Гражданска поскъпва без лимит на обезщетенията

Компаниите трябва да намерят 1,5 млрд. лв., за да платят на всички роднини

Повече от половината може да фалират

Има два сценария за развитие на ситуацията със задължителната застраховка „Гражданска отговорност“. Първият е разумът да победи и да се сложи лимит на обезщетенията за болка и страдание на роднините на пострадалите от катастрофи. А вторият е да не се прави нищо, което ще доведе до фалит на поне половината застрахователи на пазара, а цената от 1000 лв. за „Гражданска отговорност“ ще бъде съвсем реална. Това обясни за „Труд“ изпълнителният директор на Бул Инс Стоян Проданов. Проблемът е, че с решение на Върховния касационен съд (ВКС) кръгът на роднините, които могат да претендират за обезщетения беше разширен като към досегашните родители и деца бяха добавени братя, сестри, баби, дядовци, чичовци и всички с емоционална връзка със загиналия в катастрофа.

„Гражданска отговорност“ има давност 5 г. като за този период на пътя са загинали около 3500 души. След решението на съда броят на близките, които може да искат обезщетение ще нарасне 2 пъти като се чакат над 10 хил. нови искове за обезщетения. При средно обезщетение от 140 хил. лв. застрахователите трябва да изплатят още 1,5 млрд. лв., пресметна Стоян Проданов.

Проблемът е, че у нас няма методика за обезщетение на роднините според възрастта на пострадалия, неговите доходи и семейство, за което се грижи - т.е. да се обезщетят материалните загуби на семейството от загубата на техния близък. Затова в съда се разглеждат само дела за причинена болка и страдание на близките на загиналия, където присъжданите суми всяка година нарастват. Затова застрахователите искат да се сложат лимити за тези обезщетения и да се подготви методика за определяне на обезщетения за материалните загуби. Същата позиция заявиха и от работодателските организации АИКБ и КРИБ. В редица страни от ЕС има лимити на обезщетенията за болка и страдание, които са от 1500 до 30 000 евро.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Икономика