Френски медии съдят Фейсбук за бизнес практики

Медийни компании съдят Meta за незаконни практики, свързани със събиране на лични данни.

Европейският съюз наложи санкции на Apple и Meta

Отправят обвинения за събиране на лични данни и използването им за целева реклама

Следващата цел са Google и X

Френски медийни компании, включително TF1, France TV и BFM TV, съдят собственика на Фейсбук - Мета (Meta), за това, че според тях прилага незаконни бизнес практики, заявиха адвокатски кантори, които ги представляват. Делото е заведено пред Парижкия бизнес съд от група от 67 медийни компании, представляващи 200 медии. Те твърдят, че пазарното господство на Meta в сектора на дигиталната реклама се основава предимно на незаконни практики, включително широкомащабно събиране на лични данни и използването им за целева реклама.

Meta ще бъде изправена и пред съда в Испания през октомври по жалба за 551 млн. евро, подадена от повече от 80 медийни компании, обвиняващи я в нелоялна конкуренция в рекламата. През февруари активисти за онлайн права подадоха жалби в Европа относно рекламните практики на Meta.

Преди дни антитръстовите регулатори на ЕС глобиха Meta и Apple за това, че според тях компаниите са нарушили законодателството на ЕС. Google, собственост на компанията Alphabet, и социалната мрежа X на Илон Мъск може да са следващите, които ще бъдат глобени от европейските регулатори, които остават строги по отношение на големите технологични компании (Big Tech) въпреки опасенията за ответни тарифи на САЩ, казват три източника на Райтерс, пряко запознаване с въпроса.

Антитръстовите регулатори на ЕС наложиха преди дни първите наказания съгласно законодателство на ЕС, насочено към ограничаване на силата на Big Tech, като наложиха глоби за общо 700 млн. евро на Apple и Meta за нарушаване на Закона за цифровите пазари (DMA) и заповеди за спиране на антиконкурентните практики.

Президентът на САЩ Доналд Тръмп се противопостави на новите правила, смятайки, че те представляват мита за американски компании. Но ръководителят на ЕС по антитръстовите правила Тереза Рибера отхвърли опасенията, че може да се поддаде на натиска на САЩ и да смекчи прилагането на правилата. “Apple и Meta не отговарят на изискванията на DMA, като прилагат мерки, които засилват зависимостта на бизнес потребителите и потребителите от техните платформи”, заяви Рибера. “Всички компании, работещи в ЕС, трябва да спазват нашите закони и да уважават европейските ценности”, допълни тя.

Според Международната асоциация на професионалистите в областта на неприкосновеността на личния живот решимостта на ЕС да продължи напред с глобите повдига въпрос относно евентуални ответни действия от страна на САЩ.

“Администрацията на САЩ декларира, че ще обмисли действия като тарифи за борба с определени чуждестранни правителствени политики, наложени срещу американски компании”, каза Джо Джоунс, директор независимата от политиката организация с нестопанска цел IAPP.

DMA съдържа списък с това, което трябва и не трябва да правят технологичните гиганти, за да улесни хората да преминават между конкурентни онлайн услуги като платформи за социални медии, интернет браузъри и магазини за приложения, а за по-малките компании да може да бъдат конкуренти на гигантите. Все пак размерът на глобите е скромен в сравнение с впечатляващите наказания, наложени от предшественика на Рибера - Маргрете Вестагер, през предишни години. Източници на Ройтерс казват, че това се дължи на краткия период на нарушенията, фокуса върху съответствието, а не върху санкциите и ефекта на Тръмп.

Това оставя въпроса дали бъдещият подход на Европа към регулирането на големите технологични компании може да бъде повлиян от политически фактори. Лакмусът за Рибера ще бъде дали ще продължи през следващите месеци със заповед, налагаща Google да продаде част от своя доходоносен бизнес с рекламни технологии, за да отговори на опасенията, че може да предпочита собствените си рекламни услуги. Това ще бъде първият път, когато надзорният орган на ЕС издава подобна заповед, подчертавайки дълбоките си опасения относно пазарната мощ на Google. Рибера ще бъде насърчен от съдебно решение на американския съд по-рано този месец, което установи, че Google незаконно доминира на два пазара за онлайн рекламни технологии.

Най-четени