Експертът по национална сигурност проф. Николай Радулов пред „Труд“: Регистрират се само 1/3 от престъпленията в България

Служителите на МВР не са доволни от средствата, определени в Бюджет 2018 за тях. Те заплашиха със стачки дори по време на европредседателството. Защо се стигна дотам, има ли опасност от терористични действия в София, какви ще са проблемите за гражданите, заради важните гости от Европа, намалява или се увеличава престъпността у нас – по тези въпроси разговаряме с проф. Николай Радулов, който е един от най-големите специалисти по национална сигурност у нас.

- Проф. Радулов, с около 64 млн. лв. ще е увеличението на бюджета на МВР за 2018 г., но Синдикалната федерация на служителите в МВР го определиха като гавра и заплашиха със стачки. Прави ли са?

- Истината е, че увеличението на бюджета по никакъв начин не е свързано с увеличението на заплатите. Увеличенията са целеви и парите са предварително разпределени. Доколкото разбирам, от тези пари нито стотинка няма да бъде дадена нито за заплати, нито за оборудване и помощни средства. Лошото управление на средствата в МВР вече е хронично. Увеличението се прокламира като решаване на проблема със заплатите, а не може да постигне минималните полицейски изисквания и служителите го възприемат като подхвърлен кокал – като подигравка и опит да се насъска обществото срещу тях.

- Синдикатът в МВР заяви, че ще има протести дори по време на европредседателството на България, ако не бъдат увеличени средствата за МВР и то най-вече за заплати. Министър Валентин Радев като че ли не се впечатли, защото коментира, че това е в реда на нещата.

- Протести се правят тогава, когато могат да дадат ефект, а не когато е удобно на правителството. Задължение на профсъюзите е да бранят интересите на членовете си. Управляващите са наясно, че е възможно да се случат по най-неудобно за тях време, но не решават проблема. Ниското заплащане води до много непопълняеми ваканции на низови места, където е необходимо физическо полицейско присъствие. Увеличават се кандидатите, просто търсещи работа, а не с призвание към професията. Нивото им е отчайващо, но се налага още да се снижават критериите, а това води до некачествена дейност и провали.

- Възможно ли е по време на европредседателството София да се превърне в арена на терористични действия и от тяхна периферия да станем център? Имаме ли сили да се противопоставим?

- Можем само да се надяваме, че терористичните организации гледат на страната ни като на транзитна територия. Няколкото нормативни акта, приети напоследък (те не предлагат нови антитерористични мерки, концепции и решения), няма да изплашат терористите. За да отговорим на въпроса, трябва да се заинтересуваме тренират ли активно антитерористичните формирования, колко патрона изстрелва командос на ден, колко снайперски пушки, инфрачервени очила и др. оборудване, определящо тактическата готовност за действия, са закупени последните 5 години; какви са проактивните действия на специалните служби, получава ли се изпреварваща информация. Няма да получим конкретен отговор, а и да го получим, няма да ни хареса. Може само да се надяваме, че има положителни достижения и упорита антитерористична подготовка, чието качество и количество е класифицирана информация. Факт е, че и до днес делото за терористичния акт в Сарафово не може да тръгне, поради редица пропуски на разследването и първоначалните следствени действия.

- Какви мерки трябва да бъдат взети още от сега, а разбира се и по време на тези 6 месеца догодина?

- Трябва да се попълни щатът на охранителната полиция. Светкавично да се оправят заплатите и заплащането на извънредния труд. Да се изготвят планове за подготовка и преподготовка на служителите в много кратки срокове. Да се реализират практически занятия на територията на мероприятията, свързани с председателството. Да се стимулира ползването на информационни мрежи, позволяващи изпреварващи действия спрямо тероризъм и престъпност. Това трябва да е принципно постоянна активна дейност, но тъй като досега тя се демонстрира само по повод на събития от международен характер, то поне трябва да се даде достойно начало. Да започне действителен, а не формален диалог между служителите и ръководството на МВР.

- Очаква се да има големи трудности с нормалния трафик в района около НДК – хората още от сега се притесняват за движението на метрото и т.н. Как ще се справим въобще с тази ситуация?

- Гостите ще имат специален статут и вероятно ще бъдат превозвани, така че да останат доволни. Гражданите ще трябва да стиснат зъби и да изтърпят поредния транспортен хаос, но те са свикнали. Почти 4-5 месеца от началото на лятото е нeреално да се стигне до някъде за по-малко от час и половина. Така че животът на хората ще продължи по същия напрегнат и пълен с транспортни приключения начин. Мога да препоръчам да си носят книги и да използват пълноценно времето в градския транспорт.

- Корупцията в МВР продължава. Не може да не сте чули, че наркодилъри ставали полицаи и прибирали дрога от конкурентни групировки и след това ги продавали. Как може да се противодейства на това?

- Корупцията започва да се превръща в постоянен фон и хората спират да й обръщат внимание. Трябва да се случи нещо скандално, за да заговорим отново за нея. Може да е пореден доклад на Европа, на Държавния департамент на САЩ или нова гротескна издънка на полицай или държавен чиновник. Още преди 7-8 години Центърът за изследване на демокрацията сигнализира за съвпадане на районите на наркоразпространителите с районите на полицейските управления. Това е знак за сериозен проблем. Вътрешна сигурност е структурата, която трябва да разкрива, предотвратява и пресича престъпна дейност в МВР. Забелязва се известна активност през последните месеци, тя трябва да се приветства и да се стимулира, да е постоянна. Наред с нея е задължително да се извършва прецизна кадрова дейност при подбора на кандидати за работа. За съжаление, и до днес се коментират съмнителни назначения на охранители, обслужвали известни фигури от престъпния свят, като Таки, Къро и др. Кадровото развитие на такива служители е шамар за полицаите с призвание и по същество е заплаха за националната сигурност.

- Парашутните назначения и корупцията, не демотивират ли МВР?

- Разбира се. Концепцията, че развитието на полицаите е функция на качествена работа, сериозно страда от непрекъснатите демонстрации на обратното. Общо убеждение е, че трябва да имаш политически гръб, за да се издигнеш. Реполитизацията е очевидна.

- Бяхте заявили, че престъпността у нас намалява, но само на хартия. И напротив – увеличавала се. Още ли мислите така?

- Съдете сама – преди 4-5 години регистрираната престъпност беше около 145 000 престъпления годишно, министър Бъчварова успя да ги намали в края на управлението си на 100 000, а настоящият министър декларира около 70 000. За сравнение: във Финландия населението е 6 250 000, регистрираните престъпления са около 400 000 годишно, а хората вярват на полицията. За гражданите е важно да знаят, че всяко престъпление се разследва. Хората спират да заявяват престъпления – това довежда до оптимистична статистика, но колкото по-голяма е ножицата между регистрираната и латентната престъпност, толкова по-ниски са доверието и авторитетът на министерството. Моите предположения на дългогодишен аналитик клонят към една трета регистрирана и две трети латентна престъпност.

- Хората са притеснени от битовата престъпност, от ало-измамниците, и дори вярват, че полицията играе заедно с тях. Толкова ли е трудно подобни престъпления да бъдат минимизирани?

- МВР не ползва целия възможен инструментариум. Окончателно е загубено изкуството на агентурно-оперативната работа. Това ликвидира всякаква възможност за проактивно противодействие на престъпността. Работи се само по извършени престъпления и то само ако са станали публично известни или има граждански натиск. Няма как само със специални разузнавателни средства да се разкриват, предотвратяват и пресичат престъпления. Когато не се използват някои от инструментите, операторите инстинктивно се опитват да го заменят с друг. Но това е все едно да са ти развалени зъбите от дясната страна, да ядеш няколко години със зъбите от ляво – променя се лицевата мускулатура, променя се физиономията. Така се е променила и физиономията и на МВР.

- Взривяването на банкомати не спира, отвличанията продължават – възможно ли е да се пресекат?

- Възможно е, но е необходимо възраждане на криминалистиката, инвестиране в модерни технологии за разследване – пръстови отпечатъци, ДНК анализ, трасология и др., съвременни сертифицирани информационни системи, съживяване на криминологията – неща като че на доизживяване в днешното МВР. Разбира се, без информационни позиции в престъпните среди ще бъде трудно да се постигне успех. Пряка е връзката между липсата на резултати и липсата на проактивни стратегии и тактики.

- Къде са най-големите врящи гърнета в страната? В кои области и на кои места?

- Престъпленията са най-многобройни и тежки в големите градове, защото анонимността и съществуващите заможни обекти на посегателство са там. Корупцията е възможна там, където има държавна и общинска администрация. София, Варна и Пловдив са традиционно тежки за обезпечаване. В малките населени места престъпленията изглеждат икономически дребни, но обикновено техни обекти са беззащитни възрастни хора, пребивани и убивани за няколко лева.

- Още ли смятате, че Турция разполага със законспирирана агентура за влияние у нас? Колко трябва да се притесняваме от съседите ни?

- Трябва да се притесняваме сериозно, защото граничим със страна със суспендирана демокрация. Страна, в която лекари, учители, инженери и полицаи биват арестувани, измъчвани и съдени за политически убеждения или просто защото не харесват президента. Това, че Турция разполага с агентура, не е новост, тя има над стогодишен опит и традиции. А агентурата за влияние излезе на показ при създаването и придвижването на един от последните политически проекти в страната. По-притеснително е изграждането на турски агентурни мрежи в други страни на ЕС – Германия, Франция – факти, за които свободно говорят ръководители на специалните им служби. Трябва да се притесняваме, защото години наред давахме бежански статут на хора, които реално не отговаряха на условията, а отказахме на политически бегълци, чийто живот бе застрашен. Нещо повече – незаконно, въпреки решението на съда, бяха върнати на един диктаторски режим. Абсолютно неевропейско, азиатско политическо решение!

- Разбраха ли управляващите и най-вече МВР за какво става дума във филма „Граница” на Елена Йончева, или продължаващото политическо надлъгване между властимащи и опозиция ще продължи без да бъде решен този проблем?

- Мисля, че нищо от показаното и ставащото по границата не е било тайна за управляващите по което и да е време. Трябва да се прави разлика между здравия разум и политическото говорене, което у нас придобива привкуса на откровена лъжа. А в МВР всички са наясно със ситуацията. Служител от Гранична полиция ми каза: „Преди години бяхме с 2000 служители повече, имахме сравнително стегната администрация, обстановката не беше толкова тежка – нямаше я мигрантската вълна и се справяхме отлично. През последните години станахме с 2000 по-малко, зелената граница бе компрометирана, а администрацията се удвои. Не сме в състояние да гарантираме херметичност на границата“.

- Разбира ли проблемите на сигурността министър Валентин Радев и може ли да направи нещо?

- Министър Радев е компетентен в сферата на сигурността, но мисля че финансовите и управленски рамки, в които е поставен, не му дават възможност да покаже реалните си качества и това видимо го изнервя.

- Терорът в Европа и по света не спира, а политиците продължават да рапортуват: „Няма да се уплашим пред терора“. Това стресира хората, въобще остава впечатлението, че политиците не знаят в кой свят живеят. Докъде ще стигнем?

- Политиците са искрени, когато казват, че няма да се уплашат от терора. Те имат специална охрана и привилегии, които ги държат далеч от огневата линия. Лицемерността им блесна след случая „Шарли Ебдо“, когато многохилядна манифестация в Париж демонстрира характера на французите. Европейските лидери направиха своя, добре охранявана манифестация на безлюдна и обезопасена улица – символ на „единението“ с европейските граждани срещу тероризма. Терористичната заплаха ще се засилва и само наближаващи избори и ужасът да не бъдат преизбрани може да размърда европейските политици. Специалните служби показват повече хъс и характер, след като се окопитиха след първоначалния ступор от серията терористични актове.

 

Нашият гост

Проф. д-р Николай Радулов е бивш секретар на МВР. В момента преподава в НБУ, ръководител е на департамент „Национална и международна сигурност“. В МВР е работил от 1981 до 1999 г., като започва работа в Първо РПУ-МВР и приключва кариерата си в министерството като секретар на МВР. През 2013 г. е избран за преподавател на годината в НБУ. Автор на 5 книги и стотици статии.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта