Поставиха 15 информационни табели пред най-значимите забележителности в Свищов

Уличните котки част от семейството

Фестивалът „Орфеево изворче“ събира над 2000 деца в Стара Загора

Френската полиция не е задържала издирван джихадист, планирал атаки в България и Париж Името и външният вид на арестувания са различни от тези на търсения терорист

100-тният тото милионер разбрал за печалбата с 4 дни закъснение От 25 години играел със система при големи джакпоти

Полицаи се обясняват защо обгазиха колеги Вятърът духал от неправилна страна

Нинова: Като лидер на ПЕС, Станишев трудно ще може да защитава националните интереси в Европарламента

Музата на Мария Грация Кюри е дъщеря й

Банките събраха от такси 1,25 млрд. лв. Печалбата на трезорите достигна рекорден размер

Дават повече отпуски и бонуси на варненските учители

Националите: Слушаме Хубчев и бием в квалификациите

Протестиращи студенти блокираха движението в центъра на Белград и сградата на полицията

Стрелецът от Утрехт бил фокусиран върху определен човек

Пожар затруднява движението по пътя София – Варна Горят на сухи треви, храсти и дървета близо до пътното платно

Полицията не вижда гаф при инцидента с лютивия спрей

Резервната гума бавно изчезва Новите коли се оборудват със спрейове и “патерици”

Без допълнително колело има повече място за багаж и батерии

В зората на автомобилостроенето колите са били оборудвани не с едно, а с няколко резервни колела. Нещо съвсем естествено, защото спукването е било ежедневие по лошите пътища без асфалт, а и самите гуми не са били особено здрави. Случвало се е при едно пътуване да се налагат по две-три смени на гуми.

Можете ли да си представите сега да спукате два или три пъти гума на път към морето? Не че не е възможно по нашия грапав и надупчен асфалт, но е факт, че тези аварии вече се случват много по-рядко. Някои шофьори имат късмета да карат с години, без да им се налага да слагат резервното колело. А то започна да изчезва от новите автомобили.

При много модели резервното колело вече не е част от стандартното оборудване и се превръща в екстра, за която се плаща допълнително. За да се пестят финансови средства и място в багажника, автомобилните производители предлагат малоразмерни резервни гуми. Това са т.нар. “патерици”, които служат за придвижване с ограничена скорост до най-близкия сервиз за ремонт на повредената гума. Още по-лесен вариант е комплектът за отремонтирване на спукана гума чрез впръскване на уплътняващ спрей през винтила на колелото. Това решение обаче не помага, когато гумата има по-голям пробив или прорез.

Гумите с подсилени странични бордове Run-on-Flat позволяват пътуването да продължи с по-ниска скорост при загуба на налягане. Но те са скъпи и тежки, а това натоварва бюджета на собственика и ходовата част на колата, а и возията им не е толкова комфортна.

Голямото кръгло гнездо за резервната гума в дъното на багажника е трън в очите на автомобилните конструктори. Те искат да използват това пространство, за да увеличат товарния обем, който е важен показател в конкуренцията със сходни модели на пазара. Производителите на електрифицирани модели също търсят начини да “изхвърлят” резервното колело и неговия “леген”, за да има място за батериите, които обикновено се инсталират в пода и дъното на автомобила. Някои спортни коли на Ferrari и Porsche от години се произвеждат без “леген” за резервна гума.

При първите автомобили допълнителните колела са били монтирани дори отвън на каросерията (най-често отстрани на калниците), за да бъдат най-лесно достъпни и под ръка на шофьора, когато се наложи да се извърши смяна. Идеята резерзвата гума да е на удобно място извън каросерията се прилага от години при офроудърите. Още в първите серии Land Rover за сафари резервното колело е легнало върху предния капак и става любимо място за сядане на ловджиите. Jeep намира друго решение, което не пречи на видимостта на водача, а именно гумата да бъде инсталирана не върху предния капак, а на вратата на багажника. И днес легендарният всъдеход Jeep Wrangler носи резервното колело като раница отзад. Други модели също прилагат тази идея. В този случай е полезно гумата да бъде облечена в мек или твърд калъф, за да се съхранява по-добре. Калъфът от своя страна може да се превърне в естетически символ на автомобила. Някои американски коли от 60-те години парадират с ефектно боядисаните лъскави калъфи за външно монтирани резервни колела.

Има и други оригинални конструкторски хрумвания по въпроса с резервната гума. Тя се намира в моторния отсек при по-ранни модели Fiat Panda, Renault 16, Citroen DS и Lada Niva, но там е изложена на високи температури и контакт с течности от двигателя. Това решение днес не се прилага, не само защото не е удачно, но и поради факта, че гумите на новите коли стават все по-големи. При някои модели те се монтират отдолу под багажника, но там също са изложени на външни влияния и се замърсяват.

 

Спукването се случва по-рядко

Офроудъри като Jeep Wrangler от години носят резервното колело отзад на вратата на багажника.

Един шофьор пука гума средно веднъж на 10 години. Това показва статистиката на германския автомобилен клуб ADAC, който е най-голямата по рода си транспортна организация в Европа. Данните са на база на подадени сигнали за аварии по пътищата на Германия, които са с качествена настилка, но и са най-бързите на континента и гумите са подложени на сериозни натоварвания. Въпреки това в Германия по закон не е задължително колите да бъдат оборудвани с резервни гуми.

В някои държави като Чехия, Словакия, Унгария, Испания, Черна гора и Сърбия има задължение резервната гума да присъства в базовото оборудване. Ако тя не се предлага серийно от производителя, трябва да бъде заместена с комплект за ремонт на гуми или спрей.

 

Скривалище за милиони

Резервните гуми, дори когато са монтирани под багажника, понякога са използвани за контрабанда.

Резервната гума е използвана често за престъпни цели. В нея се пренасят наркотици, пари, злато. Неотдавна германската полиция при рутинна проверка в багажника на немски шофьор откри 1,5 милиона евро, скрити в “легена” на резервната гума. Трафикантите са изобретателни в измислянето на начини да скрият стоката си под кората на багажника. Поради тази причина в граничните зони на европейските държави водачите могат да бъдат спрени за ненадейна проверка, при която контролните органи буквално да претърсят целия превозван багаж, включително и “легена” за резервното колело.

 

„Легенът“ често ръждясва

Американските коли от 60-те години имат външни резервни колела с много ефектни калъфи.

При повечето съвременни автомобили с резервна гума тя се намира в “леген” в дъното на багажника, който е покрит с кора за равна повърхност и лесно организиране на товарите. Много собственици на автомобили забравят за резервната гума и когато тя им потрябва, обикновено не е достатъчно напомпана. Освен нейното налягане, е силно препоръчително редовно да се проверява и състоянието на “легена”, в който се намира гумата. Там се събира влага и опасността от корозия е голяма. По отношение на резервната гума инженерите на Volkswagen имат оригинални идеи. В любимото бусче на хипитата – знаменития Transporter, колелото е монтирано вертикално на предния капак под стъклото. А не по-малко славния “бръмбар” Beetle налягането от резервната гума се използва за пръскането на течността за чистачки върху стъклото за почистване, тоест напомпването е необходимо редовно.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.