С Жокер в ръкава

С Жокер в ръкава

Неортодоксалната суперзвезда Хоакин Финикс се завръща в ролята, която му донесе “Оскар” и обожанието на десетки милиони зрители - Жокера. Режисьорът Тод Филипс сюрпризира фенове и медии със съобщение, че вече работи по продължение на мегахита от 2019-а, придружено от снимка на Финикс, който пуши цигара и чете сценария на втората част.

Първият филм донесе над един милиард долара от продадени билети и се превърна в поп-културен феномен. Успехът дойде въпреки либералната истерия. Хоакин Финикс, който изигра легендарния комиксов злодей, се озова в окото на медийна буря заради внушителното си потъване в персонажа на психопата от заглавието. Обвиниха го, че с този филм може да провокира масови стрелби и изблици на насилие.

Повод за някои от оплакванията на журналисти и активисти бе масовата стрелба в Аурора, Колорадо преди десет години. Тогава психичноболният млад мъж Джеймс Холмс влезе в киносалон и откри огън срещу зрителите по време на прожекцията на мегахита за Батман “Черният рицар: Възраждане”. Холмс уби 12 души и рани 70, а по-късно стана ясно, че се бил вдъхновил от архизлодея в комиксите за Батман - Жокера.

Медиите припомниха трагедията преди световната премиера на “Жокера” - самостоятелен филм за прочутия персонаж, който бе решен в духа на сериозни творби като “Шофьор на такси” на Мартин Скорсезе и драматично се отдалечава от типичните комиксови заглавия в естетически и идеен план. За щастие нямаше никакви инциденти. Точно обратното - филмът стана световен хит и сега закономерно се работи по продължение.

“Жокера” спечели “Златен лъв” във Венеция. Всички останаха очаровани от изумителното изпълнение на Хоакин Финикс, който е в сериозна серия от актьорски подвизи с “Тя”, “Учителят”, “Вроден порок” и “Ти никога не беше тук”. Но след първоначалната екзалтация се появиха дежурните либерални гласове, които решиха да заклеймят поредния “лош бял мъж”.

Журналисти и критици се ядосаха, че "Жокера” чества образа на “гневния бял мъж” в “токсичната епоха на Тръмп”. Това провокира дори дистанцирания по традиция Финикс да избухне срещу медиите и да си излезе по време на интервю след въпрос дали няма да вдъхнови насилие с тази роля. После той обясни, че не е работа на артистите да мислят как едно художествено произведение ще се отрази на по-нестабилни умове и добави, че “Жокера” всъщност отваря дебат за психическото здраве и насилието.

Либералната истерия само добавя детайли към очертаващия се исторически ореол около ролята на Финикс Във филма той е заплашителен и изкривен, трагикомичен и преобразен. Като версия на Травис Бикъл от “Шофьор на такси” за епохата на комиксовото кино и социалните мрежи.

Най-четени