Мария Гиева, председател на Общински съвет – Раковски: Без финансова самостоятелност, местната власт е зависима от централни решения

-Госпожо Гиева, с какви предизвикателства се сблъсквате като председател на Общинския съвет – Раковски?

-Позицията на председател на Общински съвет не е просто административна – тя е баланс между интереси, търсене на съгласие и изграждане на доверие. Най-голямото предизвикателство е да поддържаш институционална устойчивост, независимо от политическите различия. Работим в динамична среда и често трябва да се реагира бързо, но с разум и отговорност. Имало е моменти, в които различията в мненията между съветниците са били сериозни, но моята роля е да създам среда за диалог, в която всеки глас се чува и уважава.

-Вие сте изключително деен човек. Лесно ли се управлява структура като Общинския съвет?

-Управлението на Общински съвет не е лесна задача, но когато имаш ясна визия, устойчиви принципи и отношение към хората, тя става възможна  и смислена. За мен управлението е преди всичко служене. Изисква подготовка, постоянен контакт с гражданите и добра комуникация с колегите. Личният ми опит от работата в неправителствения сектор и с Местна инициативна група Раковски ми е помогнал да изградя подход, в който прозрачността и активността вървят ръка за ръка.

-През последните години местната власт работи в условията на политическа криза. Как се отрази това на дейността на местната власт в община Раковски?

-Политическата нестабилност на национално ниво винаги има отражение върху местната власт. Най-трудното е предсказуемостта – когато липсва, трудно се планират дългосрочни инвестиции. Но въпреки всичко, в Община Раковски не допуснахме това да блокира работата ни. Напротив – усилихме местните партньорства, заложихме на по-директна комуникация с гражданите и потърсихме алтернативни пътища за реализиране на проекти. Един от важните ни успехи в такъв контекст беше стабилната реализация на проекти по Програмата за развитие на селските райони чрез Местна инициативна група Раковски.

-Има ли единодействие между кметската администрация и Общинския съвет в Раковски?

-Да, категорично. Разбира се, имаме различия по отделни въпроси – това е нормално и здравословно. Но в основата на работата ни стои взаимно уважение и ясното съзнание, че сме избрани от хората да работим в тяхна полза. Аз лично държа на диалога и на партньорския тон и вярвам, че с кмета и администрацията поддържаме точно такава връзка. Това дава резултат, вижда се в общите ни инициативи и решенията, които приемаме в интерес на гражданите.

-Какви инициативи реализирате в община Раковски и как допринася местният парламент за това?

-Като председател на Общинския съвет, вярвам, че нашата роля не е само да гласуваме решения, а и да бъдем двигател на идеи. Общински съвет Раковски активно подкрепя културни и образователни събития, социални проекти, както и инициативи, насочени към младите хора. В сътрудничество със Сдружение МИГ – Раковски реализираме проекти за местно развитие, които се превърнаха в модел на добро управление. Гордост за мен е, че именно чрез местните инициативи стимулираме младежко участие и подкрепяме уязвими групи.

-Какви по-важни решения предстоят за обсъждане от съветниците в близките месеци?

-Предстоят теми, които ще имат дългосрочно отражение – включително свързани с бюджета, с инфраструктурни проекти, с инвестиционната програма на общината, както и с развитието на социални услуги. Работим и по актуализиране на нормативни документи, свързани с опазване на околната среда и устойчивото земеползване. Една от личните ми каузи е по-ефективното въвеждане на дигитални услуги в администрацията – и това също ще бъде тема.

-Заседанията на Общинския съвет вече са публични и в реално време. Това помага ли или пречи на работата на съветниците?

-Публичността не само помага – тя е необходима. Да, тя поставя допълнителна отговорност върху съветниците, но и стимулира по-сериозна подготовка, повече ангажираност и уважение към думите. Аз приветствам това – гражданите трябва да знаят как се вземат решенията, които ги засягат. Самата аз усещам, че когато заседанията се предават на живо, вниманието към детайла и аргументацията на всеки съветник се изострят – и това води до по-добро управление.

-Какво е становището ви относно финансовата децентрализация на общините?

-Категорично подкрепям задълбочаването ѝ. Общините са най-близо до хората и трябва да разполагат с реални финансови инструменти, за да отговарят адекватно на нуждите им. Без финансова самостоятелност, местната власт остава зависима от централни решения, което често забавя процесите и води до неефективност. Вярвам, че е време за по-смела стъпка – особено що се отнася до приходите от местни данъци и такси, както и по-голяма свобода в разходването на инвестиционните средства.

-Бяхте избрана за координатор на Южен централен район към НАПОС-РБ. Какви дейности планирате с колегите си от този регион?

-За мен това е чест и отговорност. Вярвам в силата на обединението между председателите от различни общини. Планираме регулярни регионални срещи за обмен на добри практики, както и съвместни обучения. Целта е ЮЦР да се превърне в активна и разпознаваема структура в рамките на НАПОС, с фокус върху реалните проблеми на малките и средни общини – като достъп до ресурси, административен капацитет и диалог с централната власт.

-Какви идеи и предложения имате за развитието на НАПОС-РБ?

-Моето виждане е НАПОС-РБ да бъде по-силно застъпена институционално – не само като представителен орган, но и като реален участник в процеса на формиране на политики. Предлагам по-целенасочено обучение за новоизбрани председатели, създаване на правен и експертен екип за подкрепа на съветниците в по-малките общини, както и активизиране на комуникацията с медиите и гражданското общество. Убедена съм, че асоциацията има потенциал да бъде гласът на разума и опита в местното самоуправление.

 

Най-четени