Технологичният монопол на американските гиганти ще продължи заради слабата инфраструктура на ЕС
Използването на WhatsApp остава без промяна, а търсачките Ecosia и Qwant разчитат частично на резултати от Google
Възможно ли е разрушаване на технологичния монопол на САЩ или как европейците търсят алтернативи на американските гиганти. Интересът към базирани в Европа дигитални услуги се повиши през последните месеци, показват данни на компанията за дигитална пазарна интелигентност Similarweb. Все повече потребители търсят имейл, съобщения и дори търсачки, които не са свързани със САЩ, отбелязва в свой анализ Ройтерс.
“Става дума за концентрацията на власт в американските фирми”, коментира Майкъл Виртс, основател на Topio, докато негов колега инсталира на телефон версия на Android без връзка с екосистемата на Google.
Берлинската търсачка Ecosia заявява, че се е възползвала от желанието на някои потребители да избягват американски конкуренти като Bing на Microsoft или доминиращия Google, който е и най-големият доставчик на имейл услуги в света. “Колкото по-лошо става, толкова по-добре за нас”, казва основателят на търсачката Кристиан Крол, като подчертава, че печалбите на Ecosia се влагат в екологични проекти.
Според Similarweb броят на търсенията през Ecosia от страни от Европейския съюз е нараснал с 27% на годишна база, а компанията държи 1% от германския пазар на търсачки. Все пак нейните 122 милиона посещения от 27-те държави членки на ЕС за месец са много по-малко в сравнение с 10,3 милиарда посещения на Google, чиято компания-майка Alphabet е реализирала приходи от около 100 млрд. долара от Европа, Близкия Изток и Африка през 2024 г. - почти една трета от глобалния є оборот от 350 млрд. долара.
Неправителствената Ecosia е спечелила 3,2 млн. евро през април, част от които са инвестирани в засаждането на 1,1 милиона дървета. Google отказа коментар по темата.
Ройтерс не успява да установи дали големите американски технологични компании са загубили пазарен дял в Европа в полза на местни конкуренти.
Търсенето на алтернативни дигитални доставчици в Европа върви ръка за ръка с нарастващия дебат за “цифров суверенитет” - идеята, че зависимостта от компании от все по-изолационистките Съединени щати представлява заплаха за икономиката и сигурността на Европа.
Според Similarweb използването в Европа на швейцарския имейл доставчик ProtonMail е нараснало с 11,7% на годишна база до март, докато използването на Gmail - доминиращ с около 70% от глобалния пазар, е спаднало с 1,9%.
ProtonMail, който предлага както безплатни, така и платени услуги, потвърди, че е отчел ръст на европейските си потребители след преизбирането на Тръмп, но отказа да даде конкретни данни.
Социални мрежи като Facebook и Instagram, собственост на Meta, обявиха, че новият Закон за цифровите услуги на ЕС представлява форма на цензура. Европейската комисия обаче твърди, че законът цели да направи онлайн средата по-безопасна, като задължи платформите да премахват незаконно съдържание, включително език на омразата и материали със сексуално насилие над деца.
Съвременният живот зависи от инфраструктура, контролирана основно от американски компании - от бързи известия на мобилния телефон до мрежи за доставяне на съдържание и маршрутизация на интернет трафика.
Дори търсачките Ecosia и френската Qwant разчитат частично на резултати от Google и Bing, докато облачната инфраструктура на Ecosia се хоства от същите технологични гиганти, от които уж се дистанцира.
Приложението за съобщения Signal, управлявано от американска неправителствена фондация, също отчита ръст в Европа - 7% увеличение на месечна база през март. Използването на приложението WhatsApp на Meta остава без промяна. Meta отказа коментар, а Signal не отговори на запитванията на Ройтерс.
Но подобни самоинициативи в крайна сметка не са достатъчни, за да отслабят доминацията на Силициевата долина в Европа, казва активистът за дигитални права Робин Бержон. “Пазарът е прекалено овладян. Нужна е и регулация”, казва той.