Христо Радков, председател на Българско обединение на шофьорите, пред „Труд“: Повече власт на пътния полицай вдига цената на рекета

Как не се научиха, че завишаването на санкциите не намалява катастрофите

Промени в Закона за движение по пътищата , които дават цялата власт на катаджията на пътя бяха приети от Министерския съвет и предстои да влязат за обсъждане в парламента. Вносителите от МВР и от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ се направиха, че не чуват критичните, меко казано, мнения на юристи, журналисти, експерти и превозвачи, обърнаха гръб и на две становища на КПКОНПИ, че този проект генерира корупция. За тази престъпна упоритост, с която продължават да ни заливат с идеи за промени и поправки на шофьорските закони разговаряме с г-н Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите и един от най-острите критици на проекта.

- Г-н Радков, още през юни вашата организация се обяви против поправките в Закона за движение по пътищата, които предвиждат съкратена процедура - катаджията на пътя да пише и връчва само един фиш с глобата, че даже чрез ПОС устройство да се плаща на място. Как ще коментирате факта, че проектът вече стигна до парламента?
- Предложените поправки, които вече бяха приети от Министерския съвет на 9 септември - много важна дата, бяха изцяло в стил връщане на дивата милиционерщина по нашите пътища. Промените все още не са приети и да се надяваме, че няма да минат през парламента. Но ако все пак някога станат факт, те ще са поредното завишаване в санкционната част на Закона за движение по пътищата. Те са продължение на цялостната политика за всичко да бъде наказван водачът, въпреки че в чл. 165 от закона например, служителите на пътна полиция могат да санкционират и стопаните на пътя, да пишат предписания за поддръжката, за състоянието на настилката и да глобяват. Спомнете си, че като се обърна автобусът на пътя в Своге и загинаха 20 души, се оказа, че полицията пет пъти е давала предписания за този опасен завой, а нито веднъж не беше глобила никого - нито общински кмет, нито шеф от АПИ. Цялата сила на закона се използва да мачка дребния човек, докато полицаят става все по-могъща фигура. Как не разбраха досега, че като увеличават санкционната част спрямо водача, по никакъв начин това няма да намали катастрофите с ранени и убити. И към днешна дата ние наказваме шофьора с всичко, за което можете да се сетите. За 2019 г. имаме над 1 милион и 700 хиляди наказателни постановления, като в тази бройка влизат и електронните фишове от камерите за превишена скорост. И имаме 628 загинали - със 17 повече от 2018 г., когато глобите са били по-малко. Което категорично показва: санкциите не помагат.

- И все пак авторите на проекта от МВР и Държавната агенция за пътна безопасност казват, че ще се опрости доста начинът на глобяване...
- Промяната предвижда пътният полицай да констатира нарушението, тоест - да повдигне обвинението, да състави един фиш, с който да отсъди наказанието и накрая да го изпълни. Във вашия вестник правилно написахте - КАТ става прокурор, съдия и палач на пътя. Сега законодателят е предвидил между акта и наказателното постановление да има определен срок от 30 дни. През това време гражданинът може да възрази пред началника на КАТ и да докаже обстоятелства, които могат да го оневинят. Давам пример: Написват акт на една дама, че е без колан. Тя казва на полицаите, че има силиконови импланти, личи че е бременна и за нея е опасно, но те не u вярват. След два дни тя носи медицински документ и подава възражение до началника на КАТ, който отменя акта, преди да се е стигнало до наказателно постановление. А сега трябва тази бременна жена да ходи в съда на дело, което ще приключи далеч след като е родила. Но най-фрапиращото в проекта е, че на катаджията на пътя му се дава правото в 8 или 9 случая да прилага веднага принудителната административна мярка отнемане на свидетелството за управление на МПС. Спира ви патрулна двойка, вие сте сам в автомобила, те ви отнемат книжката. Има и такава опция - не сте се подчинили на полицейско разпореждане. Няма значение по кое време на денонощието - може да в 2 часа през нощта, може да е на междуселски път, вие си оставяте колата и продължавате пеша. След два часа автомобилът е без гуми, акумулатор, или блъснат в тъмното от друга кола, ако изобщо го намерите на същото място. Когато започнете да обжалвате, става още по-интересно - бъдете сигурни, че 6 месеца ще ви размотават по съдилищата. Може да се окаже, че се приема за чиста монета това, което твърди патрулната двойка, а вие пък сте сам, няма други свидетели, губите делото, дори да сте прав. Но да приемем, че съдът все пак реши и отмени наказанието и се окаже, че и книжката е била взета неправилно...

- Какво тогава?
- Съдебната сага продължава с ново дело за вреди, причинени от държавни органи на гражданина. Защото може в случая да става дума за професионален шофьор, който половин година е стоял без хляб заради кефа на един патрул на пътя. И този изстрадал човек със сигурност трябва да получи солидно обезщетение, което, разбира се, няма да плати нито един полицай или шеф от МВР, а аз и вие - като обикновени данъкоплатци. Аз не знам кои са му по-простите и съкратени процедури на този закон, но съм сигурен, че той ще задръсти съдилищата. Защото е направен да тормози хората и когато в началото казах думата милиционерщина, много се надявам да не ми я изтриете или замените с някоя друга.

- Как приемате двете становища на КПКОНПИ, които отказват да съгласуват проекта, защото генерира корупция?
- Като правилни. Бих добавил само - голяма корупция. Повечето власт на пътния полицай ще увеличи цената на рекета. Всички се сещаме за хора с прякорите Полицая, Катаджията, Ченгето, които действат предимно в малките населени места, деребействат като местни феодали и тормозят хората. Един пречи на работниците да влизат в дадена фабрика, за да я фалира и изкупи. Друг изгонва клиентите на заведение, конкурентно на заведението, което е негово, но се води на името на жена му. Трети седи с патрулката пред дома на някакъв „личен враг“ и го чака да потегли с автомобила, за да го спре за проверка. Всичко това се случва сега, а какво ще стане, ако дадем още власт на Полицая, Катаджията и Ченгето да спират и да вземат книжки по тяхна преценка. Това ще породи или още по-голям тормоз, или още по-голяма корупция, а може би и двете, взети заедно.

- От КАТ непрекъснато се оплакват от сегашната система, която не им позволява да глобяват, да връчват наказателните постановления, а и много шофьори не плащат...
- Оплакват се, защото не са си направили добре организацията. Как можеше районният инспектор да следи дали някой от квартала спазва 14-дневната карантина, защото се върнал от Франция и да го глоби с 5000 лв., ако излезе да си купи хляб. А същият този районен инспектор не може да те открие на адреса и да ти връчи наказателното постановление или електронния фиш. Работата ми е свързана с пътувания с автомобил в различни страни от Западна Европа. Преди месец се прибрах и след 3 дни получих на домашния си адрес писма от службите за пътен контрол в Швейцария и Франция. Как може полицаите там да ми знаят адреса, а КАТ, МВР, автомобилната администрация и районният инспектор в нашия квартал да не го знае.

- За какво бяха тези писма?
- За две минимални нарушения на скоростта и за не много големи суми. Френската за няколко евро, а швейцарската за 40 франка - над 70 лева. И в двата случая превишението е 10-12 км/ч, но те отчитат възможна грешка на радара до 3 км/ч. За швейцарската глоба превишението излизаше 8 км/ч. На влизане в страната има пункт, има ПОС-терминал и много ясно, че ще си я платя, иначе може да не ме пуснат в страната. Но иначе нито ще ми вземат книжката, нито ще ми спрат автомобила от движение, както се прави по нашите граници.

- Да, как приемате тази мярка на полицията, която бе въведена от юни тази година? Вас проверяват ли ви като влизате и излизате през границата?
- Проверяват ме всеки път и ми губят времето. И тази мярка е част от тормоза над шофьора. В случая се хвалят, че уж била направена за чужденците нарушители и били събрали не знам си колко пари. Ние като организация сме против, защото смятаме, че ако бъде приложено отнемането на книжката и спирането на автомобила на граничните пунктове, това нарушава конституционното право на всеки за свободно придвижване и на напускане страната.

- По този повод омбудсманът Диана Ковачева внесе искане до Конституционния съд да обяви за противоконституционни тези мерки, прилагани срещу шофьорите, които имат неплатени глоби? Становището на Върховния касационен съд е, че неплащането на глобата не е нито престъпление, нито административно нарушение...
- Много правилно и се надявам това дело да се реши в Конституционния съд и бързо, и справедливо. Тези текстове бяха приети от 43-ото Народно събрание, където председател на транспортната комисия беше един - нарочно няма да му казвам името, който сега ходи начело по протестите и окупира Орлов мост. С тоя същия бяхме през 2017 г. в едно телевизионно студио и аз го питах право в очите: „Защо бе, господине, в Народното събрание приемате такива текстове, само за да тормозите хората?“ И той ми отговори: „Защото аз съм там и мога да го правя“. Сега тоя - същият, пак иска да влиза в парламента. Той и колегите му приеха също да се извършва дерегистрация - да ти свалят номера и за 6 месеца, една или две години автомобилът да не може да се използва, нито да се продава или дава под наем. Ето и това трябва да отмени Конституционният съд - откъде накъде държавата ще получава правото да ни отнема регистрацията и да нарушава нашите права на собственици да се разпореждаме, както намерим за добре с частната си собственост? 

- Защо, според вас, от няколко години стана масов спорт да се предлагат всевъзможни проекти за промени или изцяло нови закони за движение по пътищата, в наредби, в правила... Вместо да изпълняват закона, от сутрин до вечер 11 институции плюс една Държавна агенция и една държавно-обществена комисия, които отговарят за безопасността на движението, ни занимават с идеите си за промени.
- Моето обяснение е, че след 2007 г. се нароиха какви ли не организации и организацийки, които се изхранват от кръвнината на жертвите по пътищата. Тези формирования намират лесно лобита в различните структури и на полицията, и на транспортното и на други ведомства, за да прокарват каквото си поискат и каквото им изнася. А целта им е да не намалеят катастрофите, защото тогава и на тях ще им секнат приходите. Разгледайте статистиката - до 2011 и 2012 година България се движи на 5-о, 6-о място в Европа по брой на жертвите годишно. След това и до 2019 г. сме все на първите две места - редуваме се с Румъния. Не е нито случайно, нито пък се дължи на факта, че останалите държави от ЕС са си намалили кой знае колко произшествията.

- Как гледате на акциите, които вече всяка седмица КАТ обявява шумно по радиа и телевизии?
- Като напълно безсмислени и без никаква полза за намаляване на тежките произшествия. Основно се проверява за алкохол и наркотици, а с камери се снима за превишена скорост. Знаете ли колко от 628-те загинали у нас през 2019 г. са по причина на алкохол или превишена скорост? Осем. Повечето от останалите 620 ги пишат с несъобразена скорост, тук там слагат неправилно изпреварване, неспазване на предимство и други. Изпратих запитване до МВР колко от водачите, причинили катастрофа, са имали глоба за превишена скорост с електронен фиш. И ми отговориха: „Не знаем, не се води такава статистика“. Защо тогава се хвалят, че са издали миналата година към 1 милион електронни фиша. Колко катастрофи предотвратиха като седят с камерите на места хранилки - където има ограничение на скоростта, примерно като в отсечката Чирпан-Стара Загора на магистрала „Тракия“, където скоростта е до 90 км/ч. За какво са въоръжени с тази техника - да пълнят държавния бюджет ли, или да спасяват хората. Защо махнаха знака пред камерите, заради който шофьорите намаляваха скоростта - толкова ли е сложно да се сетят, че по един опасен участък това е начинът да предотвратиш катастрофите. А щом оттам наистина мине някой нахалник, някой истински пътен хулиган - снимай го него, ако трябва го спри, провери го за алкохол, има ли книжка, има ли аптечка. Но през това време остави всички нормални шофьори да пътуват спокойно натам, накъдето са тръгнали.

Нашият гост
Христо Радков е роден на 6 май 1972 г. в Пловдив. Завършил е средното си образование в 22-о СОУ в София. Магистър по икономика от УНСС. Занимава се с внос и търговска дейност с автомобили. Притежава всички категории за управление на МПС, кара често всякакви пътни превозни средства. От 2013 до 2019 г. е председател на “Менса - България”. От 2018 г. е председател на Управителния съвет на Българско обединение на шофьорите.

Коментари

Задължително поле