София започва разплитането на казуса с Витоша

Общината създава междуведомствена комисия, която да намери изход от ситуацията

Поредна зима планината е недостъпна за туристи заради недомислия в действащия план за управление на природния парк и противоречащи си законови текстове

Сформираме междуведомствена комисия с цел проверка на техническата изправност на лифтовете на Витоша, съобщиха пред „Труд” от Столичната община. От там припомниха, че досега тези проверки са извършвани от Държавната агенция по метрологичен и технически надзор (ДАМТН), която директно контролира безопасността на този тип съоръжения.

„Сега ще се включат и експерти от дирекция Общински строителен контрол”, уточниха от пресцентъра на местната управа.

В самата междуведомствена комисия ще има и експерти от Столичната община и районната администрация.

В същото време на „Московска” 33 се проведе заседание на Временната комисия за анализ на съществуващите проблеми, свързани с целогодишния достъп до Природен парк "Витоша", която е към Столичния общински съвет (СОС). Комисията е създадена през март 2016 година, като е оглавявана от председателя на СОС Елен Герджиков. В нея има още 13 общински съветници от всички формации в местния парламент на столицата.

Те решиха, че на следващото заседание на комисията ще видят презентация на Проекта за актуализация на Плана за управление на ПП „Витоша”, чието изработване вече трябва да е към своя край. По закон плановете на Националните и Природните паркове в България се актуализират на всеки 10 години.

Според общинските съветници, когато актуализацията се приеме, ще може да се работи реално за развитието на ПП „Витоша”, защото ще могат да се предлагат различни проекти за развитието на туризма в планината над София.

По време на заседанието бе решено още да се създаде и комисия, която да назначи проверки на състоянието на хижите на Витоша. По-нататък ще бъде разгледана и идеята, за ограничаване на достъпа на автомобили в планината, като сега действащия режим се затегне.

Заместник-кметът по транспорта Евгени Крусев обясни, че ще бъдат пуснати допълнителни автобуси по линия 66, която стига най-далеч по склоновете на планината и се ползва от туристите, тръгнали на преходи или разходка.

Причината за действията

Действията на местната управа в София са продиктувани от състоянието на Природен парк „Витоша”, който от години тъне в разруха и на практика е недостъпен за туристи.

Както „Труд” е писал през годините в десетки публикации по темата, основната причина за ситуацията е действащият План за управление на ПП „Витоша”, който влиза в противоречие със Закона за горите и Закона за устройство на територията. Същевременно в самия Закон за горите има текстове, които забраняват модернизацията на ски съоръженията. Причината е, че модернизацията на лифтовете и влековете на практика е ново строителство, като такова е забранено и в плана за управление, и в Закона за горите.

колаж Витоша

Собственикът на съоръженията на в Природния парк - „Витоша ски”, от осем години има план за модернизация на ски зона „Алеко”, който не може да бъде осъществен заради противоречията между Плана и законодателството, както и заради рестрикциите в самия Закон за горите.

Възраждането на Витоша е втората стъпка за цялостното развитие на зимния туризъм в цялата страна. Първата беше направена на 28 декември, когато правителството одобри частични изменения в Плана за управление на Национален парк „Пирин”. По този начин ски зона „Банско” вече може да се модернизира. Преди 28 декември това бе невъзможно заради тежки забрани в плана.

 

Председателят на СОС Елен Герджиков пред „Труд”:

Трябва да бъде приет новият план

Елен Герджиков„Може би най-важното решение което взехме, е че временната комисия по въпросите на Витоша към Столичния общински съвет ще излезе със становище за приемането на новия (актуализиран – б.а.) План за управление на Природния парк”, заяви пред „Труд” председателят на СОС Елен Герджиков.

„Тъй като има различни гледни точки в обществото дали този план защитава достатъчно планината от застрояване, ще изслушаме още един път ръководството на Природния парк и фирмата, собственик на съоръженията. Аз съм чел новия план, и съм убеден, че той абсолютно забранява допълнително изграждане на леглова база, хижи, хотели, и всякакви други подобни туристически обекти извън спортни и лифтови съоръжения”, каза още Герджиков.

Според него, когато съветниците от временната комисия за Витоша се уверят отново, че новият план защитава планината, ще успеят да се обединят около идеята документът да се приеме. Той добави, че така ще могат да се „отключат” процедурите по приемането на специализирани подробни устройствени планове, да се разглеждат желания от страна на инвеститори за изграждане на спортна инфраструктура, писти, лифтове. Така Витоша ще може да има модерни, безопасни, енергийно ефективни съоръжения, които да осигуряват бърз и безопасен достъп до трасетата за ски.

„Новият план дава възможност за приемане на подробни устройствени планове на базата на които ще се оценяват инвеститорските намерения. В момента, ако дойде инвеститор, той не може да направи никакво инвестиционно предложение”, обясни председателят на СОС.

Елен Герджиков разясни и кой ще влиза в междуведомствената комисия, която ще проверява съоръженията на Витоша.

В нея ще бъдат включени представители на Столичната община, на районната администрация и на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Комисията ще изследва съоръженията. Ако някое от тях се окаже неизправно, кметът ще може да препоръча ремонтът или премахването му, обясни Герджиков.

 

Карлос Контрера, общински съветник от групата на ВМРО , пред „Труд”:

Няма как общината да изгражда лифтове

Карлос Контрера- Според Вас решенията, взети от временната комисия по въпросите на Витоша, в каква посока са?

- Беше много важно темата за актуализирания план да се постави и в местната власт. Без да бъде приет новия план, или да се измени старият, сега действащ, оставаме само в сферата на разговорите, пожеланията и коментарите. При нов план вече могат да се разработят схемите за съоръженията. Така ще може да се направи преглед на хижите, както и на останалата собственост под формата на почивни домове на различни ведомства. Паралелно с Български туристически съюз ще се водят разговори за начина, по който да се преустроят хижите, и как да се организира достъпът до тях. Има много идеи, но чисто нормативно трябва да се даде зелена светлина, за да се разработи Витоша като една модерна съвременна планина. В момента горе е една абсолютна разруха и едва ли има човек, който може да оспори това.

- С приемането на новия план ще могат да се направят и подробните устройствени планове и така да се даде рестарт на различни процедури за намиране на изпълнители, които да възстановяват важните транспортни съоръжения в планината?

- Точно така. Тук, обаче има една митология, която самообявилите се безпогрешни еколози развиват, че едва ли не трябва да вървим в някакви нови процедури, за да може да дойде някой от някъде и да прави нещо. Това звучи като финансов икономически и политически виц. След всички техни крясъци по медиите, не виждам кой инвеститор ще дойде да гради каквото и да е. Тази малка, но креслива група иска да изземе темата за Витоша от софиянци и да я представи като своя лична кауза.

- Новият план ще може да „отпуши” дейността в планината?

- Точно отпушване може да се нарече, защото и най-консервативните калкулации за инвестиции в съоръжения възлизат на над 50 млн. евро. Учудвам се как някои колеги от СОС казват, че общината може да намери и да инвестира там тези пари, при положение че имаме толкова големи проблеми в града, които изискват огромни ресурси. Представете си как ще излезем и ще обясним на столичани, че общината ще вземе кредит от 50 млн. лв, за да прави лифтове.

 

Кметът Йорданка Фандъкова:

Дебатът за Витоша се политизира

Йорданка Фандъкова„Големият дебат е за реконструкция и нови лифтови съоръжения. През последните няколко дни се прави всичко възможно да се политизира темата“, заяви кметът на София Йорданка Фандъкова.

Тя припомни, че през декември 2007 година тогавашният собственик на лифтовете и влековете – общинското дружество „Въжени линии“ е било приватизирано от „Витоша ски“.

Решението за приватизацията е взето от Столичния общински съвет през предходната 2006 година и е било подкрепено от общинарите на ДСБ.

Според Фандъкова сега няма резон същата партия да излиза с лозунги „Върнете Витоша на софиянци“, тъй като и нейните представители в общината са гласували „Въжени линии“ да бъде продадена.

„Но в условията, които се гласуват (за приватизационния договор – б.а.), не се казва, че съоръженията трябва да работят. Там има две условия - да се изплатят задълженията на дружеството („Въжени линии“ - б. а.) и да се запази дейността на съоръженията“, каза още Фандъкова пред БНТ. Тя припомни, че през годините по изпълнението на приватизационния договор са правени 11 проверки от Агенцията за приватизационен и следприватизационен контрол и нередности не са открити.

„На Витоша трябва да има възможност както за зимен, така и за летен туризъм, без да има друго строителство, освен на спортни съоръжения“, обясни г-жа Фандъкова.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България