Проф. д-р Донка Байкова: Не изяждайте всичко наведнъж

Прегрешаването с храни и напитки ни лишава от имунитет за два дни

“Цитокиновата буря” е причина затлъстелите американци да умират от коронавируса

Проф. д-р Донка Байкова е специалист по хранене и диететика с дългогодишен опит. Нейните съвети как да се храним правилно, за да поддържаме здравословно тегло, винаги са предизвиквали интереса на читателите, защото са практични и лесно изпълними.

Вече месец стоим вкъщи, ядем, пием. Какво да направим, за да не станем квадратни, особено по празниците? Проф. Байкова не вижда нищо лошо в това, че в момента се консумира повече месо - агнешко, ярешко, заешко, по-малко свинско, защото то е източник на желязо. Въпросът е приемът на мръвки да не е всеки ден, а да е три пъти в седмицата, и то на обяд. Два пъти седмично е добре да ядем риба и два дни да са постни.

Ако намалим енергоприема чрез храната с 500 калории на ден, за един месец ще бъдем минус 2 кг, а няма да качим 2 кг - само с по-разумно хранене. 500 калории са 2 филии черен хляб или една мусака, една баклава, филия и половина козунак. Можем да намалим хляба за сметка на повече зеленчуци или на една топла супа.

Проф. Байкова съветва хората на празник да не ядат от всичко наведнъж, а в отделните хранителни приеми да консумират по едно нещо от приготвеното - на закуска - козунак с кафе или чай, в 10 ч. - едно варено яйце, на обяд - месото, но не с картофи или ориз, а със спанак, лапад, зелен лук, много джоджен и магданоз. Така обедното ястие ще бъде по-леко. Добре е месото - независимо дали агнешко или друго - да не е тлъсто. Агнешкото и овнешкото по начало са много мазни меса. Съветът на проф. Байкова е да не се ядат горещи, защото ще приемем и лойта. Затова е по-добре да ги оставим да изстинат, за да можем да отстраним лоените капчици, или домакинята да ги нареже на жулиени, за да ги консумираме по-бавно през дългите часове на трапезата.

“Човек е устроен така, че яде като за последно - обяснява диетоложката. - Той възприема храната чрез зрителния си анализатор, а когато тя е нарязана, подредена, украсена, това допринася психологически за по-умерена консумация, за по-ограничени порции.”

Сладкишите можем да ги направим леки - с тънък блат, кисело мляко вместо сметана, леко изцедено, може и желирано, и плодове. Това е и много по-здравословно, защото при висококалорийно и мазно ядене се качват и стойностите на кръвната захар, и кръвното налягане, влошава се състоянието на пикочната киселина, задълбочава се метаболитният синдром. А той е предпоставка за т. нар. “цитокинова буря”, за която много се говори по време на COVID-19.

]
Можем да погълнем всичко това, но защо?

За какво става дума? Повече от 15 години се знае, че мастната тъкан в човешкото тяло не е инертна, буферна тъкан, предпазваща вътрешните органи от травми, и козметичен дефект, а гигантска ендокринна жлеза, която отделя много хормони. Тези адипокини (група хормони на мастната тъкан) активизират вещества в човешкия организъм, наречени цитокини, които представляват субстанции, причиняващи възпаление.

“Ето защо не можем да толерираме затлъстяването - категорична е проф. Байкова. - То се смята за една от причините, поради която сега американците умират много повече от коронавируса. Те консумират храна на корем, но нискокачествена - с Е-та, с овкусители, огромни порции, знаете бургерите им какво представляват. Ето затова умират - заради адипокините, които активизират цитокините, възпалителните субстанции. Като се възпалят всички органи, настъпва полиорганна недостатъчност и организмът няма как да се справи.”

Точно сега хората трябва да вземат мерки да редуцират мастната тъкан и съответно - адипокините. Да не забравят и хранителните добавки точно в този момент. Важни са както всички минерали - на първо място желязо, после цинк, селен (той потиска цитокините), магнезий, калций, манган, така също и витамини като С, Е, D, А, които са активизатори на производството на имунните клетки и антителата.

“За да запомнят по-лесно читателите - хранете се според цветовете на светофара, плюс мораво: зелени листни зеленчуци (зелено); моркови, тикви, кайсии, праскови (оранжево); домати, чушки капия (червено); цвекло, червено зеле, червен лук (мораво)”, съветва диетоложката. Също чесън и лук в салатата, минимум 1,5 л течности на ден - чайове, отвари.

Алкохолът не е забранен - 1 чаша червено вино вечер за жените, 2 чаши за мъжете, 50 мл ракия за дамите, 100 мл за мъжете или 1 малка бира за жените, 1 голяма за мъжете. Разликата в количествата се дължи на това, че женският организъм има два пъти по-ниска поносимост към алкохолната субстанция етанол от мъжете. Иначе и бирата, и виното имат хранителна стойност. Бирата съдържа витамин В, виното - антиоксиданта ресвератрол, с противоатеросклеротичен ефект. Ракията като екстракт от грозде има елагова киселина и подобрява нивата на липидите в кръвта - повишава добрия и понижава лошия холестерол. Тя оптимизира кръвоснабдяването на органите, а когато е в малки количества, разгражда и мазнини. Но да не се осланяме на последното...

Едно преяждане по време на празниците и едно препиване ще изключи имунната защита на организма за две денонощия. И тогава хората ще са много по-предразположени към вирусна инфекция, защото организмът ще се занимава с обработката на алкохолната субстанция и на многото хранителни вещества и калории, които ще влязат с храната, предупреждава диетоложката. Затова да не изяждаме всичко наведнъж - имаме няколко дена, за да опитаме всички шедьоври, които сме приготвили.

Ако тези мерки не сработят, хората да не чакат да качат много килограми, а да се подложат на по-ограничителна диета за 1, 2 или 3 дни веднага след прегрешението. Последните мастни капчици, които са се образували в мастните клетки, ще са първите, които ще разградим, ако се подложим на нискокалорийно разтоварително хранене - например постно зеле на фурна, спаначена или борш супа, плодове и ако не издържим - малко кисело мляко.

Публикувано от Славяна Манолова

Този уебсайт използва "бисквитки"