Mercedes e най-скъпата състезателна кола

Този Mercedes-Benz W 196 R от 1954 г. се превърна в най-скъпата състезателна кола, след като за нея бяха платени 51 млн. евро на търг.

Зад волана са били Фанджо и Мос

От изминалия уикенд насам това е най-скъпата състезателна кола от Гран при, продавана някога на търг и същевременно втората най-скъпа кола в света. При наддаването Mercedes-Benz W 196 R от 1954 г. с номер на шасито 00009/54 достигна цена от 51,155 милиона евро. Зад волана са сядали легендарни пилоти като Хуан Мануел Фанджо и Стърлинг Мос. До днес са оцелели само четири екземпляра от този модел. С продадения на търг Фанджо печели състезанието при откриването на сезона в Буенос Айрес през 1955, а след това Мос записва най-бързата обиколка на най-бързата писта в Монца.

Състезателната кола е дарена на музея на автомобилната писта в Индианаполис през 1965 г. от тогавашния собственик Daimler-Benz AG. Сега автомобилът беше продаден на търг с разрешението на Mercedes, като приходите ще бъдат използвани за модернизацията на музея, обогатяване на експозицията и финансиране на фондацията на пистата в Индианаполис. Наддаването се проведе в същата зала, в която през 2022 г. Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupе достигна рекордната цена от 135 милиона евро.

Аеродинамиката прави автомобила недостижим на бързите писти с дълги прави отсечки.

Много малко са колекционерите, способни да платят 50 милиона евро и нагоре за ценен автомобил.

Продаденият сега за 51 млн. евро Mercedes-Benz W 196 R е разработен за новите състезателни разпоредби, въведени през 1954 г. с двигатели до 2,5 литра работен обем. Автомобилът застава на старт за първи път през 1955 г. и олицетворява златната ера на марката и нейните “сребърни стрели” в състезанията през 50-те години на миналия век. Mercedes показва изключителна динамика и скоростни характеристики, особено на бързите трасета с дълги прави отсечки, където явно превъзхожда конкурентите. Въпреки отличната аеродинамика, автомобилът не е бил лесен за управление на писти с бавни и остри завои.

Поглед към архивите показва, че най-скъпите коли в света са ретро и са от две марки. В класацията за най-висока платена цена на първо и второ място са два мерцедеса - 300 SLR Uhlenhaut Coupе (135 млн.) и W 196 R (51 млн. евро), следвани от пет ферарита, най-скъпото от които е 330LM/250GTO (48 млн. евро).