Лъжите за храните, които купуваме

Лъжите за храните, които купуваме

Вредни за околната среда се обявяват за „климатично неутрални“

Истината е в ситните букви на етикета

„Много от рекламните обещания на производителите са чиста лъжа“, казва Мануел Виман от организацията Foodwatch. „Хранително-вкусовата индустрия схвана, че кризата с климата и планините от пластмасови отпадъци са важни обществени проблеми и започна да ги използва за своите маркетингови цели“, добавя Виман.

Според него много от производителите се опитват да внушат на потребителите, че купувайки техните продукти, те едва ли не допринасят за спасяването на света. „Хранително-вкусовата индустрия бълва толкова много и различни рекламни лъжи, че потребителите нямат никакъв шанс да ги разкрият“, твърди експертът.

Има спешна нужда от по-добри закони, които да защитават потребителите от измами, убеден е Виман. Според него правителството в Германия би трябвало да забрани да се рекламират като здравословни такива храни, които са пълни със захар. Или пък стоки, които са вредни за околната среда, да се обявяват за „климатично неутрални“. Същото важи и за случаите, в които се прикрива информация за истинския произход на стоката. „Крайно време е тези „зелени“ рекламни лъжи да бъдат спрени“, призовава Виман.

От Сдружението на производителите на храни в Германия твърдят, че подкрепят въвеждането на единни критерии и маркировки за храните в целия ЕС. Но първото подобно предложение на ЕК се очаква чак през 2024 година. Сабрина Шулц от Централата за защита на потребителите в Берлин няма намерение да чака толкова дълго. Тя препоръчва на потребителите изобщо да не обръщат внимание на търговското име на лицевата страна на опаковката: „Това наименование може да е просто някаква измислица и служи предимно за рекламни цели. Същинското наименование на продукта е записано в текста със ситните букви на гърба на опаковката, където може да се прочете неутрално описание на стоката“.

По това описание може да се съди за качеството на съответния продукт. Ягодово-млечната напитка например би трябвало да съдържа истински ягоди, докато млечната напитка с ягодов вкус може да съдържа само аромат на ягоди.

Четенето на текста със ситните букви е досадно за много от потребителите. Но само по този начин може да се открие какво точно съдържа даден продукт. Който гледа само предната страна на опаковката, купува и неща, които всъщност не желае, предупреждава Сабрина Шулц.

Източник: Дойче Веле, със съкращения

Най-четени