Художникът, който се вдъхновява от Аристотел

Снимки: Емил Дриндолов
Станислав Божанков – пред свои картини в Музей-галерия „Анел“

Изложбата на Станислав Божанков ще бъде в София до 10 септември 2024 година

Петдесет избрани произведения, които обхващат три основни теми – Сърдечно, Джазово и Слънчево

Авторът експериментира с разнообразни материали, като ръчно лепи хартии, текстил, дървесина и пясък

Пламена Димитрова-Рачева откри експозицията „Визия и интуиция“

„Арт пазарът се глобализира. Той не е само във физическите галерии, премести се и в онлайн галериите“

Над 150 учени, общественици, колекционери, писатели, художници и ценители на творчеството присъстваха на самостоятелната изложба на Станислав Божанков „Визия и интуиция“, която бе открита в Музей-галерия „Анел“ – София и ще може да бъде разгледана до 10 септември 2024 година.

Гостите, дошли да видят творби на живописта, графиката и колажите, бяха приветствани от Ангел Симеонов – собственик на галерията. Сред тях бяха проф. д.ф.н. Валери Стефанов – председател на Съюза на колекционерите в България, проф. д.изк.н. Чавдар Попов, урологът акад. Чавдар Славов, икономистът доц. д-р Мария Тодорова Марикина (УНСС), Снежана Йовева-Димитрова – директор на Държавния културен институт към МВнР, историкът доц. д-р Георги Димов (БАН), финансистът доц. д-р Йосиф Аврамов, художниците Николай Янакиев и Руси Русев, мексиканският художник Виктор Мануел, поетесите Мая Панайотова и Стоянка Боянова и др.

Ангел Симеонов, Анжела Димчева, Станислав Божанков, Пламена Димитрова-Рачева и проф. д.ф.н. Валери Стефанов

Специално за в. „Труд news“ журналистът Емил Дриндолов разговаря с автора в неговото ателие, който разказа моменти от професионалното си развитие:

„Завършил съм в Краковската художествена академия през 1995 г. Имах късмета да попадна на един от техните големи майстори в графиката – проф. Анджей Пийч. Той е създател на Краковското биенале, което сега е триенале и е в топ 5 на този тип прояви в световен мащаб, вече повече от 50 години. Той е един от голямата вълна на полската школа, която направи бум в Европа и в света в 70-те и 80-те години. Имах големия късмет да попадна на него. Сприятелихме се, чиракувах при него и научих страшно много неща – чисто технологично –  за изкуството, за етиката в професията.

Полската школа е една сериозна европейска и световна школа – успях още по време на следването да си създам лични и професионални контакти в много области – сред галеристи, по време на  биеналета и триеналета, в системата на международни институции. За последните 30 години креативна професионална работа като че ли 80 % от изявите ми се оказаха в чужбина. Там се появявах по някакви естествени причини – повече там, отколкото тук. Съответно различното там се забелязва, оценява, награждава. Едни награди водят до следващи покани, следващите покани водят до следващи. Получава се някаква консеквентност на развитие на една творческа линия и практика.

Творчеството е нещо много особено, има магичност в него. Никога не знаем как се случват нещата. Но това, което показвам сега, са ферментирали неща, които през сензорите ни от заобикалящия ни свят са влезли в нас, ферментирали са, след това са излезли съответно през ръката – това ни е инструментът. Ферментацията е тайната, тя е истинският процес и истинската тръпка. В ежедневието ни влизат различни знаци, кодове, емоции, чувства, които по някакъв начин би трябвало да излязат. Креативната натура не търпи пълна душа и пълно емоционално състояние, просто трябва да го изхвърли, за да освободи и да напълни пак чашата. Това са едни мои експерименти. Ползвайки различни видове платно, с естествения цвят на платното, вкарани в приложна композиция, с процепи, перфорации, които сами по себе си са композиция и композират визията, участват във визията. Отделно има триизмерност – има дупки – и една такава работа, закачена на стената, я генерира... Дигиталният свят е такъв, какъвто е. Ние можем само да го приемем с позитивните му черти. Има си и своите негативни черти – загуба на нормална комуникация, човешка.

Арт пазарът се глобализира. Той не е само във физическите галерии, премести се и в онлайн галериите. Човек комуникира със своя колекционер в Нова Зеландия примерно, в Америка, в Китай. Вярно, контактът не е физически, но е достатъчно конкретен и качествен. Така че ние, художниците, ползвайки позитивните черти на дигитализацията, може само да сме доволни, да сме на плюс от цялата тази работа, да се обогатяваме. След малко мога да вляза и да видя какво се случва в „Тейт Модърн“. След половин час, ако реша, мога да видя какво се случва в Мадрид, в Париж – да го видя в добро качество. Що се отнася до Изкуствения интелект, опитвам се все още да не вниквам в това какво представлява, с всичките хипотези и утопии, свързани с това какво би могъл да доведе и в позитивен план, и в негативен план.“

Изложбата „Визия и интуиция“ представя 50 избрани произведения, които обхващат три основни теми – Сърдечно, Джазово и Слънчево. Творчеството на Божанков, което се отличава с дълбока концептуалност и иновативност, се развива в областта на живописта, графиката, колажа и инсталацията. Експозицията откри Пламена Димитрова-Рачева, която разграничи творческите траектории на художника с подробен анализ и изведени тематични кръгове.

„Заглавието „Визия и интуиция“ е вдъхновено от дефиницията на италианския философ Бенедето Кроче, който определя изкуството като израз на интуицията. Божанков възприема тази идея като своя художествена философия, изразена чрез специфичния визуален език, който той е развил през годините. Тази изложба представлява синтез на неговите интуитивни възприятия, претворени във визуални форми, цветове и символи, които изразяват неговата визия за съвременния свят.

Темата „Сърдечно“ е централна в творчеството на Станислав Божанков, която той развива през последните две десетилетия. Вдъхновен от мисълта на Аристотел, че „Мисълта е в сърцето“, художникът изследва връзката между сърцето и съзнанието. Произведенията в тази серия са визуални интерпретации на сърцето не като анатомичен орган, а като символ на вътрешния свят и духовното състояние на човека. Сред най-впечатляващите произведения са три монументални платна от серията „Голям сърдечен иконостас“, които комбинират абстрактни иконографски елементи и форми, за да създадат универсално послание за духовност и съзидание.

В серията „Джазово“  Божанков изразява своята любов към музиката и по-специално към джаза. Произведенията визуализират музикалните ритми и импровизации на джаза чрез цвят и форма. В платната художникът използва ярки и чисти цветове, които се преплитат в динамични композиции, напомнящи джазови импровизации. Тук линиите и петната следват ритмични схеми, които създават усещане за движение и свобода, характерни за джаза. Произведения като „Jump Session (Jazzi)“ и „Джаз настроение“ предават енергията и емоциите на музиката, трансформирани във визуални образи.

Серията „Слънчево“ е ода на природата и нейната красота, изразена чрез светлина и цвят. Тези творби представят експресивни абстракции, които интерпретират светлината и топлината на слънцето като символ на живот и обновление. „Слънчево“ е изпълнена с ярки цветови изблици, които създават усещане за радост и оптимизъм. В произведения като „Абстрактни гори“ и „Слънчеви колажи“ Божанков използва хармонични комбинации от цветове, които придават на платната пространственост и дълбочина. Тази серия е израз на стремежа към връзка с природата и нейното въздействие върху човешките сетива и дух.

Произведенията в изложбата „Визия и интуиция“ демонстрират уникалния стил на Станислав Божанков, който съчетава класически и съвременни техники. Художникът експериментира с разнообразни материали, като ръчно лепи хартии, текстил, дървесина и пясък, за да постигне многопластови текстури и дълбочина в творбите си. В графичните си работи Божанков използва класически печатни техники, комбинирани с иновативни подходи, които обогатяват визуалния му език. Творбите му са част от над 50 музейни и публични колекции в страни като Италия, Полша, България, САЩ и Китай, което свидетелства за широкото международно признание на неговия талант.

Изложбата в музей-галерия „Анел“ представя еволюцията на един творец, чийто визуален език е дълбоко вкоренен в интуицията и вярата в универсалността на изкуството. Това е едно пътуване през вътрешния свят на Станислав Божанков, който чрез своята визия създава нови, вълнуващи измерения на съвременното изкуство.“

За Станислав Божанков

Роден е през 1966 г. в Кюстендил. Завършил е магистратура (MFA) в областта на графиката(1995) в Академията за изящни изкуства „Ян Матейко“, Краков, Полша, в студиото на проф. Анджей Пийч. Реализирал е около 400 изложби: Филаделфия, Варна, Toрoнто, Тайпе, Краков, Уимбълдън, Ибиса, Бусан, Сеул, Ню Йорк, Канагава, Лодз, Пловдив, София, Белград, Любляна, Куала Ломпур, Тимишоара, Истанбул, Милано, Гуанлан, Болоня, Пиза, Малборк, Гуанджоу, Джакарта, Люксембург, Шанхай и др. Удостоен е с 45  международни и национални награди, отличия и дипломи.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Изкуства