Американската мечта е да се изтласка руския газ от Стария континент и да се ограничи развитието на проекта „17+1“
Словения иска да привлече и Германия към проекта, но според плана на САЩ, няма място за нея
На 19-20 октомври Талин беше домакин на срещата на върха на държавите, участващи в проекта ''Три морета''. Проектът съществува от 2016 г., а негови инициатори номинално са Хърватия и Полша, но в действителност това е САЩ.
Не за първа година американците изтласкват „Газпром“ от пазарите на Източна и Централна Европа и постигат известни успехи в това, като блокират завършването на строителството на газопровода „Северен поток - 2“. Идеята за ''Три морета'' е да се зареждат двата терминала с американски втечнен природен газ (ВПГ) - това са полският Свиноуйсце и хърватския остров Крък (пускането на второто съоръжение е планирано за 1 януари 2021 г.).
Във Варшава инициативата за ''Три морета'' се разглежда като фактор, укрепващ позицията на Полша като регионален лидер. През септември президентът Анджей Дуда, говорейки в Краков, заяви, че ''Три морета'' е шанс, който Полша не е имала от XVII век. „Голямата ни задача - отбеляза Дуда - е да използваме тази възможност“. Варшава се надява да се върне към този „златен век“, когато ''Речь Посполита'' разшири своята власт над територията на Литва, Украйна, Беларус и част от латвийските земи. Американската инициатива за ''Три морета'' им обещава връщането към онези времена, а полската пропаганда не пести усилия за популяризиране на този проект. И така, на 7 октомври на сайта на държавния телевизионен канал TVP Info се появи статия, в която се казва, че Германия гледа със завист на Инициативата за ''Три морета'', докато Русия се страхува от този проект.
Дванадесет държави участват в проекта ''Три морета''. Но само Анджей Дуда и българският президент Румен Радев присъстваха на срещата на върха в естонската столица Талин. Останалите бяха възпрепятствени от коронавируса (официално), те комуникираха с Дуда и Радев в дистанционен режим. Ръководителят на канцеларията на полския президент Кшищоф Щерски заяви, че ''Три морета'' върви по пътя, изминат по-рано от „обединена Европа“, а там всичко започна със Съюза на въглищата и стоманата, а тук започва с пътищата и енергията.
Трябва да кажа, че сравнението е двусмислено: от това следва, че проектът се разглежда като алтернатива на ЕС. Но изданието ''Речь Посполита'' пише, че мечтата на Пилсудски (бел. ред. - Йозеф Пилсудски е известен полски военен - маршал и държавник, смятан за един от най-заклетите врагове на Съветска Русия), за Интермариума (контролираното от Полша пространство между Балтийско и Черно море) се възражда.
Реалността на ''Три морета'' изглежда по-сложна. Първият проблем, пред който е изправен проектът, са парите. През 2019 г. Полската банка за националната икономика и румънската Exim Bank основават инвестиционния фонд ''Три морета''. На 21 октомври тази година председателят на полската банка Беата Дашинска-Музичка обяви, че Полша увеличава своя дял до €750 млн., а до януари следващата година фондът ще нарасне до €1 милиард, но засега основният принос в хазната на ''Три морета'' е само от поляците, а приносът на румънците е много скромен.
В края на миналата зима Майк Помпео обеща да даде още 1 милиард долара за инициативата ''Три морета''. В Талин обаче Помпео предупреди, че отговорността за проекта е на страните от ''Три морета'' и че те трябва сами да инвестират. Помпео не помнеше за американския милиард. Америка не бърза да развърже кесията.
По отношение на ''Три морета'' няма съгласие в политическото ръководство на отделните участващи държави. Например Хърватия и България. Така в срещата на върха в Талин не участваше президентът на Хърватия Зоран Миланович, а премиера Андрей Пленкович. Миланович е убеден, че инициативата е безполезна за Хърватия и вярва, че тя ще развали отношенията му с Германия и Русия и ще причини вреда на Хърватия.
Преди да замине за Естония, българският президент Румен Радев бе имал контакт със заразен с коронавирус и трябваше да се върне обратно, което не му попречи да атакува премиера Бойко Борисов (има продължителен конфликт между президента и премиера). Всъщност Радев обвини Борисов, че се е противопоставил на ''Три морета''. А в български медии може да се срещнат твърдения, че Бойко Борисов защитава интересите на Русия и иска да удави инициативата за ''Три морета''.
Словения заема двойствена позиция. Президентът Борут Пахор декларира пълна подкрепа за проекта, но иска да привлече и Германия към него. Според американския план обаче в ''Три морета'' няма място за нея.
Две аналитични издания - австралийското Interpreter и американското The Diplomat - отбелязват, че ''Три морета'' започва да придобива антикитайски характер. Вашингтон се опитва да предотврати изпълнението на проекта „Един пояс, един път“, а също така е раздразнен от формата ''17+1'', насочен към развитие на сътрудничеството между КНР и страните от Източна и Южна Европа. Препятствие за „17+1“ трябва да бъде инициативата за ''Три морета''.
Неотдавна Доналд Тръмп изпрати похвално писмо до албанския премиер Еди Рама, за „силната му роля“ в ''Три морета'' и го призова (а по същество му заповяда) да се откаже да участва в ''17+1''. Забележете, че Албания не е член на ЕС и не е член на хърватско-полската инициатива. Тръмп обаче му пише за „прозрачна, пазарна и справедлива алтернатива на китайския формат ''17 + 1“ - така той вижда ''Три морета''.
Интересното е, че Байдън е съгласен с Тръмп. На 17 октомври съветникът по международните отношения на Байдън и бивш служител на Пентагона Майкъл Карпентър даде интервю за полския официоз Polska Agencja Prasowa, в което обещава на поляците, че ''Три морета'' ще бъде приоритет за Байдън и ще се превърне в алтернатива на китайския проект „Един пояс, един път“.
САЩ обяви Китай за враг No.1 и усилията му са съсредоточени върху борбата с него, но това не означава, че Русия е отстъпила на заден план сред основните геополитически противници на Америка. Както можете да видите на картата, транспортните магистрали на ''Три морета'' вървят в меридианна посока, отрязват Русия от Европа и това е контрапроект както на ''Северен поток 1 и 2'', така и на другите магистрали в тази част на Стария свят.
(Превод за “Труд” - Павел Павлов)