Новият сезон на "Формула 1": Надбягване с два коня

Новият сезон на "Формула 1": Надбягване с два коня

Люис Хамилтън и Нико Розберг отново са големите фаворити

Почитателите на “Формула 1” няма да се излежават дълго тази неделя, а ще навият будилниците и ще станат в ранни зори, за да не проспят първото състезание за годината в Австралия. Няколко минути след 7 часа сутринта наше време червените светофари на пистата “Албърт Парк” в Мелбърн ще угаснат, а най-бързите и високотехнологични автомобили в света ще се изстрелят напред, развъртайки 1,6-литровите си турбо двигатели V6 до 12-13 хиляди оборота. В този момент на истината ще проличи кой как е използвал почти четиримесечната зимна пауза от последното състезание в Абу Даби на 29 ноември и дали отново ще гледаме миналогодишната игра “двама се карат, но няма трети, който да спечели”.

На зрителите започва да доскучава безпардонната доминация на “Мерцедес” в последните две години, увенчана с титлите на Люис Хамилтън и белязана от неспособността на Нико Розберг да му се противопостави. Такава обаче е реалността - “сребърните стрели” са прекалено бързи и здрави в сравнение с останалите коли, а шампионът е прекалено добър дори за съотборника си. Хамилтън спечели 10 от 19 състезания през 2015-а, а Розберг - 6, като три от победите му сякаш бяха “подарък” от Люис, след като предсрочно си осигури трета титла в кариерата. Единственият друг пилот, който се качи на първото място на почетната стълбичка (три пъти) бе Себастиан Фетел в първия си сезон за “Ферари”. Германецът все още е най-успелият пилот в колоната с четирите си корони и целият свят сега него ще гледа в опита му да разруши диктатурата на “Мерцедес” и Хамилтън. Розберг изглежда единственият друг шанс поне за вътрешен преврат в управляващата “партия”. А “Формула 1” изпитва спешна нужда от нови герои, напрежение, интрига, изненади. Това целят и малките промени в спортните правила, които засягат най-вече квалификацията. Тя обещава да стане по-интересна в новия формат - във всяка от трите сесии след лека загрявка на 90 секунди отпада най-бавният пилот. Накрая за първата позиция ще се борят не десет, а само двама състезатели, което си е сериозна реформа и съботният ден определено ще предложи повече екшън с квалификацията. Друг е въпросът как ще се ориентират зрителите и телевизионните режисьори, за да имат цялостен поглед над случващото се на трасето. Целта обаче не е “Формула 1” да стане по-проста за възприемане, а по-интересна.

Какво ново: Повече писти и пилоти

КАЛЕНДАРЪТ за предстоящия 67-и шампионат във “Формула 1” включва 21 състезания, които традиционно започват с Гран при на Австралия на 20 март и завършват с Гран при на Абу Даби на 27 ноември. Това ще бъде най-дългият и най-богатият на стартове сезон в историята. Непосредствено преди лятната ваканция в календара се завръща Гран при на Германия в Хокенхайм (31 юли). Възкръсва и Гран при на Европа, която ще гастролира на ново място - за първи път “Формула 1” ще има състезание в Баку.

ОТБОРИТЕ се увеличиха до 11 с появата на първия американски екип във “Формула 1” от три десетилетия насам. Това е тимът “Хаас” на щатския предприемач Джийн Хаас, който досега имаше състезатели в сериите НАСКАР. Той ще използва шасита на “Далара” и двигатели “Ферари”. След четири години “Рено” се завръща като конструктор на мястото на досегашния отбор “Лотус”. “Маруся” смени името си на “Мейнър”, смени и доставчика на мотори - вече ще получава двигатели “Мерцедес” вместо стари агрегати на “Ферари”.

СЪСТЕЗАТЕЛИТЕ на водещите отбори продължават да карат за тях. Новият тим “Хаас” ангажира Ромен Гросжан (през 2015 г. в “Лотус”) и Естебан Гутиерес. “Рено” залага на пълен дебютант в лицето на британеца Джолиън Палмър. Има и още два нововобранци, които сядат зад волана на “Мейнър” - германецът Паскал Верлайн и Рио Харианто, първият индонезиец във “Формула 1”.