Конституционният съд на Румъния публикува мотивите към решението, с което потвърди решението на Централното избирателно бюро да отхвърли кандидатурата на Калин Джорджеску за президентските избори.
„Съдът намира, че Решение № 18D от 9 март 2025 г. за отхвърляне на регистрацията на независимата кандидатура на г-н Калин Джорджеску за изборите за президент на Румъния през 2025 г. е в съответствие с конституционната и правната рамка", е един от мотивите на КС относно отхвърлянето на кандидатурата на Джорджеску.
Документът обаче отбелязва - забраната Калин Джорджеску да се кандидатира важи за тези избори, но не и за следващите.
КС е стигнала до заключението, че Джорджеску не отговаря на общите условия за допустимост, посочени в дял I от Конституцията, гласят мотивите.
„Съдът подчертава, че избирателният процес за избор на президент на Румъния през 2025 г. има за източник на започване, организиране и провеждане Решение № 32 от 6 декември 2024 г. В това си качество, дори и да става въпрос за нов изборен процес, той е част от същата парадигма за осигуряване на приемственост на президентския мандат, придобит през 2019 г. Ето защо Съдът допусна пряко прилагане на Конституцията от страна на Централното избирателно бюро само за този изборен процес, проведен при изключителните обстоятелства, обусловени от отмяната на изборния процес през 2024 г.“, се казва в мотивите.
В документа се акцентира, че Централното избирателно бюро е установило, че нарушението на изборното законодателство (например начинът на провеждане на изборната кампания и финансирането на кампанията онлайн), довело до значително изкривяване на резултата от изборите на 1 декември 2024 г. и съответно до касиране на изборите, представлява поведение, което противоречи на Конституцията на Румъния.
„През последния период се наблюдават последователни и систематични действия за широкомащабно дискредитиране и девалвиране на конституционноправната аргументация, която е в основата на решенията и присъдите на Конституционния съд на Румъния. Наясно сме, че дейността на Конституционния съд, във връзка с неговата роля и правомощия, винаги е била и ще бъде обект както на оценка, така и на критика в обществото. По своята същност всяка форма на правосъдие, а още повече конституционното правосъдие, което има предимно превантивна, а не санкционираща роля, създава чрез своите решения и присъди предпоставки за присъща критика от страна на тези, които се смятат за ощетени от приетото решение. Тези критики са естествени и са доказателство за това, че в Румъния политическият плурализъм и плурализмът на мненията са един от принципите на демократичния конституционен ред“, смята председателят на Конституционния съд Мариан Еначе, цитиран в прессъобщение, публикувано в петък.
КС на Румъния заявява, че е разгледал пет основни критики, повдигнати в жалбите срещу решението на Централното избирателно бюро.
1. По отношение на факта, че решението на Централното избирателно бюро за отказ на регистрацията на кандидатурата е прието в нарушение на процесуалните правила, предвидени в закона
Конституционният съд е установил, че тези аспекти са технически въпроси, които не поставят под въпрос формалната валидност на решението и не са от значение от гледна точка на компетентността на Конституционния съд.
2. Що се отнася до компетентността на Централното избирателно бюро да анализира условията за придобиване на конституционен ранг, установени в практиката на Конституционния съд на Румъния с Решение № 2/2024
Конституционният съд на Румъния признава тази компетентност на Централното избирателно бюро пряко и изключително за настоящия изборен процес с Решение № 32/2024, с което се анулират президентските избори. В това решение изрично се предвижда, че възобновяването на изборния процес включва и създаването на нови избирателни бюра, повторното представяне на кандидати, които да бъдат оценени от новото Централно избирателно бюро, и провеждането на нова честна и прозрачна изборна кампания в съответствие с конституционните принципи и ценности.
Освен това всички решения и постановления на Конституционния съд са общозадължителни, след като бъдат публикувани в Официалния вестник на Румъния. Този общозадължителен характер не е форма на авторитарна демокрация, както се внушава в публичното пространство, а е единствената гаранция, че в една суверенна държава конституционният ред е защитен от вътрешни и външни злоупотреби, като се гарантира върховенството на Конституцията.
В решението на Централното избирателно бюро № 18D от 9 март 2025 г., следва да се отбележи, че конституционното правосъдие по въпроса за касиране на изборите се отнася до изборния процес като цяло, докато изборната мярка за оценка и регистрация/отхвърляне на кандидати се отнася до съответствието на лицето, което подава своята кандидатура, с конституционните и законовите условия за допустимост.
По този начин Централното избирателно бюро конкретизира правните нарушения, довели до касиране на изборите, до поведението на лицето, което е подало своята кандидатура, като логично констатира нарушение на условието за спазване на Конституцията. Конституционният ред е единен и нарушението на законите представлява нарушение на Конституцията като фактор за валидност на целия държавен правов ред.
4. По отношение на факта, че изключването от страна на Централното избирателно бюро на кандидат от изборния процес поражда трайни последици
Конституционният съд е установил, че отказът да се регистрира дадена кандидатура на основание, че въпросното лице е нарушило конституционни принципи и ценности, не води до вечно санкциониране на това лице по отношение на правото да бъде избрано за президент на Румъния. Тези въпроси се анализират във всеки отделен случай и имат определен времеви характер във връзка с цикличния характер на изборите и оценката на съответствието на кандидатите с основните конституционни принципи и ценности.
5. По отношение на правото на защита, за което се твърди, че е нарушено както пред Централното избирателно бюро, така и пред Конституционния съд на Румъния
В съответствие със закона процедурата пред Централното избирателно бюро относно регистрацията на кандидатите не е спорна процедура. В административната процедура по анализ на кандидатските досиета Централното избирателно бюро не е съд, а действа като административен орган. Решението на Централното избирателно бюро е административен акт, с който то може да разпореди, с оглед на предвидените в закона условия за допустимост, регистрацията или нерегистрирането на кандидата.
С оглед на предвидената в член 146, буква е) от Конституцията в компетентността на Конституционния съд е да следи за спазването на процедурата за избор на президент на Румъния, а законодателят е предвидил възможност за лицата, недоволни от решението на Централното избирателно бюро, да го оспорват единствено пред Конституционния съд.
Съгласно Закон № 47/1992 за организацията и функционирането на Конституционния съд, процедурата не е публична, но заинтересованите лица могат да представят писмено своите становища. Освен това Конституционният съд е информирал публично кандидата и всяко заинтересовано лице, като е публикувал жалбите на уебсайта на Конституционния съд, че делото ще бъде решено въз основа на заявлението и другите документи, представени в срока, определен за разглеждане на жалбата.
Всички тези аспекти са от съществено значение, за да се разбере, че при изборите за президент на Румъния оспорванията, свързани със съществени елементи на изборния процес, са предмет на компетенциите Конституционния съд, а не на процедурите на съдилищата, с оглед на специфичните елементи на тези избори, както и на тяхното значение за защитата и гарантирането на конституционния суверенитет и идентичност.