Подсъдимите машинисти по "Хитрино" отказаха обяснения

Радослав Петков/с вратовръзка/ и Димитър Михнев отказват обяснения пред съда

Съдът прочете стар разпит на помощник машиниста, обезопасявал влака

Двамата обвиняеми по делото "Хитрино" машинистът Димитър Михнев и помощникът му Радослав Петков отказват да дават обяснения пред съдебния състав. Във вторник в Окръжния съд в Шумен имаше поредно заседание по процеса за адската жп. катастрофа, който върви към финала си. На въпрос на съдия Румяна Райкова и двамата отговориха отрицателно, че не желаят да дават обяснения. Димитър Михнев не е говорил и в хода на досъдебното производство.

Колегата му Петков обаче, е бил разпитван на 19 декември 2016 г. и съдът прочете неговите показания. Те потвърждават изнесената в началото информация, че след дерайлирането, взрива и пожара, Петков е опитвал да обезопаси влака от самозадвижване. Качил се на последната цистерна и навил ръчната спирачка.

"Наредих камъни под колелата. Единствената ми цел беше да обезопася влака", разказал е той. Показанията му започват с изявлението "Не се признавам за виновен, съжалявам за случилото се". По-нататък става ясно, че управлението на влака е извършвано от машиниста Димитър Михнев, а неговите задължения били да сигнализира за препятствия, да следи за сигналите по жп. пътя и да следи техническото състояние на локомотива. По думите му, времето във фаталната утрин е било ясно, двамата с Михнев гледали напред, не разговаряли. В разпита той казва, че не може да определи скоростта на движение, защото не е имал видимост към уредите. Устройството за бдителност в локомотива не е подавало сигнали. Още на пръвата стрелка станало залюляване на влака и последвало твърдо спиране, а той констатирал, че влакът се е скъсал, защото като слязъл видял, че са останали само 5 цистерни. След 3 до 5 минути последвал взрив, пламъци, той се върнал в кабината, облякъл се и се втурнал да обезопасява композицията. "Нямам обяснение защо се случи всичко", завършва разпита на Петков.

Според обвинението двойно превишена скорост над допустимите 40 км/ч във въпросния участък преди гара Хитрино са причина за дерайлирането на композицията, довело до адски последици - 7 загинали, десетки ранени, половин сринато село.

Във вторник адвокатите на подсъдимите поискаха още една експертиза, която да изясни дали пропиленът не се е възпламенил от контактната мрежа. Имаха и още две доказателствени искания, но съдът не ги допусна.

Съдът започна огласяване и приобщаване на материалите по делото, които са в 40 тома. После следват пледоарии. Още една дата е одобрена за заседание през тази седмица.

Коментари

Задължително поле