Плащаме и нямаме малус по Гражданска

12 години без нарушение, за да стигнеш базисната цена на полицата

Леките нарушения няма да се зачитат

Да плащаш, за да изчистиш досието на автомобила си при застрахователя. Това е една от идеите, които обсъждат от Комисията по финансов надзор (КФН) при внедряването на системата “бонус-малус” за “Гражданска отговорност”, за да може кола с много наказателни точки да се продаде, без застраховката й да струва 1200 лв. Все още няма разчети каква трябва да е сумата, която системен нарушител на пътя да плати, за да изчисти лошото досие на автомобила си, уточниха за “Труд” от комисията.

“Ако собственикът на един автомобил иска да намали натрупаните си малус класове, ще му трябват години, за да ги изчисти, в зависимост от степента на допуснатите нарушения. Например, ако колата е в най-високия клас на малус класовете, ще са необходими 12 години шофиране без нарушение, докато започне да плаща застраховката на базисното ниво. При безаварийно каране за година ще се махат по 30% от цената, след това по 10% до нулиране на малус класовете”, коментира ръководителят на управление “Застрахователен надзор” в КФН Владимир Савов.

Изрядните водачи през първите две години от стартирането на системата “бонус-малус” ще получават по 10% отстъпка от цената. Но за да стигнат максималното намаление от 25%, ще трябва да шофират без нарушения поне седем години. Нарушенията, които ще доведат до по-скъпа застрахователна полица, са такива, които водят до опасни ситуации на пътя – отнемане на предимство, шофиране в насрещното, превишаване на скоростта, отнемане на предимство и др. Нарушения като шофиране без фарове или в бус лентата, както и неправилно паркиране, няма да се отчитат при формиране на цената на задължителната застраховка “Гражданска отговорност”.

“Най-леките нарушения, които ще се отчитат, са в първа категория и носят една наказателна точка. Например, ако превишите скоростта с 10 км/ч от разрешеното в населено място, и получите акт, ще ви се брои и една наказателна точка. А застраховката на колата ще се оскъпи с 10%”, обясни юристът от КФН Николай Петков. Но малус точките ще се добавят с натрупване и така при пет минимални превишения на скоростта, дори да са станали за 2-3 години, полицата ще стане с 50% по-скъпа.

Все още не е ясно кога системата ще влезе в сила и комисията не се ангажира със срок.

 

Лоша история на автомобила

Проверка по номера на рамата

За да се избегнат измамите със смяна на регистрационния номер на автомобилите с лоши досиета, всеки ще може да провери дали дадена кола има малус класове по номера на рамата, обявиха от КФН. За спорната част с наследяването на малус точките при продажба на автомобил от комисията коментираха, че се обсъжда прецизиране на текстовете, но по начин, който да не допуска възможността да си прехвърлиш колата на някой близък или роднина и отново да продължиш да шофираш рисково. При нарушение „малус“ ще се отчита и за колата и за шофьора. Така, ако даден водач направи нарушение и не е собственик на автомобила, ако си купи и регистрира на собствено име кола, ще се появят автоматично малус точките в досието му.

Коментари

Задължително поле