Подобряват условията за навигация по европейската водна магистрала с проект по Оперативна програма „Транспорт“

Нивото на река Дунав в сантиметри...

"Тутракан - плюс два, Свищов – плюс един, Ново село - без изменение". Предаването „Нивото на река Дунав“ се излъчва на достъпна за корабите честота в 15 часа на ултракъси вълни от далечната 1949 г. Ако в информацията, която се поддава от Изпълнителната агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“, има грешка може чужд плавателен съд да заседне на наша територия. Тогава България ще трябва да плати всички щети.

Дунав е най-голямата европейска плавателна река след Волга, а корабоплаването в смесения българо-румънски участък е доста сложно, тъй като няма шлюзове, които да подобряват условията за движение на плавателни съдове - обяснява сегашната ситуация капитан далечно плаване Павлин Цонев.

Нещата обаче ще се променят значително след 31 май, когато приключва изпълнението на дейностите по проект „Подобряване на системите за навигация и топохидрографните измервания по р. Дунав“. Той се финансира по Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г. и се изпълнява от ръководената от капитан Цонев Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ (ИАППД).

11 762 000 лв. са осигурените средства по проекта, като 85% от тях идват от Европейския фонд за регионално развитие, а останалите са национално съфинансиране. С тях са изградени съоръжения и системи и е доставена съвременна техника, които позволят на страната ни да изпълни ангажимента си за улесняване на движението по европейски транспортен коридор № VII, част от който е българо-румънският участък на Дунав. Подобрените условия за корабоплаване ще дадат възможност да се превозват и повече товари по реката като целта е към 2020 г. те да нараснат с 20%.

Още през миналата година в девет населени места по поречието на Дунав – от Ново село до Силистра, бяха инсталирани автоматични хидрометрични и метеорологични станции. Те отчитат водното ниво по протежение на реката, температура и мътност на водата, влажност на въздуха, скорост и посока на вятъра, количество валежи, атмосферно налягане и други параметри. Всички тези данни се показват на електронни табла, поставени в селищата. В Русе например таблото е монтирано на централния понтон и на него се виждат не само показателите за града, а и за останалите 8 пункта по българския бряг. Достъп до тази тъй необходима за речното корабоплаване хидрологична информация има и онлайн – чрез интернет страницата на агенцията: https://www.appd-bg.org

Станциите са онлайн свързани с изградения в Русе също по ОП „Транспорт“ 2007-2013 г. Речен информационен център БУЛРИС. Връзка с тях има и Гражданска защита, което ще й даде възможност бързо да реагира при бедствия и аварии.

Буквално преди дни приключи и още една дейност по проекта - създаването на Джи Пи Ес /GPS/ опорна геодезична мрежа по българския бряг на река Дунав. Тя ще бъде свързана с EUREF - Европейската референтна геодезична система. Вече са изградени нови 198 бр. геодезични точки, с което общият им брой достигна 267. Това позволява измерванията за определяне на местоположение да се извършват с висока точност и ще улесни внедряването на нови методи при проучване на Дунав и поддържане на безопасно корабоплаване в общия българо-румънски участък. Мрежата също така осигурява изходни данни, необходими за борба с ерозията на речния бряг, както и при изграждане на съоръжения в реката за корекция на корабоплавателния път в критичните участъци. Местоположението на GPS точките се обозначава със сигнално-бетонови колове, чието изграждане също се финансира по проекта.

Дунав не е магистрална река, която стои неизменна във времето. Пясъците се движат непрекъснато от теченията и корабоплаването и това изисква непрекъснато да се следи фарватера /водния път, по който минават плавателните съдове/. Освен това при гъста мъгла има опастност кораби да заседнат в плитчини. Затова и една от основните цели на проекта е да осигури съвременни средства за сигнализация. Става дума за 160 плаващи буйове снабдени със слънчеви панели, които ще захранват електрониката на тези шамандури, гарантираща точното им позициониране чрез GPS. Сигнализацията ще се допълва от 980 несветещи брегови знаци и 20 светещи брегови фара, които информират екипажите на корабите какви са условията за използване на българския бряг за престой, преминаване или акостиране, и показват положението на корабоплавателния път по отношение на брега.

По проекта е предвидено да се достави и специализиран кораб, оборудван със съвременен многолъчев ехолот за хидрографски измервания, на стойност 7.2 млн. лева. Той е предназначен да поддържа фарватера, да измерва и показва всички опасни и проблемни участъци за плаване по реката като камъни, скали, прагове, плитчини, да обозначава праговите участъци. С новия кораб ще се подмлади поостарелия флот на Изпълнителната агенция за проучване и поддържане на река Дунав, която догодина навършва 60 години от създаването си.

Допълнителна информация за проекта може да намерите тук:

https://www.optransport.bg/page.php?c=258&d=1262&q=%D0%B4%D1%83%D0%BD%D0%B0%D0%B2


https://www.appd-bg.org/site/page.php?52

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес