По 81 часа годишно виси в задръствания софиянецът

Автор: Труд news
В София автомобилният трафик е най-натоварен сутрин и вечер.

В пикови часове по столичните улици се движат над 75 000 автомобила

Препоръчва се гъвкаво работно време

Около 81 часа годишно в задръствания прекарва средно всеки софиянец, като това време достига до 104 часа, ако маршрутът минава през центъра на града. Това показва докладът Транспортен атлас на София, изготвен от Института GATE под ръководството на д-р инж. Лидия Витанова.

Докладът представя резултатите от изследване върху разпределението и натоварването на автомобилния трафик в града и дава картина за пиковите часове и най-натоварените зони.
Почти всеки втори работещ жител на София използва личен автомобил за придвижване до работното си място. 

Ясно се очертават двата основни пикови интервала на движение в делнични дни - сутрин между 8 и 9 ч. и вечер между 17 и 18 ч., когато по софийските улици се движат над 75 000 леки коли.

Най-натоварените зони са Околовръстният път, бул. "Цариградско шосе", бул. "Черни връх", Самоковско шосе и районът около Ботаническата градина - ключови входно-изходни артерии и търговски локации.
Тези локации съвпадат с входно-изходни точки на града и с места с интензивен търговски и логистичен трафик. Като генератори на автомобилен поток могат да бъдат откроени и търговските центрове, които са сред топ 30 локациите в София. Данните потвърждават, че Околовръстният път изпълнява ключова транспортна функция, но също така подчертават необходимостта от по-добро управление на трафика и потенциални мерки за подобряване на мобилността в тези зони.

В почивните дни трафикът е значително по-равномерен, като пикът се измества между 12 и 14 ч., а максималният брой автомобили е над два пъти по-нисък, сравнено с делничните дни.

Документът препоръчва конкретни мерки за облекчаване на трафика - гъвкаво работно време, по-добър обществен транспорт в пиковите часове, нощен транспорт до летището, разширяване на велосипедна инфраструктура, създаване на повече буферни паркинги, както и въвеждането на интелигентни системи за управление на движението.

Транспортният атлас на София посочва като добри примери градове като Копенхаген, Париж и Болоня, където местните власти залагат на намаляване на автомобилния трафик чрез ограничаване на скоростта, приоритет за обществения транспорт и насърчаване на комбинирано придвижване.

Най-четени