Дават на бедните ваучери за зареждане на личната кола с 383 лв. на година
Не отчитат ефекта върху цените на стоките
Цените на бензина и дизела ще нараснат с до 44 ст. за литър през следващите години, заради решението на Брюксел за включване на автомобилните горива в схемата за търговия с вредни емисии. За да бъдат компенсиране най-бедните домакинства в страната, временно ще им дават ваучери за зареждане на личния автомобил с гориво. Предварителните данни показват, че домакинствата ще получават до 383 лв. на година. Това става ясно от проект на Социален план за климата на България, който е пуснат от правителството за обществено обсъждане.
Европейската комисия планира от началото на 2027 г. транспортът и сградите да бъдат включени в схемата за търговия с емисии. Прогнозата е тогава цената на един тон въглероден двуокис да бъде 30 евро, като през следващите години ще нараства, докато през 2030 г. достигне 60 евро. Квотите за въглероден двуокис ще бъдат включени в цените на горивата по бензиностанциите. Предварителните изчисления показват, че при старта на плащането за вредните емисии на горивата бензинът и дизелът ще поскъпнат средно с 8,4%. Това означава към цената на всеки литър да бъдат добавени около 22 ст., заради желанието на Брюксел да бъде намалено използването на бензин и дизел. През следващите години цените на горивата ще нараснат още, докато през 2030 г. поскъпването ще бъде с около 44 ст. за литър.
Квоти за вредни емисии ще бъдат плащани и при използването на дърва, въглища и газ за отопление на жилищата. За да бъде смекчен ударът върху най-бедните домакинства, ще бъдат въведени различни механизми за подпомагане, сред които - ще дават пари за саниране на къщи, домакинства ще бъдат подпомогнати за смяна на старата печка на дърва с нова на ток, ще бъдат давани и ваучери да покупка на горива за автомобила, както и на дърва за огрев. Идеята е тези помощи да компенсират поскъпването на горивата. Проблемът е, че помощи ще има само за най-бедните. Освен това в изчисленията с каква сума да бъдат подпомогнати домакинствата не е взето предвид поскъпването на всички стоки и услуги, което ще последва вдигането на цените на горивата с 22-44 стотинки на литър.
За да бъде изчислено какво е необходимото подпомагане за купуване на горива за автомобили са взети данни на НСИ, според които домакинствата харчат средно по 975 лв. на година за горива и смазочни материали. Но 42% от домакинствата нямат личен автомобил и не правят разходи за бензин и дизел.
Затова средният размер на разходите за горива и смазочни материали на останалите домакинства са около 2322 лв. на година, пише в подготвения от правителството документ. Като се има предвид поскъпването на бензина и дизела заради включването им в системата на търговия с вредни емисии, разходите на домакинствата ще нараснат средно с до 383 лв. на година. Ваучери под формата на банкова карта, заредена с сума, която ще покрива допълнителните разходи за горива, ще получават бедните домакинства, а останалите ще трябва да извадят парите от джоба си.
Подпомагане под формата на ваучери за гориво или средства за градски транспорт ще дават на “уязвими ползватели на транспорт”. Това са хора и домакинства, които имат затруднение с достъпа или с покриването на разходите за частен или обществен транспорт, необходим за придвижването им до основни социално-икономически дейности и услуги, поради наличието на едно от следните обстоятелства: няма наличен обществен транспорт; имат доходи под линията на бедност за всеки член на домакинството; имат доходи, над линията на бедност, но под средния доход на човек в страната и нямат пари за покупка превозни средства с нулеви и ниски вредни емисии. Помощите ще бъдат само временни - до 2030 г. През 2030-2032 г. помощите значително ще бъдат намалени, а след това изцяло спрени, така че и бедните ще трябва да плащат по-високите цени на горивата и на градския транспорт.
За да определят колко хора биха ползвали помощите за транспорт, са използвали анкета на НСИ за ползването на градския транспорт. Оказва се, че нямат градски транспорт или не го ползват поради редица причини (твърде е скъп, бавен или нередовен) над 920 хил. човека, или 14,34% от населението над 16 години. Като добавим и тези, които имат градски транспорт, но доходите им са под средния за страната, се оказва, че ще подпомагат 3,6 млн. човека, или 1,6 млн. домакинства, което са 56,1% от общия им брой.
Финансират смяна на врати и дограма
Има средства и за топлоизолация
Ще бъдат заделени безвъзмездно средства за повишаване на енергийната ефективност на еднофамилни къщи.
Средства за ремонт на еднофамилни къщи ще бъдат предоставяни на домакинствата, предвижда проектът на Социален план за климата на България. Досега пари за саниране бяха отпускани за цели кооперации, но сега ще бъде подпомагано и повишаването на енергийната ефективност на къщи, обитавани от социално уязвими хора.
Най-голям брой къщи има в по-малките населени места и селата, където и доходите са по-ниски и безработицата е по-висока. В следствие на това домакинствата прибягват до изгаряне на нискокачествени горива (при това се отделят вредни замърсители в закритата и външната среда), използват неефективни отоплителни системи (по-старите, по-малко ефективни отоплителни системи консумират повече енергия и отделят повече емисии). В градовете 73,2% от домакинствата имат климатици, но в селата само 51,3% са с климатици, показват данни на НСИ. Включването на горивата за отопление на сградите в схемата за търговия с емисии ще се отрази негативно на енергийно бедните домакинства.
Ще бъдат финансирани според нуждите на конкретната къща мерки за енергийна ефективност: подмяна на дограма с трислоен стъклопакет; подмяна на входни врати; топлоизолационни системи за стени, покрив, под с дебелина на топлоизолацията поне 12 см; изграждане на нови термопомпени системи. Първоначалните разчети показват, че поне 12 хил. къщи ще бъдат ремонтирани за повишаване на енергийната им ефективност. Като поне 2300 от тези къщи ще бъдат снабдени с термопомпена система.
Парите по банкова сметка или с пощенски запис
Само за хората над 18 години
Помощи ще има и за използване на градски транспорт.
За хората с ниски доходи, които могат да ползват градски транспорт, ще дават помощи, които са в размер значително под средствата за хора с автомобили и без градски транспорт, предвижда разработеният от правителството документ.
Предвижда се директното подпомагане на доходите да се предоставя на всички членове на домакинство, които са на възраст над 18 г., ако имат доходи под линията на бедност, която за настоящата година е 638 лв., или имат доходи под средните за страната и не могат да си купят електрически автомобил. За хората под 18 години не е предвидено да получават помощи, макар че те не ползват безплатен градски транспорт, а намаления.
Изчисленията показват, че допълнителните разходи за транспорт, заради включването на автомобилните горива в схемата за търговия с емисии, ще достигат до 40,50 лв. на човек на година. Тези средства ще бъдат давани по банкова сметка или с пощенски запис, а не като ваучери, както при помощта за покупка на горива за автомобила. Зареждането на предплатени банкови карти не би било практично по няколко причини. Общият брой на транспортните фирми в населените места на територията на страната е значителен. Тези доставчици вече са определени и имат договори със съответните общински администрации. Отказ на даден превозвач да използва ваучери би означавало хората, които ползват услугата, да бъдат лишени от директно подпомагане. Не всички автомобилни превозвачи разполагат с ПОС терминали, особено тези в малките населени места, което значително би затруднило прилагането на механизъм с предплатени банкови карти или електронни ваучери.
Отпускат пари за енергийно ефективни електроуреди
Хората сами ще правят избор
Хора ще получават средства за подмяна на старата печка.
За намаляване на вредните емисии в атмосферата ще подпомогнат уязвимите домакинства в България за подмяна на използваните уреди за приготвяне на храна на въглища, газ или остарели и неефективни електрически печки, с нови енергийно ефективни електрически уреди. За смяна на печката ще може да кандидатстват енергийно бедни домакинстват (с доходи на член от домакинството под линията на бедност, след като бъдат платени разходите за енергия за отопление, охлаждане, осветление и работа да домакинските уреди), както и домакинства с доходи под линията на бедност, които използват печки на дърва или газ.
Целта на подпомагането е да се намали потреблението на въглища, природен газ и електрическа енергия, допринасяйки за намаляването на емисиите на парникови газове. Заменяйки старите неефективни уреди с нови електрически от високите енергийни класове, се очаква средно намаление на консумацията на електроенергия с между 25% и 40%.
Смяната на печките ще става с издаването на електронни ваучери или QR кодове с уникален идентификационен номер, съдържащи информация за максималната стойност на подпомагането, допустимите категории уреди и срока на валидност. Домакинствата ще могат да изберат подходящи енергийно ефективни уреди от търговците. При покупката ще представят ваучера (QR кода) и документ за самоличност. Търговецът ще издава фактура, като в нея изрично се отбелязва, че плащането е извършено чрез ваучер по програмата, като се предостави и възможност за доплащане от страна на домакинството, ако избраният уред е по-скъп от стойността на ваучера. Търговецът задължително ще доставя до домовете на хората електроуредите.
Очакванията са от възможността за подмяна на печката да се възползват над 166 хил. домакинства, а предвидените средства за целта са над 139 млн. лв.