Детайлен анализ на дигитално сканиране в реален размер на "Титаник" предостави нови моменти за последните часове на легендарният потънал презокеански лайнер. Точно 3D копие разкрива жестокостта, с която корабът буквално се е счупил на две, докато потъвал след удара в айсберг през 1912 г. – трагедия, отнела живота на 1500 души.
Сканирането предоставя нова гледна точка на котелното помещение, потвърждавайки разказите на очевидци, че инженерите са работили до последния момент, за да запазят светлините на борда, пише BBC.
Дупки с размер на лист хартия А4 са били достатъчни, за да се стигне до трагедията
Освен това компютърна симулация предполага, че дупки в корпуса с размер на лист хартия А4 са били абсолютно достатъчни, за да накарат Титаник да потъне.
"Титаник" е последният останал очевидец на катастрофата и все още има какво да разкаже", каза Паркс Стивънсън, анализатор на "Титаник".
Сканирането беше анализирано в нов документален филм на National Geographic и Atlantic Productions, озаглавен "Titanic: The Digital Resurrection".
Останките, разположени на дълбочина 3800 метра в ледените води на Атлантика, са картографирани с помощта на подводни роботи.
Над 700 000 изображения, заснети от всички ъгли, бяха използвани за създаването на този "цифров близнак", представен на световна премиера от BBC News през 2023 г. Тъй като останките са толкова големи и лежат в дълбока тъмнина, изследването с подводници досега е предоставило само фрагментарни изображения. Сканирането обаче вади първия пълен изглед на Титаник.
Огромният нос лежи изправен на дъното на океана, сякаш корабът продължава своето пътуване. Но на 600 метра кърмата е купчина усукан метал - щетите, причинени, когато задната част на кораба се е блъснала силно в океанското дъно, след като корабът се е счупил на две.
Новата технология за картографиране предлага различен начин за изучаване на кораба
"Това е като местопрестъпление: трябва да видите всички доказателства в контекста, в който се намират", каза Паркс Стивънсън. "И да имате пълен изглед на цялата развалина е от съществено значение за разбирането какво наистина се е случило тук", поясни той.
Сканирането също така разкрива нови подробности отблизо, включително илюминатор, който най-вероятно е бил счупен от айсберга. Това е в съответствие с разказите на оцелели, които са разказвали, че ледът е проникнал в кабините по време на смъртоносния сблъсък.
Героизмът на работниците в котелните отделения
Експертите са анализирали едно от огромните котелни помещения на "Титаник" – лесно идентифицирано при сканирането, защото се намира в задната част на носа, точно на мястото, където корабът се е разпаднал. Оцелели пътници от злощастно известният лайнер са споделяли, че светлините са останали включени, докато корабът е потъвал под вълните. Цифровата реплика на кораба показва, че някои от котлите са вдлъбнати, което предполага, че те все още са работили, когато са били потопени.
Парен клапан в отворено положение също е бил открит на задната палуба на корабокрушението, което показва, че парата все още е минавала към системата за производство на електроенергия. Това се е случило благодарение на екипа от инженери, ръководен от Джоузеф Бел, който останал на станцията, за да захранва котлите с въглища и да поддържа осветлението включено до последно.
"Всички те загинаха в бедствието, но техните героични действия спасиха много животи", подчерта Паркс Стивънсън.
"Те оставили светлините и захранването включени до последния момент, за да дадат време на членовете на екипажа да пуснат спасителните лодки при минимална видимост, а не в пълен мрак", каза той пред BBC. "Държали хаоса надалеч, доколкото можели и било възможно, а цялата тази жертва по някакъв начин се символизира от онзи отворен парен клапан, оставен там на кърмата", обясни той ситуацията в последните часове на "Титаник".
Новата симулация предлага още повече факти за потъването
"Използвахме усъвършенствани числени алгоритми, изчислително моделиране и суперкомпютърни възможности, за да "реконструираме" потъването на Титаник", обясни професор Джеом-Кий Пайк от Университетския колеж в Лондон, който ръководи изследването.
Симулацията показва, че въпреки че сблъсъкът е бил наклонен, той е причинил серия от перфорации в тясна зона на корпуса.
"Титаник" се смяташе за "непотопяем", тъй като беше проектиран да плава дори ако четири от водонепроницаемите му отделения бяха наводнени. Но симулацията показва, че щетите, причинени от айсберга, се простират в общо шест отделения.
"Разликата между потъването на Титаник и неговото оцеляване са няколко фини ръба – дупки с размерите на лист хартия", каза Саймън Бенсън, асоцииран преподавател по военноморска архитектура в Нюкасълския университет.
"Проблемът е, че тези малки дупки се простират по голяма дължина на кораба и водата бавно, но сигурно се просмуква през всяка от тях, наводнявайки отделенията, докато прелеят и целият кораб потъне", обясни развитието на последвалата драма той.
За съжаление тази повреда не може да се види при сканирането, тъй като долната част на носа е покрита със седимент.
Човешката трагедия на Титаник напомня за себе си
Човешката трагедия на Титаник все още е видима. Личните вещи на пътниците са разпръснати по дъното на океана. Сканирането предлага нови улики за онази ледовита нощ през 1912 г., но ще отнеме години на експертите, за да анализират всеки детайл от 3D репликата.
"Тя просто ни разказва историите малко по малко. Това ни кара да искаме повече всеки път", завършва Паркс Стивънсън.