200 участници от 20 страни. 24 експозиции в рамките на само 2 седмици. Домакин е романтичният Пловдив, който ще приеме изявени артисти от цял свят по време фестивала за визуална култура ONE DESIGN WEEK от 19 до 28 юни.
На гостите от чужбина, сред които има световноизвестни художници като Ади Вагенкнехт и японеца Юри Сузуки, който превежда музиката в цветни картини, ще съперничат не по-малко талантливите представители на българската дизайнерска школа.
Основна тема на седмицата е “Творчеството в постдигиталната ера”, приблизително така звучи и заглавието на основната изложба Being Post-Digital с куратор Рене Беекман, преподавател в НХА. То е заето от от книгата “Дигитално съществуване”, в която през 1995 г. авторът Николас Негропонте описва прехода от аналоговия към дигиталния свят. През 2000 г. известният композитор на електронна музика Ким Каскон използва за първи път термина “постдигитално” и понятието се настанява трайно в дискусиите за съвременно изкуство и култура. Най-общо то описва ситуацията, в която вече не сме загрижени от това дали ще станем дигитални. Ние живеем, работим и мислим дигитално в един дигитализиран свят. Изкуството прекрачва в своята постдигитална ера, когато художниците започват да търсят място за емоциите, рефлексията и връзките между технологиите и душевността. Един от лекторите на форума - централно събитие на дизайнерската седмица - е feel designer. Адам Ледерер, експерт от Лос Анджелис, е част от екип, който създава най-модерните и атрактивни видеоигри, фокусирани изцяло върху емоциите на играчите. Чрез интерактивност се провокират най-различни вълнения у играчите, като могат да участват и хора без всякакъв опит в това забавление. Видеоигрите на thatgamecompаny, основана през 2008 г., са първите, постъпили като експонати в Музея на модерното изкуство в Ню Йорк (МоМА). По образование Ледерер е програмист, но в тясната специалност “технология на забавлението” и разказва, че неговата основна задача е в хода на играта да създаде за участника уникална атмосфера, в която той да изпита чувства, неподдаващи се на вербализация. Един унгарски дует от текстилна дизайнерка и фолк музикант (Жанет Сирмай и Билан Таркани-Ковач) ще представи проекта си Soundweavings, в който традиционни унгарски бродерии се превеждат в мелодия чрез префокарти и латерни!
Младата българска художничка Албена Баева ще покаже интерактивната си инсталация “Последният Бенджамин”, в която едно растение разчита на физическата активност на публиката, за да оцелее.
Възможностите на 3D принтера и неговото препрограмиране в художник ще демонстрират австрийката ЛИА и Стефан Дончев. Експозициите “Ретро бонбони за детски спомени” и “Съди по опаковката” внасят лека носталгична нотка, питайки за вкуса на миналото, докато полските студенти на именития Марек Цецула ще покажат модерен порцелан, който извисява храната до изкуство.
Ади Вагенкнехт рисува с помощта на дрон
Ади Вагенкнехт е американска художничка от австрийски произход, която работи в Ню Йорк и във Виена. В изложбата ще участва с работата си Black Hawk Paint. Работата й е отчасти пърформанс, отчасти политическо изявление. Тя използва дрон вместо четка и създава живопис, която провокира смесени чувства на романтика към технологията и творческата експресивност. Работата на Вагенкнехт комбинира хакване на готова технология с концептуално изкуство. Интересуват я темите за личното пространство, феминизма, контрола над личността. Стилът й може да се определи като съвременен попарт, но повечето й работи са политически акции. Тя е изследовател и експериментатор. По образование е компютърен специалист в областта на мултимедиите и в началото на кариерата си е създавала видеоигри. Работила е и като системен администратор. Ади Вагенкнехт има множество разработки на компютърни програми и научни проекти, които публикува в академични издания. Само на 33 г., тя е призната за един от най-смелите и оригинални умове в съвременното изкуство, в което смесва сериозни научни търсения с деликатната чувствителност на артиста и категорична социална позиция. “Тя има остро чувство за най-важните и актуалните теми и в изкуството, и в обществото: от вярата в точните цифри и документа до вярата в непогрешимостта на авторитета, и застава на критическата позииця, пише за нея платформата we make money not art. Освен в изложбата, Ади Вагенкнехт участва и във форума като лектор.
Кураторът Рене Беекман
Кураторът на основната изложба Being Post-Digital Рене Беекман е художник, преподавател и един от основателите на магистърската програма “Дигитални изкуства” в Националната художествена академия в София. Той е холандец, но много активно работи у нас. Беекман е в екипа на българската агенция “Реактив”, която създава интерактивни проекти за рекламна дейност, спектакли и музейни експозиции. Негови колеги там са Албена Баева и Стефан Дончев, които също участват на Седмицата на дизайн. През 2003 г. Беекман прави интерактивния дизайн за представлението “Цветята на Корана” в Народния театър “Иван Вазов”. На 21 юни Беекман лично ще развежда зрителите из изложбата.
Форум
Звезди четат лекции
Най-сериозната част от програмата на Седмицата на дизайна е форумът, който се организира на 27 юни в Дома на културата “Борис Христов”. Както всяка година и сега той ще събере изтъкнати имена от сферата на дизайна и визуалните изкуства. Те ще представят най-модерните, актуални и практични тенденции в своята област.
Основната фигура каца от Ню Йорк. Това е Ян Вилкер от karlssonwilker - лидери в модерния плакат и експерименталните комуникационни решения, включително интериор. Най-добрата реклама за него е, че с партньора си Хялти Карлсон са стажували при безспорната звезда в графичния дизайн Щефан Загмайстер, който за късмет после си взел година почивка и ги оставил в студиото си. Другият корифей е белгийският артист Фредерик де Вилде, който работи на на границата между науката и изкуството. В творбите си дава форма на квантовия шум на Вселената, който улавя в университетските лаборатории по физика и роботика, а напоследък и в сътрудничество с НАСА. Освен че ще разкрие тайните си подходи на лекция, той ще покаже и две пластики на изложбата Being Post-Digital, направени посредством квантово измерване в лаборатория в Австралия. Професионалистите у нас имат възможност да се запознаят с още половин дузина експерти в съвременния дизайн по време на форума.
10 дни празник за децата
Фестивалът в Пловдив си има специална детска програма с отделно заглавие ONE DESIGN WEEK KIDS – Седмица на дизайна за деца. Това обещава 10 празнични дни за малчуганите – на открито по улица “Златарска” в квартал “Капана” и в градската художествена галерия на ул. “Васил Кънчев” 1. Творчески работилници, интерактивни експозиции, филмови прожекции ще отприщят въображението и ще развиват уменията на децата.
Една от най-вълнуващите инсталации на ONE DESIGN WEEK KIDS е интерактивната стая „Кътчето на децата на фермера“. Кътчето е създадено само от дърво и вълна по едновремешен тертип.
В „Слънчева ми е системата“ илюстраторката Росица Ралева ще помогне на децата да нарисуват своята собствена слънчева система, като се поставят в нейния център. Ася Колева ще ги научи как да разгадават и предават чувствата си. В работилницата “Нарисувай ми чувство” тя ще ги учи да рисуват ядосано лице или пък весело, смръщено или пък влюбено.
“Акробати“ е работилница за илюстрации с Деница Бояджиева и студиото за графичен дизайн “Пункт”. Там децата ще сглобят, оцветят и раздвижат свой цирков герой. Destructive Creation канят малки и големи да се включат в изграждането на голямо чудато същество от кашони в двора на галерия “Енчо Пиронков”. Работилницата „От нищо нещо“ с Ники Колиър ще покаже на хлапетата как от ненужни вещи като стар чорап или тениска да направят забавна играчка. Пловдивското ателие “Ръкоделница” ще учи малките на...ръкоделие. Изборът е голям – децата могат да си направят собствено чудовище, модел за компютърна мишка, текстилен плик за писмо, подходящ за портмоне или калъф за различни скъпоценности. Произведенията на децата ще бъдат подреждани след края на всяка работилница в специална експозиция, която ще бъде отворена по време на целия фестивал.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш