Оливие Маркет, президент на Американската търговска камара в България (АмЧам), пред „Труд“: България и САЩ ще развиват отношенията си в секторите отбрана и енергетика

Успешните примери на американски компании в страната говорят за добър бизнес климат

България и САЩ се сближиха след покупката на изтребителите F-16, като зад партньорството им стоят години работа, срещи с правителството и много числа, които нареждат американските инвестиции в САЩ в топ 6 на чуждите инвеститори в у нас. Оказва се, че страната ни изнася много повече, отколкото внася от САЩ, а обяснението на Американската търговска камара в България (АmCham - АмЧам) е, че сме конкурентоспособни и успяваме да се съревноваваме с европейските държави на американския пазар. Какви са насоките, в които могат да работят двете страни? Кои американски компании имат интерес да участват в енергийни проекти и какво е най-важното според Оливие Маркет, президент на AmCham, за да дойдат още американски инвестиции у нас - четете в интервюто, което той даде специално за „Труд“.

- Г-н Маркет, преди дни събрахте представители на американския бизнес в България и ги срещнахте с правителството. Как ще опишете партньорството между властта и бизнеса?

- Ролята на Американската търговска камара е да популяризира Трансатлантическите отношения между България и САЩ и да насърчава добрия бизнес-климат в страната и икономическите отношения, които между двете държави. Имаме и за цел те да се надграждат. Един от начините да се постигне това, е чрез постоянен диалог с правителството. Тази е причината ние регулярно да организираме подобен род срещи с управляващите, които да са от полза и за двете страни, включително и за нашите членове, каквато беше срещата ни през измината седмица (бел. ред. „Бизнес-закуска на АмЧам с правителството“). Ние останахме доволни от срещата, най-вече заради честния и конструктивен диалог, който постигнахме с правителството. Доволни сме от факта, че наред с премиера Бойко Борисов на събитието присъстваха и редица министри. От американска страна взеха участие около 300 наши членове. Един от важните моменти, които да трябва да спомена в този контекст, е признанието за изключително успешната за двустранните отношения година.

- Покупката на самолетите F-16 бе описана като „крачка към сближаване на двете страни“. Ще коментирате ли сделката?

- Прогресът по отношение на търговските отношения може да се очертае най-вече в сделката между България и САЩ за новите изтребители F-16 Block 70. Именно отбраната е сред сферите, в които постигнахме изключителен напредък с правителството. Сделката предизвика изключително ожесточен дебат в обществото. От страна на АмЧам ние сме доволни, че допринесохме за успешното финализиране на сделката от страна на „Локхийд Мартин“, които са наш член. България закупи осем многоцелеви самолета F-16 от последната версия изтребители Block 70, което е най-доброто, което компанията е произвеждала в тази категория. Като представител на Камарата нямам правомощия да говоря с подробности по сделката от името на компанията-производител, но това, което е известно е, че първата машина се очаква да бъде доставена в края на 2022 г. През следващата година в САЩ (2020 г.). ще започнат тренировките и обученията на бъдещите пилоти и екипите по поддръжката на самолетите. Друга важна част от договора е индустриалното партньорство. Ранди Хауърд, директор „Бизнес развитие“ в „Локхийд Мартин“, спомена по време на срещата ни с правителството, че в контекста на това партньорство предстои развитие на множество дейности и проекти на територията на България.

- Кои са сферите, в които може да постигнем напредък на отношенията между двете страни?

- Освен отбраната, това са енергетиката и киберсигурността.

- Какво е американското участие в енергийните проекти у нас?

- Американските компании продължават да допринасят за енергийната сигурност и диверсификация на енергийните доставки в България. Говорейки за енергийната сигурност на страната, няма как да не споменем двете американски централи - ТЕЦ „Марица-Изток“ 1 и 3. Те се наричат американски, но бих подчертал, че и двете са с европейски доставчици, оборудване и български служители. И двете централи - ТЕЦ „ЕЙ И ЕС Гълъбово“ и ТЕЦ „КонтурГлобал Марица Изток 3“ допринасят за енергийната сигурност в България. Те допринасят и за енергийната независимост на България, защото произвеждат ток с местни ресурси - лигнитни въглища от „Мини Марица-изток“. В сферата на ядрената енергетика компанията „Уестингхаус“ оперира успешно в България от години и отговаря за безопасността и експлоатация на АЕЦ „Козлодуй“. Друг пример, който мога да посоча, е, че за първи път в историята на енергетиката в България през 2019 г. „Булгаргаз“ купи по-евтин втечнен природен газ от Америка. Ще спомена два от доставчиците на втечнен природен газ - „Семпра“ (Sempra Energy) и „Чинира“ (Cheniere Energy), като търговската камара подкрепи, като спомогна за провеждането на техническата среща между американските и българските енергийни експерти. Относно реализирането на проекта АЕЦ „Белене“ - интерес за доставка на оборудването за проекта е е заявила американската компания „Дженерал Електрик“.

- Какъв съвет ще дадете за развитието на енергийните проекти у нас?

- За България е важна енергийната независимост и диверсификацията на доставчиците на гориво, особено в частта на ядрената енергетика и втечнения природен газ. В момента България разчита само на един доставчик на природен газ, но работи активно за осигуряването на други източници. Пример за това е Интерконекторът България - Гърция, който ще даде възможност за внос на гориво от други страни, сред които може да е и САЩ.

- Вие сте президент на „ЕЙ И ЕС“ на България, част от която е ТЕЦ „ЕЙ И ЕС Гълъбово“. Ще споделите ли какви са резултатите на дружеството? Как виждате развитието му в страната?

- ТЕЦ „ЕЙ И ЕС Гълъбово“ е най-новата и най-модерна топло-електрическа централа в Източна Европа. За периода от началото на 2019 г. до сега тя е произвела 2,2 милиона мегаватчаса, което представлява 7,9% от цялото електропотребление в страната. Корпорация „ЕЙ И ЕС“ е собственик и на най-големия ветропарк в страната „Св. Никола“, който е произвел 206 хиляди мегаватчаса, което представлява 0,7% от цялото електропотребление в страната. Така от началото на годината компанията е произвела 8,6% от цялата потребена електроенергия в България. Бих искал да добавя, че другата т.нар. „американска електроцентрала“ - ТЕЦ „КонтурГлобал Марица Изток 3“ е произвела 3.1 милиона мегаватчаса за същия период, което представлява 11% от цялото електропотребление. Що се отнася до развитието на ТЕЦ „ЕЙ И ЕС Гълъбово“, за нас е важно да се постигне взаимно изгодно и приемливо решение между държавата и инвеститорите, което да отчете изключителната важност на топлоелектро централите в България. И като камара ние напълно осъзнаваме, че за да се развива позитивният инвеститорски климат у нас, е нужно да се постигне решение, което едновременно да насърчава привличането на бъдещи инвестиции в България, както и да се защитават правата на инвеститорите, които вече са вложили средства в страната. Фактор за работата на централите е цената на въглеродните емисии, която се покачи през последните години, което рефлектира в цената на тока на свободния пазар. Отчитайки цената на емисиите като фактор обаче, не трябва да се забравя и факът, че топлоцентралите представляват 45% от цялата инсталирана мощност в България. Заради това трябва да предвидим мерки, за да могат те да продължават да работят. Българското правителство вече предприема стъпки в тази насока, като например разработването на механизъм за заплащане на капацитет.

- Колко на брой са дружествата от САЩ с вложения у нас? Ще споделите ли някои от добрите примери?

- Над 140 американски компании оперират в България. 95% от тях са членове на АмЧам. Успешните примери за американски инвестиции в страната, които мога да спомена, са „Дънди Прешъс Метълс“, които направиха голяма инвестиция в първия новооткрит рудник в страната за последните 40 години - в Крумовград. Проектът за добив и за преработка на златни руди е на стойност 165 млн. долара. Друг световноизвестен американски бранд - „Кока Кола“, разшири капацитета на своята производствена фабрика в Костинброд с инвестиция от 40 милиона лева. Сред големите инвеститори трябва да споменем и „Сенсата Технолоджис“, които са производител и доставчик на високотемпературни сензори за автомобилната промишленост и други.

- Как помагате на българските фирми да достигнат до пазара в САЩ и обратното - как промотирате България на американските компании?

- Американската търговска камара свърза българските фирми с Търговската служба на посолството на САЩ, като е важно те да бъдат наши членове, за да може да се улесни диалога и оттам нататък процедурите се поемат от колегите от търговската служба. Важно е да се каже, че българските компании трябва да открият търговско дружество в САЩ, за да влязат по-лесно на американския пазар. Отделно с търговската служба тази година организирахме събитие „Explore USA“ („Преоткрий САЩ“), на което запознахме българските компании с големия американски пазар.

- Защо България изнася повече за САЩ, вместо да внася?

- България е част от голямата световна търговска верига за доставки и благодарение на конкурентните разходи, в т.ч. и цената на труда, добре обучените кадри, нивото на данъците, както и политическата стабилност и членството в ЕС, страната успява да заеме значителен дял от вноса на стоки в САЩ. Данните в доклада на AmChamEU за 2019 г. показват, че страната изнася продукти за 659 милиона долара, в това число компютри и електронно оборудване, текстил, зърнопроизводство и машини. А вносът от САЩ за България заема дял от 382 милиона долара в секторите на лекарствените продукти, машини и други. Ще дам и друг пример - аз съм французин и забелязах, че наскоро във Франция редом до френските бутилки вино на рафтовете в магазините стои българско вино, на което съм почитател и ми харесва вкуса. Това показва, че България е конкурентоспособна на глобалния пазар.

- Какво бихте посъветвали американските инвеститори, които гледат към България?

- Разбира се, бих ги посъветвал първо да станат наши членове, тъй като ние имаме достъп до мрежа от контакти и правилната информация, която ще им дадем за това какво трябва и какво не трябва да се прави и същевременно може да ги свържем с други американски инвеститори, които вече инвестират в България. Те могат да им бъдат в полза, за да не се лутат в хода на структурирането на своя бизнес план тук в страната. Но най-важното за новите инвеститори, освен вече благоприятните характеристики на страната - данъци, работна ръка, конкуренти цени на разходите, бих споменал и предвидимостта на регулаторната рамка и на средата, както и положителния бизнес климат. Важно е да се спомене, че добрите примери на американските инвестиции в страната са реалните примери, които показват, че бизнес средата в България е добра за привличане на нови вложения.

Нашият гост

Оливие Маркет е президент на Американската търговска камара в България (AmCham) от януари 2019 г. През юни 2015 г. той става президент на бизнеса на ЕЙ И ЕС в България, като кариерата му в енергийния сектор започва през 1995 г. с френската компания “Electricitї de France”, където работи девет години преди да се присъедини към ЕЙ И ЕС. Оливие Маркет е французин и в Париж получава образованието си по Машинно инженерство от “Ecole Nationale Supїrieure des Mines de Paris”. Има и магистър по Машинно инженерство от “Ей енд Ем” Тексас и Бизнес администрация (MBA) от Харвард.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта