Общинският съвет във Варна за втори път ще гледа предложение на кмета Благомир Коцев за повишаване на десетки общински такси и цени на услуги, които не са актуализирани повече от 10 г. През януари то бе одобрено, но областният управител го атакува в съда заради липса на обосновка и ясни критерии за увеличаването на цените и кметът сам оттегли проекта.
Вторият опит бе мотивиран преди дни с нуждата от увеличаване на местните приходи, за да има ресурс за важни проекти като тези за модернизация на общинското здравеопазване. Проектът днес бе одобрен от комисията по финанси, но съветници настояха до сесията в четвъртък администрацията да предостави анкетни карти и анализи, за да е видно как се е стигнало до определянето на всяка от новите ставки.
При някои ръстът е 15-20%, но при други достига 300%, стана ясно на заседанието. В горната граница са услугите, предоставяни от архитектурната дирекция, които не са променяни от 2009 г. Одобряването на проект за ПУП, например, скача от 270 на 540 лв., ако касае до 3 имота, и от 480 на 1080 лв. - за повече имоти, а съгласуването на идеен инвестиционен проект поскъпва от 0,45 лв. на 5 лв. на кв. м. В същото време в 90% от случаите срокът за приключване на преписките от 30 дни не се спазва, коментираха съветници и настояха новите цени да вървят с гаранция за подобряване на услугата. Комисията отхвърли внесено в последния момент от ПП-ДБ предложение за допълнителен скок на част от таксите. Доайенът сред съветниците д-р Янко Станев го нарече несериозно и посочи, че някои от цените далеч надхвърлят реалните разходи за предоставянето на услугата.
Ако предложението бъде прието на сесия, повече ще струва разполагането на будки и павилиони върху общински терени. В първа и втора зони, например, търговците ще плащат по 10 лв. на кв. м месечно вместо по 7,50 лв., а заведенията - по 15 лв. при сегашни 11,25 лв. Двойно поскъпва и издаването на разрешението за поставяне на маси и павилиони за търговия, за което ще се дължат 40 лв. Таксата за издаване на разрешително за основен ремонт и преустройство на съществуващи сгради също ще се промени. Досега тя бе 100 лв., а съгласно измененията ще стане 200 лв. за жилищни сгради до 300 квадрата, 400 лв. за по-големи, и 500 лв. за нежилищни.
Удостоверението за данъчна оценка на имот се повишава от 10 на 15 лв., а експресната услуга ще е 30 лв. С левче до 4 лв. ще поскъпне издаването на удостоверения за постоянен и настоящ адрес, като бързата услуга ще е 12 лв. вместо 10 лв.
Корекции ще има и на билетът за вход в зоопарка. За децата от 3 до 7 лв. той ще се увеличи от 1 на 4 лв., за учениците - от 2 на 5 лв., а за възрастните - от 3 на 6 лв.
Купонът за детска млечна кухня ще се актуализира с 30 ст. до 1,50 лв., а таксата за ползване на общински паркинги ще стане 2 лв. на час или 25 лв. за денонощие.
Въвеждат се и две нови такси. Едната е 30 лв. за изгубен талон за платен общински паркинг, а втората е за издаване на разрешение за отсичане на повече от 5 дървета и 1 дка лозя. Тя ще е от 150 до 300 лв. според квадратурата на имота.