Диктатор и патриарх

Диктатор и патриарх

На 81 години Франсис Форд Копола е решил да преработи и премонтира противоречиво приетия „Кръстникът III”, за да го превърне в наистина достоен финал на своята могъща мафиотска сага, променила целия филмов пейзаж през 70-те с шедьоврите „Кръстникът” и „Кръстникът II”. Третата част излезе 20 години по-късно и разочарова много от ценителите на епичната история за семейство Корлеоне.

Преди дни Копола обяви, че до края на годината ще пусне своята окончателна версия на „Кръстникът III” с променено заглавие - „Кръстникът на Марио Пузо, Кода: Смъртта на Майкъл Корлеоне”. Легендарният режисьор и сценарист твърди, че това е било първоначалното желание и на автора на литературния първоизточник Пузо. Старият майстор споделя, че е променил началото и финала, някои музикални решения, разместил е сцени, добавил е реставрирани кадри, които не са успели да влязат в оригиналната версия, излязла по кината преди точно 30 години.

Не за пръв път Копола решава да преработи своя класика. Миналата година той пусна окончателен вариант и на „Апокалипсис сега”. Това беше третата версия след оригиналния монтаж и удължения „Apocalypse Now: Redux” (2001).

Именно „Апокалипсис сега” окончателно циментира Копола като безкомпромисен филмов авторитет и властен патриарх, който се държи като тиранин на снимачната площадка в преследване на своята визия. През 2005-а Копола беше в Балчик, за да снима части от своята драма „Младост без младост”. Тогава направи специална пресконференция за българските журналисти и се върна към бурната творческа епоха на 70-те, превърнала го в жива легенда на качественото кино. „На снимачната площадка аз не съм Бог, но съм диктатор”, каза тогава Копола.

Едва ли някой друг режисьор можеше да завърши „Апокалипсис сега”. „Този филм не е за Виетнам. Той е Виетнам. И ние като американската армия отидохме в джунглата с прекалено много пари, прекалено много техника и постепенно изгубихме разсъдъка си”, спомня си американския майстор от италиански произход.

Сюрреалистичната военна драма, вдъхновена от „Сърцето на мрака” на Джоузеф Конрад, изважда гениалните, но и тъмни страни от личността на Копола. Режисьорът не се спира пред нищо, за да осъществи своята визия. Бюджетът скача от 12 на 30 милиона долара, а за една от най-иконичните сцени Копола и екипът му унищожават няколко десетки декара палмови дървета във Филипините, като изливат върху тях над 5 хиляди литра бензин.

Актьорът Мартин Шийн получава инфаркт по време на работата по „Апокалипсис сега”, а една вечер, точно на рождения си ден, докато е мъртво пиян и троши стъкла в хотелската си стая, Копола решава да го снима и кадрите влизат във филма.

Копола обобщава травматичния и брутален производствен процес в чудесния документален филм за създаването на шедьовъра, озаглавен тематично и подобаващо „Сърцето на мрака”, направен от неговата съпруга Елинор.

„Апокалипсис сега” наистина е филм, който няма как да бъде направен днес. Произведението се гледа като извънредно ценен артефакт за една епична епоха, отплувала в историята. Епоха, белязана от творческия отпечатък на Копола.

Той има пет награди „Оскар”. Триумфира през 1970-а като сценарист на „Патън”, а две години по-късно е на върха на света с „Кръстникът”. Майфиотският епос печели три награди „Оскар” и става най-печелившия филм за времето си. За втората част Франсис Форд Копола и Марио Пузо решават да разгърнат още повече мащаба като създадат гигантска фреска с шекспиров размах и продължителност от над три часа. Един монументален филм, който е едновременно продължение и предистория. Паралелен разказ за възхода на младия Вито Корлеоне и окончателната трансформация на Майкъл Корлеоне в безскрупулен гангстерски лорд. Грандиозна, но и интимна история за връзките между миналото и настоящето, за последиците от изборите, които хората с власт правят по пътя към още повече власт. И мъст.

На 81 години Копола няма намерение да се отказва от киното и сега се е заел с мечтания си проект „Мегалополис” („Megalopolis”). Със сигурност ще има проблеми със събирането на средства и е твърде възможно да трябва да вложи много от собствените си пари. Той е наясно с жалкото състояние на съвременното кино и наскоро реши да се присъедини към Скорсезе в критиките към комиксовата империя на „Дисни” и „Марвел”. „Марти е прекалено мил, тези филми са отвратителни”, беше откровен Копола, който отдавна няма нужда да си мери думите, и да се съобразява с модите и корпорациите, когато става въпрос за кино.

Най-четени