АПИ: България не се отказва от еврофинансиране за АМ "Струма" в района на Кресненското дефиле

"Няма риск за връщане на средства, предоставени от ЕС за построените досега и за изграждащите се участъци от АМ „Струма“, съобщават от Агенция "Пътна инфраструктура".

Оттам допълват, че изтеглянето на апликационната форма за отсечката в района на Кресненското дефиле не е отказ на България от европейско финансиране за участъка, а продължаване на работата по сегашния проект. От АПИ са категорични, че правят "за пореден път това уточнение по повод спекулативни твърдения на неправителствени организации".

"Труд" припомня, че апликационната форма за кандидатстване за еврофинансиране на АМ "Струма" между Крупник и Кресна бе изтеглена, след като от Европейската комисия обявиха, че тя трябва да се коригира. Това стана повод "зелени" неправителстевни организации отново да започнат с манипулациите си по темата.

"Еколозите" от години атакуват проекта с лъжата, че магистрала през пролома ще унищожи природата там. Всъщност те лобират за дълъг 16-километров тунел, който да бъде построен от швейцарски консорциум. След като вариантът за подземното съоръжение отпадна, "зелените" започват да настояват изобщо да няма аутобан през дефилето. От месец те манипулират, че ЕК не е съгласна с проекта, няма да го финансира и затова от АПИ са изтеглили апликационната форма.

Днес имаше протест на десетина "еколози" пред представителството на ЕК в София, като той се присламчи към друг митинг - на недоволните от произвола на частните съдебни изпълнители.

Винаги, когато искат да протестират, но знаят, че нямат никаква обществена подкрепа, "екоактивистите" се възползват от друг протест и го обсебват медийно.

Сега от Агенция "Пътна инфраструктура" отново успокояват и уточняват какво се случва в момента с апликационната форма.

Ето какво пишат още от АПИ:

"Към проекта не се прибавят документи, а действия и мерки, които вече са планирани в доклада за ОВОС при рехабилитацията на съществуващото трасе на път Е-79. Те ще се изпълнят по-рано от предвиденото още през тази година. Българската страна винаги е била наясно с трудностите, свързани с опазването на природата в този участък, както и с необходимостта да се намери балансирано решение, отговарящо на екологичните и на транспортните цели. Предвид чувствителната от екологична гледна точка защитена зона, в която се намира отсечката между Крупник и Кресна, винаги са търсени най-добрите решения за неговата реализация като в процеса на подготовка през годините са разглеждани редица варианти за изпълнение на участъка от АМ „Струма“ през Кресненския пролом. На базата на всички извършени проучвания, избраният Източен вариант Г 10,50 в най-голяма степен отговаря на техническите, социално-икономическите и екологични изисквания. (Избраният вариант предвижда в посока Гърция да се пътува през пролома, а към София трафикът ще минава от изток, през Кресненското плато - б.а.)

Въпреки това, за да е максимално прецизна относно въздействията на проекта върху видовете и местообитанията, които са предмет на опазаване в дефилето, държавата ще пристъпи към определянето на специфични консервационни цели и мерки. За намаляване на въздействието върху обекти от Натура 2000 от съществуващия път E-79, Агенция „Пътна инфраструктура“ се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки, а именно: модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, монтиране на плетени мрежи за птици с височина 4 м върху тротоарите на големите съоръжения. За повишаване на пътната безопасност ще се анализира възможността за изграждане на видео система за наблюдение и система за информиране и пренасочване на трафика по обходни пътища и анализ за безопасното му поемане, както и подобряване организацията на движение в Кресненското дефиле.

Решаващо предимство на варианта Г10.50, за който има действащо и влязло в сила Решение по ОВОС, е еднопосочното движение на превозните средства, което съществено ще намали трафика в дефилето и риска от пътни инциденти. Изпълнението на този вариант ще позволи значителна гъвкавост при експлоатацията на пътя, каквато в момента липсва. Избраният вариант на трасе е особено благоприятен в сравнение с всички останали алтернативи, тъй като двете платна за движение не се намират близо едно до друго и при тежък пътен инцидент има къде да се насочи трафикът. Това ще позволи бърза и безопасна реакция на полиция, пожарна, пътни служби, както и ще улесни движението.

Извършващите се в момента строителни дейности в отсечката от Благоевград до Крупник и тунел „Железница“ са в друга утвърдена от ЕК апликационна форма и тяхното строителство продължава с много усилени темпове. На обектите се работи при пълна мобилизация. На тунел „Железница“, чието изграждане започна през октомври м. г., са прокопани първите 400 м, като се работи едновременно в двете тръби. От южната страна на тунела са прокопани 275 м, а от северната – 125 м."

Публикувано от Георги Бойков

Този уебсайт използва "бисквитки"