Трудностите в автомобилната индустрия се превърнаха в предимство за нас
На фона на рязкото влошаване на ситуацията със сигурността в Европа и необходимостта от увеличаване на разходите за отбрана, военната индустрия на Германия може да извади икономиката на страната от стагнацията, в която се намира още от времето преди ковид кризата.
Производителите на автомобили, страдащи от спада в автомобилната индустрия, вече започнаха да преминават към производството на военна техника и да прехвърлят работниците си в отбранителната индустрия. Новите германски власти искат да похарчат 200 милиарда евро за военни нужди и са се договорили с други партии в Бундестага за премахване на бюджетните ограничения, пише Reuters.
След Втората световна война съюзниците унищожиха авиационната индустрия на Германия и много висококвалифицирани инженери и разработчици, загубили работата си, се насочиха към производството на автомобили. Тази промяна се превърна в един от основните фактори, които осигуриха превръщането на германската автомобилна индустрия в световен лидер. След три десетилетия на мир след края на Студената война отбранителният сектор на страната се оказа в безизходица.
Но днес, след три години война в Украйна и рязка смяна на геополитическия курс, предприета от новата администрация на САЩ, започва обратен процес. Производителите на танкове, радари и боеприпаси се стремят да увеличат производството, тъй като Европа отговаря на натиска на Вашингтон да се погрижи за собствената си защита.
Автопроизводителите, икономическата сила на Германия в продължение на десетилетия, междувременно съкращават работни места и затварят заводи на фона на намалено търсене и труден преход към електрически превозни средства.
Германският военно-промишлен комплекс поема щафетата. Докато Volkswagen решава да съкрати работни места за първи път от 80 години, производителите на оръжия се готвят да дадат нов тласък на икономиката на страната.
Rheinmetall, най-голямата отбранителна компания в Германия, ще преустрои два завода за автомобилни части във военни. Hensoldt, който произвежда радарните системи TRML-4D, води преговори за наемане на около 200 работници от големите доставчици на авточасти Bosch и Continental. Rheinmetall също иска да прехвърли около 100 служители от Continental.
„Трудностите в автомобилната индустрия се превърнаха в предимство за нас“, каза пред Reuters главният изпълнителен директор на Hensoldt Оливър Доер, добавяйки, че по-нататъшните инвестиции ще удвоят повече от два пъти годишното производство на радари до 25-30 единици. „Трябва да видим отбранителната индустрия като двигател на германската икономика, тя ще играе по-значима роля от преди.“
БВП на Германия ще се свие през 2023-2024 г. и остава практически непроменена от 2019 г. В същото време спадът в промишленото производство възлиза на 11% от нивото преди пандемията, според Федерацията на германската индустрия. Volkswagen планира да премахне 35 000 работни места в Германия до 2030 г. и да намали производството с повече от 700 000 автомобила годишно. Continental иска да отдели проблемното си автомобилно подразделение в отделна компания до края на годината.
Според Института за световна икономика в Кил БВП на ЕС може да нарасне с допълнителни 0,9-1,5% годишно, ако ЕС увеличи разходите за отбрана до 3,5% от БВП от сегашните 2%.
Използването на свободен капацитет в автомобилния сектор ще помогне за поддържането на съществуващата производствена инфраструктура в Германия и ще увеличи производството на военно оборудване, изчисляват експерти.
„Европа трябва да укрепи защитата си“, каза Фридрих Мерц, който скоро ще бъде канцлер на Германия. „Като се има предвид изборът, който американското правителство направи наскоро, не можем повече да отлагаме необходимите решения, особено по отношение на федералния бюджет.“