Човешките животи са като реки. Едни са малки, тесни и рано пресъхват. Тук-там остават вирове с попови лъжички. Спомени от време на изобилие
Думите нямат свой живот, подвластни са на автора. Ако е средностатистически плуват по страниците като мъртвородени риби. При талантливия полудяват в бързеите на словото. Така е в “Големите и малките реки” на Любомир Калудов. Сборник разкази, които впечатляват със силата на внушенията.
Големите и малките реки на Калудов текат през Странджа планина. Познавам я, защото съм бил войник в Звездец до турската граница. Това село още го има, но Капаците на Калудов отдавна го няма. “Истории от едно изчезнало село”, е подзаглавието на книгата.
Капаците са метафора на тази древна и изстрадала българска земя. Виждал съм “змеювите къщи”, за които пише Калудов. Праисторически култови построения, наречени в археологията долмени. Свидетел съм на социалистическото усилие да се възроди забравеният от господа край. Лепнаха му етикета “Република на младостта”.
“Човешките животи са като реки - убеден е Калудов. - Едни са малки, тесни и рано пресъхват. Тук-там остават вирове с попови лъжички. Спомени от време на изобилие. На други животът е като голяма река. В нея са се влели потоците на предишните поколения.”
Разказите на Калудов са за реките, хората и границата. Оная, турската, която все не можем да опазим от пришълци. Реките минават оградата легално, хората я прескачат нелегално. Отгоре като граничари ги наблюдават орли. В “Големите и малките реки” Любомир Калудов разказва как плуваме в безводието. Не от днес или вчера, а откакто забравихме кои сме. Една забележителна книга, която издателство “Изток-запад” срещна с читателя.
Любомир Калудов
През дълбокия сняг върви странна глутница. Отпред, върху белия кон, дреме войник, увит в зимен кожух. На гърба му е преметнат автомат, с приклада нагоре. Не се носи така оръжие, цевта винаги трябва да сочи към небето. Дано не го види Старшината... В дирите на коня стъпва катър, натоварен с някакви торби. Катърът е конски син, но баща му е от по-долен произход. От майка си е наследил силата и търпението. Понякога му избива магарешкия инат откъм бащината страна. В торбите има хляб, консерви, чувалче с брашно и сандък с мармалад. Старшината на заставата ги изпраща към село Капаците. За три-четири дни падна голям сняг, пътят е непроходим и не се знае кога ще го пробият. Готвачът Спас тайно мушна в торбите шилешко бутче. Кокалът стърчи и мами кресливото орле. То гледа отгоре, но е още глупаво, не знае, че не може да вдигне в небето един шилешки кокал, заедно с катъра под него.
Нямаше кой да го научи. Току-що се беше излюпило, когато простреляха баща му. Гръмнаха го заради бас - може ли със старата пушка “Щаер-Манлихер” да се улучи птица в небето. Кметът бай Стамат се подпря на ореха и свали орела с първия изстрел. После в кръчмата на Кондака изпиха доста шишета черно кисело вино и пяха люти песни за свободата.
Щом заякна, орлето изрита брат си от гнездото и остана само. Майка му едвам го изхрани, колкото да се вдигне в небето, но нямаше време да му покаже как се ловят мишки, гущери и зайци. През тази година хората разхвърляха из планината мръвки със стрихнин. Искаха да изтровят вълците, че за тях граница и кльон няма. Ходят през лятото в турско - там гората е по-гъста, а зимата навалят кошарите из нашите села. Минават по техни си начини... Докато валят дъждовете, изравят дупки из деретата. Ако подгонят диво прасе, то къса бодливата тел като танк. Да, ама вълкът не е глупав като кучето. Не доближава месо, което сам не е убил, не мърда и мирише на човек. Отрови се орлицата. От високо се виждат човешките лошотии, но не можеш да ги усетиш.
Орлето се завъртя около заставата. Старшината го видя, че е голопересто като млад войник и каза на готвача: “Спасе, оставяй на камъка малко за орлето. Да се научи да идва, мишки да лови.”
Орлите отхранваха по едно пиле през година, но си заминаха ей-така, заради старите пушки и свободата. И заради тия, които минават границата, когато си поискат. Така се случи, че младият хищник се привърза към хората.
Дивото, ако започнеш редовно да го храниш, става питомно. От вълка става куче, от кучето става пинчер. Страх го е от хлебарки, пие вода от паничка, а през зимата се облича, да не настине.
Жалък спомен за минали хищници. Така се случи и с орлето. От майка му останаха силните криле, от баща му - острият поглед. По всичко друго заприлича на гълъб. Кацаше по ръцете на войниците и чакаше от готвача Спас месо. Само не можеше да гука. И с хората става така. Уж диви и свободни, стъпват здраво по земята. Имат я за своя, ровят из нея, хвърлят семена и тя ги храни. Ако им отрежеш корените, стават други. Питомни. Започват да работят не за себе си, а за някого. Къщите с широките чардаци остават сами, дворовете буренясват. Дърветата хващат отровен имел и съхнат. И кокарджата* бяга от тези места. Опитомените влизат в осеметажните блокове и се радват колко са им просторни клетките. Гледат в ръцете този, който дава храната. На всяко десето число - заплата. Плащат толкова, че едва стигат до края на месеца. Малко са парите, ама сигурни. Няма нужда да мислиш, да търсиш свои пътеки. Слушаш ли, дават нещо допълнително. Който се опитва сам да пляска с криле, подрязват му ги, да не хвърчи нависоко. Постепенно всички стават като кокошките на баба Стоя. Дремят по клоните на своя живот и сънуват дългия си полет над оградата.
След години, когато никой не очакваше, отнякъде дойде една още по-нова и истинска свобода. Войниците си тръгнаха от границата, закриха заставата. Кльонът го нарязаха циганите и започнаха да изсичат гората. Орлето се повъртя, погладува и по някое време изчезна. Киро Станкин разправя: “С такива орли турците правят лов. Държат ги с качулка на главата и ги пускат да ловят зайци. Така става винаги. Много като се опитомиш, накрая ти слагат качулката на главата.”
Той, Киро, все има нещо да разказва. Половината работи сам си ги измисля.
* Невестулката.