кино никога няма да забравят образа на Фантомас, изигран от Жан Маре зад внушителна маска, наподобяваща масивна синкава плешива глава. Филмите с Фантомас жонглират с жанровите кодове на комедията, криминалното кино и приключението. Същото прави и “Маската” с Джим Кери. Тук предметът е древна и магическа маска, която превръща своя носител в цветно и всемогъщо олицетворение на пакостническото въображение.

Маските са пароли на приключението, но и на страха. Трилър и хорър естетиката ги използват великолепно с мрачни цели. Маската на канибалът д-р Ханибал Лектър, изигран гениално от сър Антъни Хопкинс, отдавна е поп-културна сензация и се продава успешно сред феновете на книгите и филмите за Лектър. В тази категория са още маските на убийците от поредици на ужаса като “Писък”, “Петък 13” и “Хелоуин”. В последните години културна скорост набра и зловещата клоунска маска на Жокера.

В реалния живот музикални артисти понякога слагат маски на сцената, за да разнообразят визуалния си репертоар. Но една ексцентрична мегазвезда носеше медицински маски в ежедневието си - Майкъл Джексън. Някои смятаха, че го прави заради разпадащия му се нос, други близки до него по това време твърдят, че Майкъл се е страхувал от пандемия като сегашната и е искал да избегне потенциални зарази. Трета версия е, че Джако просто е търсел внимание. Е, поне отношение на маските - днес всички сме Майкъл Джаксън.

Маските в културата могат да имат и подчертано еротичен характер, да носят очакване за опасна авантюра и усещане за възбуждаща мистерия. Това беше разкошно уловено от Стенли Кубрик в неговия шедьовър “Широко затворени очи” и кадрите на пищния ритуал с маски, превърнал се в хипнотична оргия. Много хора биха искали да отпразнуват края на пандемията в подобен стил. Нека само да дойде.

 

Символ на “Анонимните”

Протестъри по цялата планета се правят на Гай Фокс

Води началото си от Барутния заговор

Една от най-популярните и ползвани маски в последните години е тази на Гай Фокс. Представлява стилизирано изобразяване на Гай Фокс - най-прочутият член на осуетения Барутен заговор за взривяване на Камарата на лордовете по време на държавното откриване на английския парламент в Лондон на 5 ноември, 1605 година. Използването на маската има дълги корени като част от честванията на Нощта на Гай Фокс, но в последно време стана масов символ на протестъри по цялата планета, които си я слагат по всевъзможни поводи за демонстрация.

Особено важна роля за популяризирането на образа на Гай Фокс изиграват графичния роман “V като Вендета” и неговата екранизация. Маската е символ и на хакерската група “Анонимните”

 

Те донесоха милиарди долари приходи

Диктатурата на комиксовите супергерои

Пандемията спря снимките на новия "Батман"

Преди коронавирусът да принуди света да сложи една голяма медицинска маска, популярната култура беше доминирана от многообразните маски на комиксовите супергерои. Последното десетилетие в киното премина под почти пълната бокс-офис диктатура на маскирани отмъстители като Батман, Спайдърмен, Жената котка, Железният човек, Капитан Америка, Дедпул и още много, много други.

Те донесоха милиарди долари приходи, а филмите с тях станаха любимо семейно забавление на широката публика. Маскираните комиксови персонажи бяха като машина за пари. Марката “Марвел” се превърна в адски могъща компания с изобилие от супергерои в портфолиото си.

Но пандемията прекъсна всички планове на Холивуд. Спряха и снимките на новия “Батман”. Кой знае - когато всичко това приключи, новият и актуаленсупергерой може да бъде лекар с медицинска маска на първа линия в борба с невидимия враг. А вирусът ще бъде радикална разновидност накомиксовархизлодей.

Коментари

Задължително поле