Американски боен кораб навлезе в Черно море, руските ВМС го следят

Шефът се вози отзад по средата Nissan представи концептуална електрическа лимузина с 2+1+2 места

Зимните ни курорти отбелязват Световния ден на снега

Макавой срещу Сам Джаксън в „Стъкления“ Завръщането на режисьора Шаямалан

Крепост става Атина днес заради протест, затварят пътища и метростанции

Снежната буря в САЩ взе три жертви

Договорът от Преспа е внесен в парламента на Гърция

Отбелязваме паметта на Евтимий Велики и патриарх Св. Евтимий Търновски

Небето ще се проясни за явлението „Кървава Луна” в нощта на 20 срещу 21 януари

Отново мръсен въздух в 9 града на страната

Тръмп предлага защита на имигрантите в САЩ в замяна на отпускане на средства за стена по границата с Мексико

Франция се готви да наложи данък на технологичните гиганти „Гугъл“, „Епъл“, „Фейсбук“ и „Амазон“

Облачно време днес, максималните температури ще са между 3° и 8°

71 достигна броят на жертвите от взрива на тръбопровод в Мексико

Земетресение от 6,7 по Рихтер удари Чили, загинали са двама души (ВИДЕО)

Менте намаления дебнат този Черен петък Ако на витрината пише “- 70%”, всички стоки трябва да са със 70 на сто по-ниски

Надписът “Ликвидация” е заблуда

Комисия за защита на потребителите започва масирани проверки

Всеки втори българин дебне за промоции на Черния петък, Над 60% от хората знаят и очакват деня на намаленията, който тази година ще бъде на 23 ноември. Това сочи проучване направено от black-Friday Global.

Над 20% от нашенците гледат за отстъпки не само по магазините, но и в интернет. Според проучване на P&G броят покупки се увеличава, но похарчените пари за закупуване на една стока намаляват.

У нас магазините вече обявиха намаления, които започнаха още от понеделник. Тенденцията тази година е в първия ден от т. нар. Черна седмица намаленията да са най-ниски – обикновено започват от 10% и постепенно до петък се очаква да стигнат да 70%. Практиката обаче показва, че всеки следващ ден броят на продуктите, които се предлагат на промоция, намалява. Друг капан пред клиентите е рекламирането на атрактивни стоки, които се оказва, че отдавна са изчерпани или изобщо не са били налични в периода на намаленията. Магазини за дрехи пък вадят стари колекции в дните на промоциите, а новата колекция се прибира или е намалена минимално.

Имаме готовност веднага да реагираме при жалби и сигнали, каза председателят на КЗП Димитър Маргаритов.
Имаме готовност веднага да реагираме при жалби и сигнали, каза председателят на КЗП Димитър Маргаритов.

Затова от Комисията за защита на потребителите започват масирани проверки по търговските обекти. “Имаме готовност веднага да реагираме при жалби и сигнали на гражданите”, каза председателят й Димитър Маргаритов. Все още няма жалби на клиенти, но вече имаме предварителни анонси, защото конкретните намаления ще влязат в сила до дни, обясни Маргаритов на въпрос на в. “Труд”. Работата на комисията показва, че най-висок брой оплаквания от потребителите и съответно най-много нередности има там, където потреблението е най-голямо. Около кампания Черен петък, това са дрехи, спортни, битови стоки, телекомуникационни уреди и техника. Всички тези сегменти ще бъдат под наше внимание и пак има възможност да се срещнат оферти, които не отговарят напълно на законовата наредба, предупреди председателят на КЗП.

Внимавайте за фалшиви намаления, съветват от комисията. Ако на витрината на един магазин пише “Намаление 70%”, това означава, че всички стоки там трябва да са със 70 на сто по-ниски цени, обясни Емилия Елчинова, главен директор “Контрол на пазара” в КЗП. Ако проверка покаже, че това не е така, търговецът подлежи на санкция. За да избегнат нарушението, много търговци вече пишат “до 70%%, което означава, че отстъпката може да е различна за различните стоки, но все пак трябва да има и продукти намалени на 70%, уточни експертът. Друга заблуда е надписът “Ликвидация” на витрината. Това е нелоялна практика, защото този надпис се слага само, ако се закрива търговският обект, а не за намаления. Търговците заблуждават клиентите и с обяви като “Акция” и “Промоция”, защото българското законодателство не дава легална дефиниция за тях. В много държави надписът “промоция” се използва само, когато се налага нов продукт на пазара и искат да предизвикат интерес към него. У нас той се използва или когато търговецът е формирал недобре цената и тя е висока, или нарочно е формирал тази цена с цел по-високи печалби, обясни Елчинова.

Тя напомни на всички потребители да следят за това дали продуктите имат етикети и това, което пише на тях, дали е на български език. Задължителните елементи на етикета, за които потребителите трябва да следят, са: посочен производител или вносител, характеристиките на продукта, цената и вида на стоката, каза още експертът.

 

Проверка

Сайт лови фалшиви оферти

Ако онлайн търговецът не е публикувал адрес и телефон, не купувайте от него, съветват експерти.
Ако онлайн търговецът не е публикувал адрес и телефон, не купувайте от него, съветват експерти.

Сайт показва истински ли са намаленията, които онлайн търговците обявяват. “Създадохме интернет страница, която автоматично събира цените на повечето стоки на най-големите онлайн търговци”, съобщи за “Труд” председателят на Асоциация “Активни потребители” Богомил Николов. Тепърва ще се разширява асортиментът от стоки, за които ще се събира информация.

“Идеята е всяка седмица да индексираме цените и с времето да се създаде история на цените, като за всеки продукт ще има графика, така човек ще провери дали този продукт е реално намален в момента”, разказа Николов.

Когато потребителят отиде на сайта на търговеца и си хареса даден продукт, обявен, че е намален с 20-30%, но има съмнение дали преди това цената му не е била увеличена, идва на помощ сайтът ceni.aktivnipotrebiteli.bg. “Просто трябва да копирате адреса на търговеца, да отидете на сайта, да го поставите и ще видите каква е била цената преди седмица, две. Така ще знаете, ако това намаление е било нагласено последните дни, и да не си давате парите”, обясни председателят на асоциацията.

По думите му на него се индексират само стоки над 30 лева.

Хората да проверяват дали търговецът е публикувал на сайта си адреса, телефон, емайл за връзка и, ако не открият такъв, по-добре да не пазаруват от него, съветват от асоциацията.

 

Близо 60% ще похарчат между 100 и 700 лв.

Най-търсени са дрехи, уреди и козметика

Близо 60 на сто от българите планират да похарчат между 100 и 700 лева по време на кампанията Черен петък, показва проучване на една от големите компании за електронна търговия.

22,1% от тях са предвидили между 200 и 400 лв. за пазаруване, а 8,9% имат намерение да направят покупки за над 1500 лева. Процентът на планиращите да похарчат под 100 лв. чувствително намалява – едва 1,6% от потребителите, докато миналата година са били около 5%.

Най-търсените продукти са дрехи и обувки, към нея са се насочили 58,1% от купувачите. Следват спортните стоки, козметиката и малките домашни електроуреди. Мобилните телефони, телевизорите и компютрите си остават предпочитан избор, особено сред мъжете. Освен в продуктите за красота като парфюми и козметика, дамите пък ги превъзхождат и в търсенето на детски стоки и играчки.

Тенденциите в различните възрастови групи се определят от техния лайфстайл и потребности. 18-24-годишните ще търсят основно дрехи (50%), като при тях се повишава и интересът към гейминг конзоли и компютри. В групата 25-34 години ръст бележат играчките и детските стоки (общо 22,2%).

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.