На 26 май 2018 да почерпят

Плътско познание с Джилиън Андерсън

НАСА ще строи завод за ракети на Луната

Макрон пред Путин: Дълбоко вярвам, че историята и съдбата на Русия са в Европа

Матю Нимиц: Няма окончателно решение по спора за името на Македония

Кучето Ричи, което откри хероин за 12 млн. лв. Пратката пътувала от Турция за Белгия в ТИР, натоварен с чували теракол

И Зоран Заев беше при папа Франциск (ВИДЕО)

Рахой няма да свиква предсрочни парламентарни избори в Испания

Българин откупи картина за милиони и я върна у нас

25 лева за ден плаж в Гърция Копърки подбиват цените, возят без документи

Китай: От търговска война със САЩ няма да има печеливши

Вижте акцентите от броя на “Труд” в събота, 26 май 2018

Съдът остави в ареста шефа на КАТ-Благоевград, другият излезе срещу 7000 лева

Нинова в Галиче: Дайте пример на цяла България – изгонете мутрите от властта!

За втора вечер абитуриентите в Благоевград показаха стил и красота на червения килим

Тъмното антре на държавата

„Власите се давят на края на Дунава, а българите гинат по пътя към Дунав мост 2.” С тази черна шега жителите на Северозападна България изпускат напоследък вентила на мъката и гнева си след многобройните катастрофи и жертви по пътищата към моста при Видин – Калафат. Надеждите, че модерното транспортно съоръжение през голямата река ще отвори врата на най-бедния български регион към Европа, че ще раздвижи икономиката и ще повиши стандарта на живот, засега не се сбъдват. Единственото, което се увеличи в Северозапада след отварянето на моста, май са потоците от тежки камиони, жестоките пътни произшествия и жертвите в тях. И причината е една – докато политици и бизнесмени години въртяха преговори и пазарлъци около изграждането на втория мост на Дунав, въобще и не помислиха за пътищата към голямата река.

Това е все едно да си купиш реактивен самолет, но да го пуснеш да излита от паркинга пред блока. Ще издуха като ураган всичко наоколо! Нещо подобно се случи след юни 2013 г., когато бе срязана лентата на моста край Видин. Колоните камиони полетяха и се оказа, че път Е79 е толкова тесен, разбит и с остри завои, че е по-подходящ за офроуд рали, отколкото за паневропейски транспортен коридор. Керваните от многотонни машини заклатиха като земетресение градове и села и започнаха да помитат автомобили и къщи. Дори виделите какво ли не шофьори на тирове толкова се стреснаха, че започнаха да търсят обходни маршрути. Така освен по Е79 влекачите загърмяха и по пътищата в общините Ружинци, Брусарци, Медковец и Лом. Камионите нацепиха настилки, огради и къщи, раздвижиха свлачища и се превърнаха в денонощен ужас за хората в региона.

В интерес на истината изградените в последните години обходи на Монтана и Враца спасиха поне тези градове от щурма на големите машини. Но това е само глътка въздух в кошмара на 200-километровото трасе от Видин до Ботевград. По което като екстра освен тирове бучат и трактори, комбайни и редосеялки на крупни земеделци, изорали полските си пътища заради повече евросубсидии. За успокояване на напрежението властта от време на време кърпи трасетата и уверява (най-вече преди избори), че ще направи скоростен път през Северозапада, тунел през Петрохан и други транспортни удобства.

Ако предизборните програми у нас имаха тежест и твърдост, можеха да застелят поне две магистрали в Северозапада. Но не би! Тежкотоварни камиони фучат като балистични ракети, а пътните ленти запечатват всекидневно филми на ужасите. Само в село Славотин, през което минава алтернативният на Е79 път III 112, от 2014 до края на 2016 г. са катастрофирали 16 тира, които са разбили стълбове, дървета, огради и къщи. Само по чудо не загинаха хора, казва кметът Личко Цолов.

През септември 2016 г. тир влетя в къща в Лом, уби човек и потроши други десетина. На 3 май т.г. край Смоляновци турски камион блъсна автобус в дере, момиче загина, а осем бяха ранени. Навръх Гергьовден цистерна, засечена пак от турски тир, влезе в къща в село Тополовец и спря до главата на стопанина. На 7 май ТИР блъсна лека кола край село Бела… Опитите летящите машини да бъдат озаптени с пътни знаци и патрули на МВР показаха, че това няма как да стане. Не може до всяка къща и кола да стои полицай. Спасението за Северозапада е в бързото изграждане на скоростен път, който да изведе колоните тирове от селищата и да създаде съвременни и безопасни условия за движението им.

Проектирането на такъв път според АПИ обаче е започнало едва през 2012 г., само месеци преди пускането на Дунав мост 2, и буксува вече пет години в бюрократични и съдебни пречки. А изграждането му според частни експерти би струвало близо половин милиард евро. Пари, каквито в нашия бюджет няма! Средствата могат да се съберат от тол такси, но според бившия регионален министър Лиляна Павлова те ще бъдат въведени евентуално чак след 2018 г. С една дума – трай, българино, за европейско шосе! Но лавината от тирове не чака! Единственото решение е държавата, европейските фондове и частните инвеститори да се обединят, за да изградят безопасно трасе в Северозапада. Което ще даде доста работни места, инвестиции, но и спокойствие в региона. Дотогава европейският коридор № 4 между Дунав и Балкана не е никакъв коридор, а разбито антре, в което шансът да си строшиш главата е по-голям от светлината на изхода.

 

Съдебно дело спира проектите

За изграждането на скоростен път през Северозападна България има разработен идеен проект за участъка Видин – Монтана – Враца и сключени договори за проектиране на трасето, разделено на четири отсечки, обявиха от Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ). Проектите са били заложени за финансиране по ОП “Транспорт” и е трябвало да бъдат изпълнени до януари 2016 г. Съдебно дело по обжалвано решение за оценка на въздействието върху околната среда в отсечката Монтана – Враца обаче е блокирало изпълнението. АПИ е оттеглила кандидатстването пред фондовете и през октомври 2016 г. е подписала нов договор за безвъзмездна финансова помощ по новата оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура”. В Еврокомисията има предложение и от частна българска фирма за изграждане за 30 месеца на скоростен път Видин – Ботевград на концесия. Строителството е оценено на 450 млн. евро, фирмата предлага да финансира пътя с 10% от сумата, а останалите средства да дойдат от кредит, гарантиран от ЕС. Кредитът може да бъде изплатен за 15-20 години от тол такси, след което 15 години инвеститорът ще реализира печалби, твърдят строителите.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (10)

  1. асфалт не се яде-път до Видин няма да се прави! каза:

    Нали не искахте пътища. Нали не искахте асфалт. Нали асфалт не се ядеше-така го казвахте.
    Поискахте да няма нови пъти, и няма да има. Вниимавай какво си пожелаваш, че може да се сбъдне. Път до Видин няма да се прави-сами си пго оискахте с това “асфалт не се яде”

  2. Какво сте задъвкали пътищата?!И магистрали да са с тези варвари – международни шофьори, така ще е!Трябва да се вземат мерки за озаптяването на мислещите се за недосегаеми шофьори, а не да се реве за пътищата!

  3. Само за тъпите софиенци правят магистрали, да ходят в Гърция и Бургас. ФОСТАТА

  4. ОЩЕ ЕДИН МНОГОЗНАЙКО С ИМЕ ГРИГОРИЙ !!!.НА НОРМАЛНИТЕ БЪЛГАРИ ИМ ПИСВА ОТ ПОДОБНИ……УСТАТНИЦИ .НАЛИ ПИЩЯХА КОМУНИСТИ – СОЦИАЛИСТИ- СРЕЩУ ПЪТИЩАТА !? МАЙ СА ЗАБРАВИЛИ ДУМИТЕ НА ВОЖДА ИМ ДИМИТРОВ , ЧЕ ПЪТИЩАТА СА АРТЕРИИТЕ , ПО КОИТО ТЕЧЕ ИКОНОМИКАТА НА СТРАНАТА ??? ЯВНО СА ЗАБРАВИЛИ !!!
    ГОСПОДИН ПЕНЧО ПЕНЧЕВ СИГУРНО НЕ Е ХОДИЛ ПО ЕВРОПА !? .ТАМ КАКТО ЗНАЕМ И СМЕ ВИЖДАЛИ ИМА ПОЛИЦИЯ И ТЯ НЕ ТЪРПИ ИЗРОДИ КАТО ПО НАШИТЕ ПЪТИЩА .НО ТАКА Е В СТРАНИ , КЪДЕТО ЗАКОНИТЕ СЕ СПАЗВАТ , А НЕ СЕ ОБСЪЖДАТ С ПЪТНИТЕ ПОЛИЦАИ .

  5. Трябва нов път като новото околовръстното на Монтана . Кой изгради тоя околовръстен път на Враца – само се изгаври с народа. Преля едни пари от пусто в празно. Там често има ПТП поради факта,че е поредна недомислица ама чия е – на врачанско ниво или другаде незная.

  6. ДУНАВ–2 Е ПРОЕКТИРАН ОЩЕ ПРИ ИВАН КОСТОВ И ТРЯБВАШЕ ДА БЪДЕ ОТКРИТ ОЩЕ ПРЕЗ 2000 ГОДИНА А Е ПУСНАТ 2013 год И СЕГА ЕВРО ПЪТЯ ЩЕ СТАНЕ КАТО ЦЪФНАТ НАЛЪМИТЕ В ЖЕНСКАТА БАНЯ!!!

  7. Така е, Ние софиянци сме тъпи. Сигурно и пловдивчани са тъпи. Обичаме да ядем асфалт. И при това магистрален. Защо ни завиждате? А вие умните комуняги от северо-запада си яжте……. ако още има какво да ядете.

  8. толкова любов виждам тук от сънародници че си мисля че е време вече за 2-ри световен потоп. даже малко сме пресрочили.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.