За това как американците едва не се отказаха от Статуята на свободата, защо още в древността бяха измислени заведения за бързо хранене и супергерои и кой всъщност изобрети джинсите
Статуята на свободата
Набирането на средства беше организирано във Франция и Америка, но нещата вървяха бавно. Така че подаръкът от Европа беше доставен 10 години по-късно от планираната дата през 1886 година. Отвъд океана статуята е транспортирана разглобена: 300 фрагмента са опаковани в 214 кутии.
Лейди Свобода носи сандали с размер 879, а обиколката на нейната талия е 11 метра. Според слуховете скулпторът Фредерик Огюст Бартолди, авторът на „Свободата, осветяваща света“ (това е официалното име), е взаимствал строгото лице от своята майка, а фигурата от своята любовница.
Гюстав Айфел също участва в проекта. Създателят на известната кула разработи надеждна носеща конструкция. Но с материала не успяха съвсем и първоначалният червеникаво-кафяв цвят издържа 20 години. След това обшивката ръждясва и статуята позеленява, но в тон с цвета на долара.
Чичо Сам
Защо се казва чичо Сам? Според легендата месарят Самуел Уилсън е доставял храната за американската армия в бъчви, маркирани с буквите U.S., тоест САЩ, но войниците са се шегували, че за тях се грижи добрият Uncle Sam (чичо Сам).
Разпознаваемият външен вид на слабият чичо, с заострената брада, цилиндъра, фрака и раираните панталони е измислен от художника Томас Наст. По този начин той изобразява чичо Сам в поредицата от политически карикатури през втората половина на XIX век.
Фастфуд (заведенията за бързо хранене)
Хот-догът е донесен в Щатите от предприемчивият месар от Франкфурт. Хамбургерите също се появиха благодарение на емигрантите от Германия. Благодарение на белгийците пристигат и пържените картофи. Но бързото хранене като индустрия възниква през 1920-те години в САЩ, въпреки че концепцията е известна още от древния Рим: храната, която се приготвя бързо, стриктно в съответствие със стандартите, е евтина.
Пионер става компанията „Белия замък“, основана през 1921 г. в Канзас. Техното фирмено ястие бяха хамбургерите и тази новост се продаваше само за 5 цента. За привличане на клиенти бяха наети няколко актьора, които идваха всеки ден в ресторантите на веригата с бели халати за своята лека закуска. Трикът беше успешен и посетителите решиха, че щом като лекарите ядат чудо сандвичи, те наистина са здравословни.
По-късно идеята на „Белия замък“ е заимствана от ''Макдоналдс'', който я разпространява в целия свят с веригата си за бързо хранене. През 1999 г. журналистът от New York Times Томас Фридман дори изложи своята "теория за златните арки": двете държави, в които са представени ресторантите от тази верига, няма да воюват помежду си. Факт е, че ''Макдоналдс'' идва в страните, които участват в системата на световната икономика, така че преките конфликти не са изгодни за никого от тях.
Кока-колата
Това наистина е чисто американско изобретение. Рецептата е измислена през 1886 г. в Атланта от фармацевта Джон Стит Пембъртън. Първата версия е с листа от кока (откъдето идва и името) и се продава в аптеките като лек „при разстройства на нервната система“. След 17 години активистите настояват за премахването от популярната напитка на пристрастяващите вещества.
Твърди се, че само двама топ мениджъри в компанията имат достъп до тайната рецепта и всеки има само половината от информацията. Според друга версия, в тайната са посветени седем. Всъщност рецептата наистина се пази, но десетки технолози я знаят.
Един от най-известните фенове на кока колата е Доналд Тръмп. В Овалния кабинет по негово искане дори беше направен специален бутон за бързата поръчка на напитката.
Знамето със звезди и ивици
Четири с минус е оценката, която получи 17-годишният Робърт Хеф през 1958 г. за своето домашно. Но рисунката в неговия проект за редизайн беше това, което в крайна сметка се превърна в съвременното американско знаме - 50 звезди (по броя на щатите), 7 червени и 6 бели ивици. Ивиците са 13, колкото са били британските колонии от които се е образувала независимата държава. Изобщо знамето беше променяно 26 пъти. И скоро трябва да бъде добавена още една звезда - Пуерто Рико.
Цветовете също са подбрани със значение: червеното символизира издръжливост и доблест, тъмно синьото - трудолюбие и справедливост, бялото - невинност и чистота. Знамето се вдига на големи национални празници, включително и на 4 юли, но то си има и свой собствен ден, и това е 14 юни.
Джинсите
Роденият в Бавария, Льоб (по-късно ще стане Леви) Щраус се премества в Америка по време на златната треска. Но вместо сам да стане един от миньорите, младежът решава да изкара своите пари от тях. Какво ще бъде полезно за трудолюбивите златотърсачи? Здрав панталон с джобове, изработен от брезент. Идеята на Щраус, между другото, е дадена от приятеля му Джейкъб Дейвис, който е роден в Рига. Всъщност именно той изобретява джинсите и измисля идеята да подсили ъглите на джобовете с медни нитове за конска сбруя.
Още в първите модели се появи мистериозния малък джоб вдясно. Модните историци все още се чудят какво е бил: за джобен часовник, за пирони, за самородното злато или за презервативите.
Дълго време джинсите бяха работно облекло. Едва през 1950-те години те стават част от ежедневния гардероб благодарение на модата за каубоите.
Джаза
Любопитното е, че тази музика, която днес се смята за елитна, е звучала на партита за бедни и угнетени. Джазът възниква през 1910-те години в южната част на САЩ и се разпространява доста бързо в други щати, но запази връзката със своята родина.
За повече от век джазът измина дълъг път и сега той има над 40 поджанра: ранен джаз, модерен джаз, боп, суинг, куул, латино, фънк ... Цели трактати са написани за произход на неговото име: това е от жаргона на парфюмеристите, независимо дали става дума за играчи на бейзбол или актьори.
Днес тази музика е обичана от мнозина, макар че за възприятие тя съвсем не е толкова проста, колкото, да речем, поп музиката. В крайна сметка джазът принадлежи към висшето изкуство, макар че чрез импровизация той остава обратното на класиката.
Супергероите
Историята на култа към супергероите ни връща към скалната живопис или митовете на Древна Гърция, където се възпяват такива персонажи. Вярно е, че тогава нямаше комикси и филми, които да ги изведат до нови висоти.
Първият супергерой в комиксите е Супермен - още през 1930-те години. След него се появиха Батман и десетки свръхчовеци, които еднолично спасяваха света от всякакви злодеи.
Интересно е, как се мени пантеонът след новата етика: първоначално имаше само бели мъже, защото те бяха основната аудитория на комиксите. След това главните роли бяха поверени на жени. След това на преден план излязоха тези, които преди това бяха в сянка: чернокожи, мюсюлмани, представители на ЛГБТ общността. Авторите разсъждават, че всеки от тях трябва да има модел за подражание.
Това е особеното на много американски културни кодове: те усилено се опитват да бъдат в крак с времето и да се адаптират към променящата се реалност. И те стават толкова демократични, че постепенно се размиват.
(Превод за „Труд” – Павел Павлов)