Манипулации по всички правила

Електронната демокрация в условията на пазарна икономика

Най-силният аргумент срещу демокрацията е да прекараш 5 минути в компанията на средностатистически избирател, казал навремето британският премиер Уинстън Чърчил. Преди да напомни, че гореспоменатата демокрация може да се смята за най-лошата форма на управление, само ако изключим всички други познати на човечеството. Въпрос на трактовка, предполагам, ако познавате двете сентенции по друг начин. При всички положения за никого няма съмнение, че историята ги е проверила и доказала. И продължава да го прави. Напоследък все повече, по света и у нас.

Така и с невероятния шарж, в който се оказва че се превърнал преди година американският демократичен процес, съдейки от разкритията, изнесени в публичното пространство зад Океана последните дни. Атентатът в Манхатън от вторник измести основателно фокуса на американското обществено внимание от тях, но несъмнено много скоро всички погледи отново ще са насочени натам.

И не без основание. От едната страна са скандалите, свързани с възможните директни контакти на хора от близкото обкръжение на президента Доналд Тръмп с (полу)официални представители на Кремъл. За мнозина международни наблюдатели примката около врата на президента на САЩ се затяга все повече с привличането за обвиняем на бившия началник на предизборния му щаб Пол Манафорт и негов бизнес партньор. Към тях се добави и бившият му външнополитически съветник Джордж Пападопулос, който призна че умишлено е дал неверни показания пред Федералното бюро за разследване (ФБР) за контакти между екипа на Тръмп и представители на Русия. Запознати с механизмите на американското правосъдие изказват открито предположения, че за да направи Пападопулос подобни признания е много възможно да е сключил сделка с ФБР за показания срещу имунитет. Което е възможно трайно да затлачи ситуацията за президента на САЩ.

От другата страна обаче са разкритите от социалните мрежи „Фейсбук” и „Туитър” данни за легално закупените по време на американска предизборна кампания през 2016 г. от подставени руски потребители профили за реклами и публикации, разпространявани от двете платформи. С което цялата тема за намесата на Кремъл в изборите в САЩ се сдоби с крайно комичен аспект.

За незапознатите, но наивно отдадени на всекидневно четене на мъдри и не толкова мъдри мисли, постулати, новини и реклами през по-популярния у нас от горепосочените сайтове, кратко въведение в насочения електронен маркетинг. По официалните данни на „Фейсбук“ за втората четвърт на 2017 г. общият брой на потребителите, които имат собствен профил в мрежата, възлиза на 2 млрд., общо персонални и корпоративни. Както и да го смятате си е колкто +/- една трета от човечеството. Сайтът използва различни алгоритми, чрез които подбира и ви предлага различни публикации, т. нар. ви „фийд“ (къде сте, БАН?!). Не винаги виждате всичко публикувано от потребител, който искате да следите, ако даденият потребител, след като е надхвърлил определен брой последователи (или „харесвания“), не е инвестирал конкретна сума пари в услугите, които предлага „Фейсбук“. При корпоративните клиенти (примерно, ако разполагате с „медия“), който иска чрез профила си в гореспоменатата мрежа, да достигне до повече потребители, си плаща за услугата публикациите му да се появяват във безкрайния списък новини на повече и повече хора, независимо дали са избрали да го следват или не. Рекламите на продукти или на самите страници са отделно перо за което всеки може да си плати допълнително. Иначе базовото разпространение на мъдрите ви слова, което осигурява „Фейсбук“, безплатно достига средно на ден до 10% от „приятелите“ ви, на напълно случаен принцип. Пийнете по една вода и да продължим!

Изнесените пред подкомисията по престъпност и тероризъм на Сената на САЩ данни от „Фейсбук“ показват, че в резултат на вътрешна проверка на компанията от последните дни са проследени и блокирани близо 3000 профила, създадени от т. нар. руски „тролове“. Същите профили са генерирали близо 80 000 оригинални публикации в периода януари 2015 - август 2017 г. Тези „постове“ са били видени директно от 29 млн. американски граждани и благодарение на „харесванията“, „споделянията“ и другите вече споменати механизми, са достигнали общо до 126 млн. потенциални избиратели (при 323 души население, 235 млн. от които имат право да гласуват). Част от тези „постове“ са били специфично насочени само към жители на най-оспорваните в президентската надпревара щати, като Уисконсин и Охайо.

Похарчените за тази кампания суми все още са в сферата на корпоративната тайна, но според данни изнесени от „Фейсбук“ през септември, когато компанията се още се опитваше да минимизира ефекта от възможното си неволно съучастие в изборни манипулации, само един свързан с руски „тролове“ потребител е похарчил над 100 000 долара за 3000 „поста“, достигнали до 10 млн. души в самият изборен ден. Алгоритъмът работи.

В социалната мрежа, превърнала се в любима публична трибуна на Доналд Тръмп, „Тиутър“, са били разкрити и деактивирани други 2700 профила, разпространявали злонамерена или вредна информация по време на предизборната кампания. Част от тях дори копирали имена на действащи американски политици, конгресмени, сенатори и дори популярни местни медии, за да залъгват потребителите от чие име идват мненията. От системата на „Фейсбук“ за споделяне на снимки „Инстаграм“ са били изтрити близо 170 регистрации на руски „тролове“, публикували над 120 000 единици информация от юни 2015 г насам.

Темите на различните публикации, разпространявани от тези профили по време на предизборната кампания, са несъмнено насочени към всяване на раздор - от организиране на митинги срещу полицейското насилие от името на несъществуващи организации на чернокожи американци, през „Мюсюлмани за Америка“ ви призовават в подкрепа на Хилъри Клинтън“ и „Ако подкрепяте Доналд Тръмп, изпратете ни снимка на детето си, за да я публикуваме“, до „Всички американци да станем в защита на границите ни“. Голяма част от тези профили са проследени до руския Център за интернет изследвания - името говори само за себе си, дори и да не познавате световноизвестната кремълска „ферма за тролове“.

И понеже средностатистическия избирател е мързелив читател, това не е всичко. Върху платформата за видео-споделяне „Ютюб“, собственост на гиганта „Гугъл“, са разкрити и деактивирани 18 канала, свързани с руски „тролове“, които са публикували общо 1108 клипове, видени от близо 310 000 души в периода юни 2015 - ноември 2017 г. Англоезичният канал на руската държавна телевизия, „Русия днес“ не влиза в тази група, на базата че отдавна е официално обявен за пропаганден инструмент на Кремъл. Американци, гледайте телевизия на собствен риск!

Руснаците, разбира се, отричат да имат каквото и да е общо с цялата история. Няма да се хвалят, я! Американците вече им свалиха шапка индиректно с разкритията си, че ако е имало руска манипулация на изборите за президент на САЩ през 2016 г., тя е била извършена по всички правила на пазарната икономика. В крайна сметка, ако всеки може да публикува каквото си иска във „Фейсбук“ и срещу „едни пари“ посланието му да достигне до всеки - това си е свободата на словото в чиста форма. Ако става толкова лесно, как да не се пробва човек. Даже не ти трябва Кремъл (на теория) да ти даде насока за това! Що се отнася до етиката и морала в една външна намеса в чужд демократичен процес, както се казва, питайте ЦРУ!

Другият очевиден въпрос бе зададен от американският сенатор Ал Франкен, към адвоката на „Фейсбук“ Колин Стреч:

„И как успя „Фейсбук“, която се гордее с възможностите си да обработва милиарди единици информация и мигновено да ги превръща в лични контакти за потребителите си, да не успее да направи връзката, че тези предизборни реклами се плащат от Русия? Това са само две единици информация - американски политически реклами и руски пари: рубли. Как не успяхте да свържете тези две точки?“ Мълчание и вдигане на рамене - 5 000 000 рекламодатели не се управлявали толкова лесно.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи