Представителите на България не искат да дойдат в Скопие за трета среща, във връзка с жп Коридор 8, защото „ще се сблъскат със собственото си поражение и ще трябва да започнат да работят”, заяви в интервю по ТВ Канал 5 вицепремиерът и министър на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски.
"Когато станах министърq видях, че третата фаза от жп линията към България (от Крива паланка до границата с България) е проблематична от много аспекти. Вместо да започнат диалог с нас, за да решим проблемите, от България започнаха да ме нападат, че съм бил оста Белград-Атина, че съм бил против България, че съм бил за Сърбия. Това са глупости, няма друга дума. Започнаха да пишат писма до европейските чиновници и политици, да изграждат наратив за сръбското, за гръцкото влияние в (Северна) Македония. И докато губеха време за това, ние работехме, презентирахме нашите аргументи и сега, с нашите аргументи спечелихме с 3 : 0 срещу българите. През октомври имаше диалог в Брюксел и представихме нашите аргументи. В края на октомври имаше втора среща в София, където и трите ни аргумента бяха приети: че трасето е прекалено скъпо и трябва да се ревизира, че тунелът трябва да се изгради съвместно и че България трябва да изгради своята част от жп линията. И когато всичко това се договори, трябваше да има трета среща в Скопие, на която да се сложи печат на договореното и да влезем в изпълнение на проекта. Договорено беше срещата да се случи в третата или четвъртата седмица на ноември. И до днес българите избягват да дойдат на среща. Защото са наясно, че тезата им рухна като кула от карти. Последният камък в това рухване беше писмото от общините от Кюстендилска област до служебното правителство, в което казват, че от македонска страна се работи и ще има изградена магистрала, работи се по жп линията, а при нас (в България) нищо не се работи. Лесно е да продавате мъгла и да правите пропаганда, но когато се сблъскате с реалността е трудно и затова не идват на срещата. Нямаме проблем срещата да е и в Брюксел, и в София, но те не искат да дойдат, защото ще се сблъскат със собственото си поражение и трябва да започнат да работят. След като постигнем този договор трябва да започнат да работят, а на тях очевидно не им се работи”, заяви Николоски.
В отговор на депутатски въпрос в парламента на Северна Македония в края на ноември, Николоски също посочи, че представителите на българското министерство на транспорта са отказали да участват в третата техническа среща, свързана с жп Коридор 8. В своя позиция тогава от министерството на транспорта в София отговориха, че България не е отклонила участие в срещата, „но ще даде отговор, след като заедно с ЕК и европейските финансови институции получи коментарите на Скопие по документа от техническата среща в София, проведена на 31 октомври 2024 г.“.
В позицията на българското министерство на транспорта се казваше още, че „изграждането на Лот 3 (от Крива паланка до границата с България) е ангажимент единствено и само на Северна Македония”, а „България ясно е посочила сроковете и ангажиментите си за изграждането на трасето на своя територия“.
По думите на Александър Николоски, Северна Македония трябва да се свърже железопътно със София "и надолу до Черно море", и никога не е имал дилема за това дали приоритет на Северна Македония е изграждането на Коридор 8 или на Коридор 10, но Албания също „не прави нищо по отношение на железницата”.
„Ние сме единствените, които работят и харчат пари по отношение на железницата. Лесно е да подписвате меморандуми, да се снимате в Брюксел, във Вашингтон, насам-натам да разказвате за Коридора, но някой трябва да работи. В момента единствената, държава, която работи по Коридор 8 е (Северна) Македония ”, посочи Николоски, който добави, че първата фаза от железопътния Коридор 8, Куманово–Беляковце ще бъде открита за Нова година.
За Нова година ще бъде пуснат новият автопът от Куманово до ГКПП Деве баир (границата с България), но „е срамно от Гюешево как изглежда пътят към София”, заяви Николоски.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш