Наемат повече площи за хранене в моловете

В България около 6% от площите в моловете са наети от заведения за хранене, докато в Европа техният дял е 10-15%.

Очакват навлизане на международни компании

Повече площи в моловете ще бъдат наети от ресторанти, заведения за бързо хранене и барове, прогнозират експерти. Секторът “Храни и напитки” заема от 2 до 3 пъти по-малък дял от площите в модерните търговски центрове в София, в сравнение с тези в повечето европейски градове, показва доклад на компания за недвижими имоти. От 5% преди едно десетилетие, в момента този дял достига 10-15% от общата търговска площ в моловете в Европа, като до 2025 г. се очаква да нарасне до 20%. В София общата квадратура, посветена на “Храни и напитки” във всички анализирани шопинг центрове, е около 6%, или 20 хил. кв.м.

Проучване показва, че 67% от компаниите в сектора “Храни и напитки” имат планове за разрастване. Предпочитаните локации са търговски улици и модерни шопинг центрове, 38% от операторите ще разглеждат ритейл зони в офис сгради, а 25% се интересуват и от подходяща локация в търговски паркове. Градовете, които са във фокуса им, са София (88%), Варна (25%) и Бургас (19%).

Разпределението на под-категориите в сектора “Храни и напитки” е специфично за всеки мол. Заведения за бързо хранене има във всички молове, но ресторанти и барове има само в някои от тях. Според Международния съвет на търговските центрове (ICSC) около 80% от площите в сектор “Храни и напитки”, трябва да бъдат предвидени за заведения за бързо хранене (Fast Food), общодостъпни ресторанти за неформално хранене (Casual Dining) и барове и клубове. Останалите 20% са фокусирани върху импулсни покупки за допълнително хранене (Impulse Treats) и кафенета. В София повечето молове отговарят на този стандарт.

Храни и напитки в моловете се предлагат предимно в т.нар. фууд корт, където основно се продават бургери и сандвичи (32%), пица, паста и морска храна (22%). Прогнозите за сектора са за разширяване на фууд корт зоните в моловете, навлизане на нови международни оператори и повишаване на разнообразието на предлаганата храна.

Коментари

Задължително поле