Музика замести школския звънец за 900 варненчета

Снимка: Архив

Рок, класика, фолклор и нови технологии правят училището интересно

Подготовката за занятия е озвучена с популярното парче от филма „Мисията невъзможна“

Ходенето на училище не бива да е само ангажимент, а и приятно занимание. Тази идея е претворена във варненското ОУ "Цар Симеон I", където от няколко месеца близо 900 деца от първи до седми клас слушат музика вместо традиционния школски звънец. Мелодично е дори строяването в двора. Подготовката за занятия е озвучена с популярното парче от филма "Мисията невъзможна". След нея началото на първия час ознаменува инструментал на песента "Когато светците тръгнат", на чийто фон върви любезна покана: "Уважаеми ученици и учители, време е за час. Моля, заповядайте в класната стая". Всяко следващо занятие започва с интродукция на песента на Europe "The final countdown", а началото на междучасията идва с "Мечта за изгрев" и галещото ухото съобщение: "Поредният приятен час завърши".

На финала на поредния учебен ден, докато си прибират раниците, за минутка децата чуват и полезни съвети за безопасно придвижване към дома. Оригиналната идея за смяна на стария школски звънец с мелодичен се родила в началото на учебната година като част от проекта за създаване на училищно радио. Три месеца по-късно стереотипът окончателно бил сменен. "Промяната се оказа зареждаща и за нас, и за децата, които я приеха с голям ентусиазъм", сподели директорът на ОУ "Цар Симеон I" Стоянка Велянова. Безспорно, най-голям купон става в голямото междучасие, когато закуската върви в пакет с музика.

За разлика от мелодиите за начало и края на занятията, които са едни и същи, в дългата почивка темите и жанровете се сменят на всеки две седмици. Селекцията прави учителката по музика, но и децата могат да дават идеи. Досега междучасията са били озвучавани с коледни напеви, класика, български народни хора, патриотични песни, а от дни се въртят родните хитове, спечелили призови места на "Евровизия". В смяната на малките звучат Крисия и Габриела, а по-големите слушат Елица и Стунджи, Поли Генова и Кристиян Костов. "Най-голям фурор дотук предизвикаха хората. Децата масово излизаха в почивка с танцови стъпки под звуците на Дайчово, Пайдушко, Право, Тракийско. Мелодичните големи междучасия осигуряват истинска отмора и добро настроение, които помагат за по-добрата концентрация в следващите часове", радва се Велянова. Тя признава, че нововъведението станало възможно заради многото ученици, осигуряващи солиден делегиран бюджет.

Монтирането на цялата система със звукоговорители в двора, коридорите и във всяка класна стая е финансирано със собствени средства на училището. С такива е направено и радиото, което се намира в звукоизолирано бивше хранилище. В помещението е и кабинетът за работа с отстранени от клас ученици от 5 до 7 клас, но за щастие, такива почти няма. Няма и нито един счупен чин или повредена мебел, тъй като школото е оборудвано със система за видеоконтрол. Въпреки че в класните стаи камерите не са включени, железният вътрешен правилник научил децата да пазят. Според него всяка щета трябва да се възстанови в срок от седмица, а ако класният ръководител и дежурните не разберат кой е виновникът, за ремонта плащат всички солидарно, обяснява директорката.

Тя е доволна, че макар и закъсняло заради снежната ваканция, първото радиопредаване в чест на 3 март с участие на третокласници и шестокласници е минало с голям успех. "Радиото замести и остарялата форма за оповестяване на съобщения и на наградите на ученици от различни конкурси и състезания. Преди това ставаше чрез книга, която чистачките разнасяха във всеки клас, за да се изчете. Сега по радиото новините стигат до всички едновременно", пояснява Велянова.

Мелодичният звънец е застрахован и при спиране на тока, защото се управлява от лаптоп. С мобилни компютри са снабдени и всички преподаватели, за да могат да изпитват онлайн възпитаниците си, "въоръжени" с безжични мишки. Това става чрез специален образователен софтуер, за който училището плаща солидна такса за лиценз. Парите обаче си струват, тъй като бързо и лесно се проверява усвояването на текущия материал. Системата веднага посочва верните отговори на всеки ученик и процента на успеваемост на класа. За учителя тя пести време, а за децата ликвидира стреса от стандартния тест, тъй като е много занимателна и интересна", твърди директорката. Тя е категорична, че музиката и новите технологии са успешна комбинация за превръщане на училището в привлекателно място за децата. Затова в ОУ "Цар Симеон I" залагат приоритетно не само на обучението по базовите български език, математика и английски, но и на информационните технологии. Те влизат в учебния план още от първи клас, въпреки че по норматив са задължителни чак от пети.

Резултатите са впечатляващи - възпитаниците на училището са с най-висок успех по предмета сред връстниците си от 5-7 клас в града, тъй като отрано са усвоили базовите знания. За да са на ниво, и преподавателите непрекъснато повишават квалификацията си. "Средната възраст на колектива, както навсякъде, е малко над 50 години, но трябва да сме в крак с времето и с потребностите на учениците. Лошото е, че липсват млади преподаватели с желание да се развиват. Като базово училище приемаме студенти от Шуменския университет на практика. Повечето приемат задачата формално, голяма част от записалите магистратура имат друга работа и признават, че дипломата им трябва за всеки случай - ако ги уволнят, да си търсят работа в училище. И много често единственото, което ги интересува, е заплатата. Не бива да е така, защото професията трябва да се приема като призвание", не крие огорчението си Велянова. Тя не приема и обществената нагласа за учителите като хора, които работят половин ден, и ползват големи отпуски. "Който влезе в клас, веднага разбира, че не е така. Ако не обичаш децата, не можеш да оцелееш. А и делникът на учителя е обременен с много бумащина, също като при лекарите", пояснява директорката.

След над 30 г. стаж като педагог тя е категорична, че в днешно време материалната база е много по-добра от преди, но спешно е нужна комплексна политика за промяна на статуса на преподавателите, за да не се стигне до закриване на училища поради липса на учители. "Промяната трябва да е материална, но и морална, с участието на родителите, част от които оставят цялата грижа за възпитанието на децата си на училището. Нужно е това отношение да се промени и да играем в един отбор", убедена е Велянова.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Репортажи