Актрисата не знае колко любовници е имала, но е сигурна, че повечето са били в пола
Камерите на Холивуд се влюбват в нея, става най-популярната жена в Америка
Те не само са желани, обожавани и превъзнасяни от милиони мъже, които са готови да бъдат прелъстени от тях, стига само да бъдат посочени с пръст или удостоени с поглед. Тези удивителни жени са и богати, като най-често са натрупали състоянието си с артистичен талант и безпардонно демонстрирана вътрешна/външна красота. Не, не са нимфоманки, защото безпорядъчният и ненаситен секс не е тяхна цел, не са и проститутки, тъй като никога не търсят овъзмездяване на услугите в леглото, не са и трепачки-бройкаджийки, които виждат реализацията си в нарастващото стремглаво число на вкараните в чаршафите им мъже. Ето защо може би най-уместното определение за тези удивителни жени е „секс-богини“ – също като героинята на гръцката митология Афродита. Да, богинята на любовта, красотата и стихийната сексуалност, понякога неопределена, която си ляга с всеки бог или обикновен простосмъртен. И после го зарязва в името на следващия, по-добър в леглото и по-обаятелен като присъствие любовник.
Когато преди близо век голямата нежна тръпка на Грета Гарбо – Мими Полак, й пише, че е родила момченце, най-тайнствената сред звездите на Холивуд й отговаря: „Невероятно съм горда, че съм баща!“ Истина е, защото вече покорилата филмовата Мека шведка го е написала черно на бяло в отговора си до нейната най-красива, най-изстрадана и най-продължителна – цели шейсет години – любов. Писмото става известно през 2000-та година или десет години след смъртта на великата актриса и доказва недвусмислено нейната бисексуалност. Която в интерес на истината никога не е била одумвана, дори в пуританска Америка от едно време, където всички са знаели за „половата двупосочност“ на кинозвездата, но са си траели... от благоприличие! А камо ли да бъде хулена заради двупосочността в бедните квартали на Стокхолм Грета, където тя е родена от майка-ратайкиня в нивите край шведската столица и баща - метач на нейните улици. А доколкото до обхваналата я родителска тръпка покрай раждането на сина на Мими Полак, то това й се случва за пръв и последен път. Грета Гарбо никога няма да има деца, просто защото не ги иска и тъй като тя е истинска галеничка на съдбата, Господ сбъдва нейното желание – ами не ѝ ги дава.
Въпреки че актрисата е можела да има деца, тъй като вкарва в леглото си без да подбира и мъже, и жени, като според собствените й признания тя никога не е знаела какъв е точният „личен състав“ на армията от нейни любовници. Но е сигурна в това, че повечето й тръпки са били нежни, а най-пъвата, едва навършила 17 години, й се случва със споменатата Мими Полак - колежка от театралната школа в Стокхолм. Но за израстването на Грета като актриса и за завладяването от нея на Холивуд заслугата е на мъж, в когото според нейните твърдения и тези на съвременниците ѝ, тя е била наистина влюбена.
Грета и Мориц Стилър
Това е финландският режисьор Мориц Стилър, който бяга в Швеция, за да не служи в армията на страната си и прави бърза кинаджийска кариера в новото отечество, изявявайки се като истински новатор в седмото изкуство. Той е на 40 години или с 22 е по-възрастен от Грета, когато се запознават и е запленен от нейния артистичен талант, „гарниран“ с невероятно физическо излъчване. Вече се носи славата му на „баща“ на шведското кино и момичето с вид на непорочна девица го слуша за всичко. Като начало той я принуждава да отслабне с десет килограма, после подменя истинското й име Грета Ловиса Густафсон с артистичния псевдоним Грета Гарбо.
Още след първия им филм „Сагата за Йоста Берлинг“, с който двамата се прочуват, Стилър заявява пред колеги, че кинокамерата среща такова пленително лице като на Грета веднъж на 100 години. Лентата става бързо популярна в Германия, след това в Холивуд и накрая двамата, режисьор и актриса, поемат с презокеански параход за Америка. Там Грета веднага е харесана, но в името на кариерата е принудена да понесе доста унижения. Мориц Стилър естествено е отвратен от пренебрежителното според него посрещане на протежето му и се връща в Европа. Година по-късно умира със снимка на актрисата в ръце, а негови приятели ще напишат след време в книга: „Гарбо почиташе Стилър. Той я беше научил на всичко - от това как да обръща глава, до това как да изразява любов или омраза. Тя се подчиняваше на всяка негова прищявка и живееше според плановете на Стилър. Казваше й какво да каже и какво да направи, и тя се подчиняваше." Като Стилър обичал безумно Грета, тя него и след смъртта му ще напише до нейна дружка: „Много ми е мъчно, че никога повече няма да бъдем заедно!“ Но значи ли това, че са били истинска, пълноценно и всеотдайно влюбена двойка? „Не! - отсича общият им приятел Викторм Шострьом по-късно и обяснява защо: - Просто Мориц Стилър си беше стопроцентов гей!“
С Джон Гилбърт
Следващата шеметна любовна авантюра на Грета Гарбо с мъж, при това стопроцентов мачо, е с нейния холивудски колега Джон Гилбърт. Срещат се на снимачната площадка на извъртения през 1926 г. филм "Плътта и дявола" и актьорът ще бъде най-важната романтична връзка в живота на актрисата с представител на силния пол. Като след първия им общ и изключително успешен филм двамата ще бъдат буквално експлоатирани от продуцентите в още няколко ленти, а с всеки изминат ден, прекаран заедно, Джон се влюбва все повече и повече в Грета. На снимачните площадки той дори ще поиска на няколко пъти ръката на колежката и тя винаги ще му отказва, но Джон не се отчайва и прави всичко възможно, за да чуе от нея бленуваното „Да!“ Така например веднъж планира „меден месец“ на луксозна яхта в южната и екзотична част на Тихия океан, но в последния момент греещата вече ярко на холивудския небосклон звезда ще отклони поканата. Не много време след това обаче тя изглежда готова да приеме предложението за брак и дори двете на пръв поглед влюбени гълъбчета тръгват заедно към офиса за венчавки на намиращия се недалеч от Холивуд град Санта Ана. Да, но явно уплашена от очертаващите се пред нея брачни окови, които като нищо могат да озаптят нейната полова двупосочност, едва ли не пред прага на сватбарската служба Грета бяга в близък хотел и се скрива в тоалетната. Уморен, Джон Гилбърт в крайна сметка ще се откаже да я преследва, но изглежда се отчайва и от живота, защото започва да посяга все по-често към чашката. И когато авери го питат как върви любовта му с актрисата, той оправдава провала си на брачното поприще доста глупаво: „Тя иска да купи половин Монтана или който и да е необитаем щат на Америка и да го превърне във ферма, за да отглежда там пшеница и деца. Честно казано, не искам да не се оженя за тъпа шведка и да живея далеч от цивилизацията!“ По същия пренебрежително-обиден начин му отвръща Грета: „Между нас никога не е имало любов. Още се чудя какво намерих в него? Май беше красиво момче...“.
Актрисата и Леополд Стоковски
Сред другите влезли в биографиите на актрисата нейни по-трайни връзки с мъже изпъква тази с известния диригент от първата половина на ХХ-ти век Леополд Стоковски. Когато се срещат той е с 23 години по-възрастен от нея, но независимо от разликата, Грета се влюбва в него и дори пише на приятелка: „Още щом го видях от главата до петите през мен премина електрически ток и ме трясна яко!“ Музикантът ще напусне заради американката с шведски корени съпругата си Олга, после, през 1938 г., двамата ще направят баровски воаяж в Европа и по-специално в Италия, където се задържат най-дълго. Пътуването им обаче е помрачено от якото преследване на двамата от журналисти и започналата славно любовна история ще приключи безславно едва след десет месеца. Много преди диригента Грета забива сънародника си Ларс Саксон, който е един от мъжете, предложили й брак. Двамата се срещат на снимачната площадка на първия филм на актрисата „Сагата за Йоста Берлинг“, където се завихря тръпката. Радват си се известно време и когато Ларс й предлага да се оженят, тя му отказва, аргументирайки се в писмо така: "Вероятно ще остана сама. Не се виждам като съпруга. Съпруга – колко лоша дума е тази!". Независимо от раздялата, за разлика от категоричното отрязване на другите й обожатели, Грета остава приятелка с Ларс дълги години, дори и след като се пренася окончателно в Америка.
А брак й предлага също така известният в първите десетилетия на миналия век Отвъд океана диетолог Гейлорд Хаузер, който дори й подарява скъп годежен пръстен и я води на скъпа почивка в Мексико. Независимо от това, след като се възползва подобаващо от неговите съвети как да се поддържа в отлична форма, шведката го зарязва най-безцеремонно.
После идва ред на мултимилионера Джордж Шли, който е доста по-възрастен от актрисата и затова се изживява и като неин любовник, и като неин баща, Само че чувствата му към Грета направо се вледеняват, когато научава, че освен него, тя вкарва в чаршафите си и съпругата му Валентина, която е нейна модна дизайнерка. Пак до брачния олтар иска да я заведе модният фотограф Сесил Бийтън, но работата му не става, същото се случва и с популярния навремето актьор и изпълнител на главната роля в хитовата лента „Тарзан“ – Джони Вайсмюлер, със световно известния писател и автор на легендарния роман „На западния фронт нищо ново“ – Ерих Мария Ремарк и т.н.
Грета Гарбо и Марлене Дитрих
Що се отнася до връзките с жени на Грета Гарбо, те са толкова много, но за съжаление малко от тях са знайни. Защото тайнствената шведка не парадира с тях, за разлика от раздухването на заиграванията си с мъже, като винаги е успявала да ги скрие. Това не й се отдава само с онези връзки, които са се развихряли под светлината на прожекторите на холивудските филмови студия и е нямало начин да бъдат държани далеч от любопитни погледи. Като например свалката на Грета с нейната най-голяма конкурентка и съперничка във филмовата Мека, но в същото време пламенна и обичана любовница – Марлене Дитрих. Връзката им е бурна, страстна, по-късно на нея ще бъде посветен пълнометражен документален филм, но когато се завихря в средата на трийсетте години двете актриси са обявени за най-великите жени на Америка, въпреки че са си стопроцентови европейки. Боготворят ги и мъжете, защото искат да са на мястото поне на едната от двете, и жените, които искат да са волни в секса като тях. Някои хроникьори на времето дори казват, че Грета и Марлене дават силен тласък на еднополовата любов в Щатите, ама това е тема за цял траткат. Но, освен че се обичат взаимно, двете жени имат и друга „обща точка“ без обаче да го знаят – любовници са по едно и също време на аристократката и американско-испанска поетеса Мерседес де Акоста...
Като Марлене първа я зарязва, но връзката на Грета с екстравагантната дама ще продължи на приливи и отливи цели три десетилетия. До края на шейсетте години на миналия век, когато аристократката се опитва да рекетира мултимилионерката Грета за пари, заплашвайки я, че ще разтръби връзката им из медиите, ако не получи голяма сума за лечението на тежко заболяване. Споровете със заплахи продължават дълго, в края на краищата Мерседес не получава и цент, нито пък развява като мръсни дрехи получените от секс-партньорката 55 писма със силен еротичен привкус, ама загубва завинаги истинска приятелка. Каквато Грета остава дълги години на другата си голяма любов сред холивудските звезди – известната почти колкото нея по време на връзката им актриса Луиз Брукс. Именно тя ще нарочи по-късно в спомени великата шведка за „страхотно мъжествена“, представяща се винаги в леглото като „очарователен и нежен любовник“. Каквато със сигурност актрисата е била и в спалното бельо както както на прочутата баронеса Сесил дьо Ротшилд, така и на най-търсената преди години фризьорка на Холивуд - Сидни Гуилар. Без, разбира се, да се отрича от своята андрогинност, тоест от половата си „двупосочност“, както подчертава Луиз Брукс.
А една от най-хитовите реплики на Грета Гарбо е от може би нейния първи говорящ филм – „Гранд Хотел“. Там тя произнася с тежест високопарното: „Искам да бъда сама!“, но според самата актриса искала да каже само „Оставете ме на мира!“ Верую, което й остава за цял живот и което оправдава нежеланието й да се омъжи или да се ожени. Като съдбата също изпълнява желанието й, когато тя загърбва кинокамерите завинаги и е оставена от всички на мира. Липсата пък на собствени деца ощастливява племенницата й Грей Рейсфийлд. Тя наследява към 50 милиона долара, когато великолепната Грета Гарбо предава Богу дух през 1990 г. в Ню Йорк.
Във филма The Painted Veil