Децата масово ходят с по два смартфона - единият, който не работи, го дават за съхранение, а от другия не се отделят и в час
Родителите не са единодушни за забраната
Мобилните телефони и смарт устройства да бъдат забранени със закон предлага Министерството на образованието и науката.
“Вече подготвяме промените, които да забранят мобилните телефони в училище”, каза министърът на образованието Красимир Вълчев. Той посочи, че вероятно през май-юни промените в Закона за училищното и предучилищното образование ще бъдат представени на депутатите.
Министърът обясни, че и в момента има забрана за ползването на телефоните в час. “Ние ще предложим на народните представители да бъде ограничено ползването им въобще в училище, което означава, че няма да могат се ползват и в дейностите по интереси, няма да могат да се ползват в междучасието”, каза Вълчев.
“Училищата ще организират изземане на телефоните преди началото на учебни ден. Може и децата въобще да не ходят с телефони, защото няма да има смисъл да ходят с телефони в училище”, коментира министърът на образованието, обясни Вълчев.
Директори на училища в София и в страната коментираха пред репортери на “Труд news”, че забраната едва ли ще накара децата да ходят на училище без телефони. Разказаха, че съхраняването на апаратите създава сериозни проблеми тъй като всяка сутрин зам.-директорът или класните са ангажирани да прибира в специални кутии устройствата. При вземането им настъпвала суматоха и блъскане. Нерядко някои забравяли телефоните си и се връщали да си ги вземат следобед, което означавало да посвещават много от времето си на телефоните. Освен това било масова практика учениците да ходят с два телефона на училище и да оставят само единия. Често предавали стар неработещ апарат за съхранение в кутията, а в себе си оставяли скъпия апарат, с който се забавлявали в час, разказаха учители. Те разкриха и че при забележка се стигало до разправии и скандали.
Родителите също не са единодушни за забраната на телефони в училище. Много от тях питат как ще имат контакт с децата си и не крият опасенията си, че ако се случи нещо лошо няма да могат да помогнат. Противниците на забраната сочат като аргумент, че децата им ще наваксват с телефона през времето, което не са на училище и екранните занимания ще да за сметка на подготовката им за следващия ден.
Онези, които одобряват забраната разчитат на това, че училището ще свърши това, което те не могат - ще отделят децата им от телефоните поне за 5-6 часа на ден.
Психолози определиха таблетите и смартфоните като “дигиталната дрога”, а проучвания установиха, че българските деца прекарват средно по 5 часа на ден приковани пред дисплеите. Някои от опасностите, които крие “дигиталната дрога”, са наднорменото тегло, смущения в съня и проблеми в детското развитие. Според психолози максималното време, което без последствия могат да прекарват пред екраните учениците до 18 г., е два часа.
Според проучване на “Арбитраж”
Около 75% от малолетните деца създават първия си профил в социалните мрежи преди да навършат 12 години, сочи проучване на маркетинговата агенция “Арбитраж” от края на 2024 година. Пет на сто от децата имат профили в мрежите преди да са навършили 7 години.
Освен това, над 90% от тийнейджърите и близо половината от децата прекарват повече от 2-3 часа дневно онлайн.
По-малките интернет потребители най-често са активни като основно играят видеоигри и гледат филми, а тийнейджърите повече гледат филми и използват социалните медии за комуникация и забавление през свободното си време.
Родителите разчитат на въвеждането на институционална забрана, за да се реши проблемът им с дългите “занимания” на децата с мобилните телефони. Те биха искали да бъдат добрите герои в тази сложна ситуация, а институциите - училищата и министерството на образованието да са в ролята на лошото ченге.
Очакванията от въвеждането на забраната на мобилни телефони в училищата е да има спокойствие в системата и учебния процес да стане още по-рационален. Със сигурност ефектът ще е по-добра концентрация, по-добро качество и по-малко разсейване.
Има очаквания и за спад в насилието, защото киберагресията, която е новата модна агресия, би намаляла драстично, тъй като може би 2/3 от времето на децата няма да бъде екранно ангажирано. А какво се случва в домашна среда, изцяло остава в ангажимента на родителите.
Забраната на телефони в училище би била сигнал към цялата родителска общност, че екранната зависимост е опасна както за зрението, така и за нормалната стойка, така и за естествената социална комуникация. Едва ли на някой не му прави впечатление как децата вече не могат да правят дълги сложни съставни изречения.
Даниела Фархи,
Труд news, Варна
При добра организация въвеждането на забрана за употреба на мобилни телефони в училище е лесно изпълнима мярка, която дава видим положителен ефект. В нашето училище я въведохме от тази учебна година и по коридорите вече няма зомбирани ученици, вперили поглед в смартфоните си, няма и драми със заснемането и публикуването в социалните мрежи на клипчета, каза пред “Труд news” директорът на централното варненско училище “Св. Климент Охридски” Петко Петков.
Той уточни, че през май миналата година пуснал анкета за родителите и мнението на 95% от тях било за въвеждането на забраната. Другите 5% по-скоро се притеснявали как ще могат да се свържат с децата си. Затова училището е предоставило телефонен номер, на който всеки ден има дежурен от 7,30 до 18,30 ч. При нужда родителите търсят него и той открива детето. Преди началото на часовете децата подреждат телефоните си в шкаф в класната стая, който се заключва от учител и се отключва след края на последния час. “Шкафовете направихме по поръчка, по наш проект, за да са максимално удобни.
Поставени са в обхвата на видеонаблюдението, за да може лесно да се реагира, ако някое дете се обърка и вземе чужд телефон. Разходът не е непоносим и си струва, още две училища харесаха нашия модел и ще го приложат”, каза Петков. От следващата година претовареното училище става основно, а през тази ще изпрати последния си випуск абитуриенти. Забраната не важи само за тях, защото повечето вече са пълнолетни и са улегнали.
Във Варна има още няколко училища, в които със съгласието на родителите телефоните са забранени, докато траят учебните занимания. От години това е факт в ОУ “Цар Симеон”, мярката въведоха още ОУ “Стоян Михайловски”, ОУ “Добри Чинтулов” и ОУ “Черноризец Храбър”.
Цветелина Георгиева,
Труд news, Шумен
“Знам, че тази забрана ще срещне отпор от страна на родители и деца и няма да се изпълнява, защото е забрана. Нужна е осъзнатост от страна на всички страни в този процес”, каза пред “Труд” Ангел Ангелов, преподавател по информационни технологии в СУ “Сава Доброплодни” в Шумен. Според него, регулациите трябва да дойдат от семейната среда, не от училищната. На практика нищо не налага детето да бъде с телефон в училище, защото там е най-безопасната среда, казва Ангелов.
Ако родителите искат да се чуят с детето, вариантите са много. Това може да стане през администрацията или пък, ако трябва да си изпие хапчетата, това може да му го напомни школската мед. сестра. Реална причина за телефон в училище няма, ако не се брои използването на мобилни устройства за обучение.
Ангелов обясни, че другият вариант е родителите да ограничават достъпа до определени социални мрежи или съдържание, като се ползва инсталиране на специални приложения за целта. Чрез тях може да се ограничи времетраенето на ползването или изцяло да се забрани.
Ангелов коментира и че ако телефоните се оставят при преподавателя в началото на часа, особено малките ученици непрекъснато ще мислят как ще си го вземат, кога ще си го вземат, дали някой не ги търси.
Мария Кехайова,
Труд news, Бургас
Аз съм по-скоро за премахването на телефоните по време на учебните часове. Основният ми аргумент е - децата да не се разсейват и да не губят своята концентрация. Ако устройството се ползва с учебна цел - да, но не и безцелно, и да влияе разконцентриращо.
На този етап при нас не сме имали проблеми, тъй като за всеки клас си има специален органайзер или кутия, и по време на часа телефоните са събрани там, като в междучасията може учениците да ги вземат и да ги ползват.
Преди време направихме допитване до родителите - дали са съгласни децата да идват без телефони, но нямахме единодушие от родителите, и затова стигнахме до този вариант, каза още г - жа Стефанова.
Проблем
Светлана Василева,
Труд news, Благоевград
Реално тази забрана за телефони за нас не е новост, отдавна прилагаме събиране на телефоните на учениците за часовете. Децата са много по-внимателни, съсредоточени, подобри се и дисциплината, разказва ни Петя Димитрова учител от Благоевград. В много училища в Благоевград отдавна се практикува забраната на телефони в час. Родителите са дали своето съгласие за това и смятат, че също дава по-добра възможност за учене.
Засега в училищата телефоните се събират за времето на часовете, а в междучасията им се дават отново. Така учениците имат връзка и с родителите. Според учителите тази мярка за забрана работи. Не са сигурни обаче, че родителите ще одобрят пълна забрана за телефоните в училище за целия ден. Те искат да имат връзка с децата си по време на междучасията.
В Гърция и Турция
има пълна забрана за ползване на мобилни телефони и други смарт устройства в училище. На влизане в училищата телефоните на децата се събират в специален сейф, а на излизане им се връщат. Учениците нямат достъп до устройствата нито в класните стаи, нито другаде в училището, докато не приключат занятията. Изключение от забраната се допуска за необходими медицински приложения, стига ученикът да разполага със съответното лекарско становище.
Франция
въведе експериментално забрана на мобилните телефони в училище за ученици до 15-годишна възраст, опитвайки се да им даде “дигитална пауза”.
От август миналата година около 200 средни училища участват в експеримента, който изисква децата да предават телефоните си още при пристигането си в училище. Той на практика разширява обхвата на закона, действащ от 2018 г., който забранява учениците в основните и средните училища да използват телефоните си в помещенията, но им позволява да ги задържат в себе си.
Италия
въведе забрани за телефоните в училище през 2007 г., през 2017 г. я облекчи, а през 2022 г. я наложи отново, като тя се прилага за всички възрастови групи. През февруари тази година британското правителство издаде насоки за училищата “за забрана на използването на мобилни телефони през целия учебен ден”, но каза, че отделните директори и ръководители трябва да решат каква да е политиката им за използване на телефони.
В Белгия
забрана за използване на мобилни телефони има и в много училища, като за нарушителите са предвидени общественополезни дейности след часовете. От началото на тази учебна година мярката бе разширена, след като много учители в страната съобщават, че е довела до значителни подобрения в концентрацията и комуникационните умения на учениците.
В Нидерландия
децата трябва да предават мобилните си телефони в началото на деня и ги получават обратно едва в края, като тази мярка обхваща както гимназиите, така и началните училища. Използването на мобилни телефони в клас е позволено само по медицински причини или ако е свързано с учебния процес.