Асен Василев допуска неточност при боравенето с данните за приходите в анализа на Министерството на финансите (МФ) за периода януари – март 2025 година.
Това уточняват от финансовото министерство във връзка с коментар пред медиите на бившия финансов министър вчера, който заяви:
„Ако погледнем приходите от данъци и осигуровки само, нищо друго, само данъци и осигуровки, за януари месец 2024 година приходите са 4 милиарда 435 милиона, тоест 750 милиона повече от това, което току-що прогнозира Министерството на финансите. При условие че имаме увеличена минимална заплата, съответно по-високи осигуровки, имаме увеличение на ДДС ставката за ресторанти и ДДС ставката за хляб, защо този януари ще съберем 750 милиона по-малко приходи от миналата година януари“.
Анализът на Министерството на финансите за прогнозните параметри по приходите, разходите, трансферите и вноската на Република България в общия бюджет на ЕС и бюджетно салдо се отнася за държавен бюджет, а не за консолидирана фискална програма (КФП), уочняват от ведомството.
"Документът има за цел да оцени прогнозните параметри съобразно изискването на чл. 87, ал. 1 на Закона за публичните финанси (ЗПФ), според който разходите и трансферите по държавния бюджет се извършват в размер не по-голям от размера им за същия период на предходната година, до размера на постъпилите приходи, като се отчитат влезли в сила актове на Министерския съвет и Народното събрание при условията на неприет Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 година. Това е причината да бъде изготвен такъв анализ, който очерта недостиг за изпълнение на тези ограничители по държавен бюджет и необходимост от прилагане на разпоредбата на чл. 3, ал. 3 на специалния Закон за събиране на приходи и извършване на разходи до приемането на ЗДБРБ за 2025 г.", се казва в позицията на МФ.
Именно за целите на обезпечаване на нормалното функциониране на бюджетните системи в условията на неприет бюджет, Министерският съвет разгледа доклада на министъра на финансите за прогнозните разчети по държавния бюджет, а не по КФП, за първото тримесечие на база данните по предварителните прогнози, предоставени от приходните администрации и първостепенните разпоредители с бюджет, изготвени при условията чл. 87 от ЗПФ и специалния закон.
В оценките по държавен бюджет, включително и за данъчните приходи, не се включват бюджетите на ДОО и НЗОК, където постъпват приходите от осигуровки. Числата, които цитира г-н Василев в своето изказване от 28 януари (4,455 млрд. лв.), представляват данъчно-осигурителните приходи по КФП, където се включват осигурителните постъпления. Ето защо изчислението за спад от 750 милиона лева спрямо предходната година не е вярно, категорични са от министрството.
"Данните за бюджетното салдо, цитирани от г-н Василев, също касаят КФП, а не държавен бюджет, което ги прави несъпоставими. Действително за януари 2023 г. и 2024 г. се отчита излишък по КФП (съответно януари 2023 г. от 460 млн. лв. и януари 2024 г. от 470 млн. лв.), но и за двете години по държавен бюджет се отчита дефицит съответно в размер на 260 млн. лв. за януари 2023 г. и 246 млн. лв. за януари 2024 г."