Местни китайски власти насърчават износа на употребявани автомобили с „нулев пробег“

От години автомобилната индустрия в Китай завишава продажбите на автомобили чрез процъфтяващ сив пазар, подкрепян от правителството, на който се регистрират нови автомобили веднага след сглобяването им и след това се изпращат в чужбина като "употребявани" автомобили, съобщава Reuters.

Тези така наречени автомобили с нулев пробег никога не са били карани, но се изнасят като употребявани на пазари като Русия, Централна Азия и Близкия изток, което позволява на китайските автомобилопроизводители да покажат ръст и да се освободят от автомобили, които трудно биха могли да бъдат продадени на вътрешния пазар, според проучване на Reuters на правителствени документи и интервюта с петима автомобилни дилъри и търговци на автомобили.

"Това е резултатът от почти четиригодишната ценова война, която накара компаниите отчаяно да се опитват да регистрират всички възможни продажби", каза Ту Ле, основател на консултантската компания Sino Auto Insights, базирана в Мичиган.

Практиката привлече вниманието на национално ниво едва след като през май шефът на китайския автомобилен производител Great Wall Motor разкритикува продажбата на употребявани автомобили с нулев пробег на територията на Китай. На 10 юни вестник People's Daily осъди продажбата на употребявани автомобили с нулев пробег в страната.

Вестникът, който често отразява позициите на висшите ръководители на Китайската комунистическа партия, обвини тези фалшиви употребявани автомобили, че са довели до намаляване на цените в условията на ожесточена ценова война в страната, и призова за "строги регулаторни действия" за възстановяване на реда.

Според прегледа на местни политически документи и статии в държавните медии, направен от агенцията, местните власти приемат тази практика като жизненоважна за постигането на амбициозните цели за икономически растеж, поставени от Пекин.

Тактиките включват създаване на допълнителни лицензи за износ на употребявани автомобили с нулев пробег, ускорено разглеждане на искания за данъчни отстъпки, инвестиране в експортна инфраструктура и финансиране на събития за създаване на мрежи за насърчаване на износа на употребявани автомобили с нулев пробег, показват правителствените документи.

Пазарът за износ на употребявани автомобили с нулев пробег работи по следния начин: когато от конвейера излезе нов автомобил, износителят го купува директно от автомобилния производител или от дилър, регистрира го с китайски регистрационен номер и веднага след това го маркира като автомобил втора употреба за изпращане в чужбина. По пътя автомобилният производител регистрира автомобила като продаден и регистрира приходите.

Най-четени