Как Китай победи Франция в индо-пакистанския конфликт

Автор: Труд news
Китайският изтребител J-10C, част от пакистанските ВВС (на снимката), може да се превърне в апетитна хапка на световния пазар на оръжията, предвид достъпната му цена и вече изпитаното в боя качество.

Тревожен сигнал за западната авиация

Изтребителят на Пекин J-10C демонстрирал бойните си възможности във въздушен дуел с френските “Рафал”

Останки от руски и френски самолети в Кашмир

По време на сраженията между Индия и Пакистан през май китайски изтребители J-10C, на въоръжение в пакистанските военновъздушни сили, успяха да свалят редица индийски самолети. Исламабад заяви, че сред тях са и три френски изтребителя “Рафал”.

Индия не е потвърдила официално, но агенция “Ройтерс”, позовавайки се на осведомени американски източници, пише, че китайски изтребители са свалили поне два самолета, като единият от тях със сигурност е бил Рафал - първото поражение на този самолет в историята.

Повод за поредния индийско-пакистански конфликт (7-12 май) става терористичен акт, при който ислямисти убиват 26 туристи в курорта Пахалгам - в контролираната от Индия част на оспорваната с Пакистан област Кашмир. Последваха дипломатическа война, затваряне на границите, прекратяване на търговията и на споделеното използване на водите на река Инд. След поредица от гранични престрелки в нощта на 6 срещу 7 май ескалацията достига своя връх. Индийската армия започва операция “Синдур”, нанасяйки серия въздушни удари по 9 обекта в пакистански Кашмир и граничната провинция Пенджаб. Целите са лагери на терористични групировки, отговорни за нападения в Индия, а не военни обекти на Пакистан.

По време на рейда избухва въздушно сражение, определено от медиите като най-мащабното и продължителното в историята на реактивната авиация. В него участват 72 индийски и 42 пакистански самолета, като боят продължава над час. Информацията за хода му се основава на официални изявления, медийни данни и изображения на отломки. Открити са останки от френските изтребители “Рафал” и “Мираж”, както и на руски МиГ-29 и Су-30. Сред тях са и тези на “Рафал” с бордови номер BS-001, първият закупен по сделката на Делхи с Париж.

Малко след битката, китайската държавна телевизия излъчи репортаж за изтреби теля J-10C, съобщавайки, че самолетът е демонстрирал възможностите си в реални бойни действия, като е свалил няколко чуждестранни самолета. Пекин не уточни кои от тях, но пакистанските медии съобщиха за няколко изтребителя “Рафал”, както и за Су-30, МИГ-29 и “Мираж”. Всички източници са съгласни в едно - “Рафал” със сигурност е сред свалените в Кашмир самолети и този сигнал е тревожен както за френската, така и като цяло за западната авиация.

Китайският многоцелеви изтребител от четвърто поколение J-10C влиза в експлоатация през 2005 г. и е сравним по клас с френския “Рафал”, американския F-16 и европейския “Юрофайтър Тайфун”. Доскоро повечето експерти смятаха, че “Рафал” има предимство, включително пред F-16, благодарение на своята авионика и ракетно въоръжение. А именно, далекобойните ракети въздух-въздух “Метеор”, които имат гарантирана зона на поражение до 100 километра и теоретичен обхват до 200 км (според редица източници). Но изглежда, че китайските J-10C са излезли победители в реалния въздушен бой. Според официални данни, пакистанските J-10C са оборудвани с ракети PL-15E - експортна версия на китайските PL-15, с декларирана гарантирана зона на поражение до 140 километра. Фактът обаче, че “Рафал”, въоръжен с доста по-усъвършенстваните “Метеор”, е бил свален, предполага два варианта: или пакистанците са получили достъп до неекспортна версия на PL-15 с обхват до 300 км, или характеристиките на френската ракета са силно преувеличени.

В същото време J-10C е значително по-евтин от конкурентите си. Според различни оценки, цената на китайския изтребител е между 40 и 50 милиона долара, докато един френски “Рафал” може да струва на купувача от 90 до 125 милиона долара. На Индия пък са били продадени за астрономическите 200 милиона евро за бройка.

Цената на последните модификации на американския F-16 междувременно гони 100 милиона долара, а според изчисления на експерти българският F-16 излиза дори над 200 млн. долара.

Разбира се, няколко свалени самолета в една кратка война не са достатъчни, за да се направят окончателни заключения за баланса на силите в световното производство на военни самолети. Никой обаче не оспорва резултатите в Кашмир, които повдигат сериозни въпроси относно реалните бойни възможности на западната авиация. Още повече, че това не е първият подобен сигнал за западния военно-промишлен комплекс.

Войната в Украйна демонстрира ограничената ефективност на много оръжия на НАТО, от немските танкове “Леопарди”, та до американските “Ейбрамс”. И въпреки че някои системи се представиха успешно, като например “Хаймарс”, това бе само в началния период на тяхното използване.

Впоследствие руските военнослужещи се научиха как да намаляват драстично ефективността им, използвайки системи за радиоелектронна борба. Сега за първи път в небето прозвуча тревожен звънец: китайската авиация сякаш е настигнала западната. В същото време J-10C вече се заменя в Китай от изтребителя от пето поколение J-20, оборудван с далече по-усъвършенствани ракети и електронни системи.

Най-четени